Valikko

Huoltoasemaketju St1 hakee kasvua Ruotsista

Lähivuosina bensaketju halajaa myös muualle Eurooppaan

Suomalainen huoltoasemaketju St1 laajenee Ruotsiin. Ensimmäinen huoltamo avataan Mullsjössä, Etelä-Ruotsissa elokuun alussa. Vuoden loppuun mennessä kylmäasemia pitäisi olla 20–30, ja muutaman vuoden kuluttua sata.

Ulkomaille yhtiö menee, koska Suomen markkinoilla alkaa tila loppua. Seitsemän vuotta sitten perustetun ketjun osuus kotimaan bensiinimarkkinoista oli toukokuussa kymmenen prosenttia.

– Yli 12 prosentin osuutta on hyvin vaikea saavuttaa ilman yritysostoja, toimitusjohtaja Juha Kokko perustelee.

Yhtiö valitsi Ruotsin laajentumiskohteeksi, koska se muistuttaa Suomea. Tuttu ja turvallinen länsinaapuri houkutteli enemmän kuin kasvavat, mutta epävakaat Baltian ja Venäjän markkinat.

– Ruotsi on meidän näkökulmasta samaa markkina-aluetta kuin Suomi, Ruotsin-toiminnoista vastaava Kim Wiio kuvailee.

Ruotsissa kiinnostavat myös Suomea paremmat katteet.

– Katteet ovat niitä pikku plussia. Niissäkin on tosin hirveitä alueellisia eroja, Kokko muotoilee.

Ruotsin-toimintojen kannattavuutta St1 lähtee tarkkailemaan ”päivä kerrallaan”. Kokon mukaan yksittäinen asema kannattaa, jos se myy miljoona litraa vuodessa. Markkinaosuustavoitteista Kokko ja Wiio eivät halua puhua.

– Tärkeintä on saada aikaan kattava asemaverkko. Markkinaosuuden jahtaaminen johtaa helposti hallitsemattomaan hintakilpailuun.

Hallinto Suomesta käsin

St1 toimii Ruotsissa samalla konseptilla kuin Suomessa. Hallinto ja hinnoittelu hoidetaan Helsingin Herttoniemessä, ja kylmäasemien kunnossapidosta ja siisteydestä huolehtii paikallinen yrittäjä. Suomessa St1:n toimipisteistä kolmannes on palveluasemia, mutta Ruotsia yhtiö lähtee valloittamaan kylmäasemilla.

Wiio uskoo, että kustannusten minimointiin perustuva toimintatapa sopii hyvin Ruotsin kovasti kilpailuille bensamarkkinoille.

Ruotsin-tytäryhtiöstään St1 omistaa 70 prosenttia. Loput osakkeet ovat ruotsalaisen kaivosyhtiön Trikona Mineralin nimissä. Ruotsalaisyhtiö käynnisti bensa-asemaprojektinsa jo kolme vuotta sitten, ja löysi myöhemmin St1:n kumppanikseen.

Toiminta keskitetään ainakin aluksi Etelä-Ruotsiin, koska logistiikka toimii paremmin keskitetyssä mallissa.

Ruotsissa bensa-asemia on kaksinkertaisesti Suomeen verrattuna. Joka toinen länsinaapurin asema on kylmäasema. Suomessa kylmäasemien osuus on 35 prosenttia. St1 kuitenkin uskoo, että Ruotsiin mahtuu lisää kylmäasemia.

– Ei niiden osuus tietenkään loputtomasti voi kasvaa. Todennäköisesti markkina jakautuu yhä selvemmin kahtia täyden palvelun asemien ja kylmäasemien kesken, Wiio puntaroi.

Laajentuminen saamassa jatkoa

St1 janoaa myös muualle Eurooppaan. Yhtiö on kartoittanut sopivia maita jo jonkin aikaa, ja se aikoo ryhtyä toimeen parin vuoden kuluttua.

– Meitä kiinnostavat EU-maat, koska alueella on yhtenäinen lainsäädäntö, Kokko kertoo.

Suomessa St1:llä on tällä haavaa 259 asemaa. Kokko sanoo määrän kasvavan lähivuosina muutamalla kymmenellä ja vakiintuvan noin kolmeensataan.

– Jos asemia olisi enemmän, ne alkaisivat nakertaa toistensa myyntiä, Kokko perustelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    10. 10

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää