Muotidieetit laihduttavat USA:n jäätelömyyntiä

Yhdysvaltalaiset jäätelövalmistajat kehittävät kilpaa vähäsokerisia uutuustuotteita

Uusimpien myyntitilastojen mukaan jäätelön myynti on pudonnut Yhdysvalloissa viime vuodesta nelisen prosenttia ja myynti on alemmalla tasolla kuin neljä vuotta sitten.

Yhtenä syynä surkeisiin myyntilukuihin on maitotuotteiden hinnannousu, joka on nostanut myös jäätelön hintoja, mutta suurempi syy on ollut hiilihydraatteja hylkivä muotidieetti. Sokerinen herkku ei kelpaa miljoonille uutta ruokavaliota noudattaville amerikkalaisille.

Jäätelötehtailijat tekevät kuumeisesti töitä muuttaakseen hyljeksityksi joutuneen herkun uudelleen salonkikelpoiseksi. Kesä on Yhdysvalloissakin elintärkeä myyntiaika 21 miljardin dollarin jäätelöbisnekselle.

Markkinoille on nyt syydetty vauhdilla uusia ja vähemmän hiilihydraatteja – siis sokeria – sisältäviä jäätelölajikkeita. Vuonna 2000 tällaisia tuotteita ei ollut markkinoilla lainkaan ja viime vuonna niitä oli kaupan parisenkymmentä.

Tämän vuoden aikana matalahiilihydraattisia jäätelötuotteita on markkinoilla jo yli kuusikymmentä. Analyytikot uskovatkin, että kun kaikki yhtiöt ehtivät mukaan, niin kuluttajilla on kauppojen pakastimissa valinnanvaraa yli sadassa lo-carb-jäätelössä.

Kevytjäätelöt rynnistävät markkinoille

Kulutus todistaa suuntauksen. Jäätelöjätti Good Humor-Breyers -yhtiön myynnistä jo kolmannes muodostuu uusista kevytjäätelöistä. Yhtiön mukaan suurin haaste on pystyä vastaamaan kysyntään.

– Olen ollut mukana tässä liiketoiminnassa 27 vuotta, enkä ole koskaan nähnyt mitään tällaista, päivittelee puolestaan Dreyer´s Grand Ice Cream -yhtiön toimitusjohtaja Gary Rogers suuntausta Usa Today-lehdessä.

Hänen mukaansa yhtiön uuden vähähiilihydraattisen jäätelön menekki on ollut uskomaton – myynti tuplaantui, kun edellinen vähärasvainen jäätelö korvattiin uudella low-carb-herkulla.

Uuden tuotelinjan luominen ei ole halpaa puuhaa. Yhtiö on satsannut 20 miljoonaa dollaria uusien kevytjäätelöiden luomiseen.

Pahin haaste on ollut pitää maku kuluttajien makuhermoja miellyttävänä. Dreyer´s on myös varsin tosissaan uusien tuotteidensa kanssa: markkinointiin aiotaan syytää 100 miljoonaa dollaria lähivuosien aikana.

Kaikki amerikkalaiset jäätelönvalmistajat eivät ole lähteneet vielä leikkiin mukaan. Kuuluisa Baskin-Robbins-ketju ei ole saanut aikaan sellaista kevytversiota, joka tyydyttäisi valmistajan makuvaatimuksia. Mutta yhtiö pyrkii tosissaan mukaan uuteen segmenttiin.

New Yorkin yliopiston ravitsemustieteen laitoksen johtaja Marion Nestle jäähdyttelee kevytjäätelöinnostusta. Hän painottaa, että annoskoko on tärkeämpi tekijä kuin tuotteen kalori- tai sokerimäärä. Nestle muistuttaa, että jäätelö ei ole koskaan terveystuote.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    4. 4

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    5. 5

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää