Ruotsi kitkee kartelleja,Suomen tiehallinto odottelee

Asfalttiurakoiden pilkkominen jabitumin keskitetty ostaminen olisi Tiehallinnonmielestätakapakkia

Kartellitoiminnasta tuomitut päällysteyritykset aiotaan panna Ruotsissa kuriin pilkkomalla asfalttiurakoita ja tuomalla markkinoille halpaa bitumia.

Näin Ruotsin päällystemarkkinoiden suurin asiakas, valtiollinen Vägverket pyrkii helpottamaan uusien yritysten alalle tuloa ja kitkemään suurten urakoitsijoiden kartellitoimintaa.

Suomessakin kartellitutkimukset ovat asfalttialalla käynnissä, mutta valtion päällystetilauksista vastaava Tiehallinto ei lähde suunnittelemaan muutoksia.

– Odotamme, millaiset todelliset yksityiskohtaiset näytöt jäävät voimaan, ja sen jälkeen teemme ratkaisuja, kertoo Tiehallinnon hankintapäällikkö Harri Jalonen.

”Kilpailu onjo riittävää”

Jalosen mielestä on haaskausta miettiä ehkäisytoimenpiteitä ennen kuin tiedetään, mihin ne pitäisi kohdistaa.

Jalonen ei myöskään usko, että Suomen päällystemarkkinoilla kaivataan lisää kilpailua.

– Ei näytä olevan sellaista ongelmaa, että pienten yritysten pitäisi päästä markkinoille. Niillä on omat markkina-alueensa kaupunki- ja kuntasektorilla, ja meille tämä kymmenen yrityksen toimiva kilpailu riittää.

Suurten urakoitsijoiden harkintakyvylle Jalonen antaa myös luottamuksensa.

– Minusta tuntuu siltä, että kun tällainen asia on tullut ilmi ja sitä näin huolellisesti tutkitaan, niin kyllä nämä yritykset ottavat asian vakavasti. Ja jos nyt voidaan osoittaa, että jotain on joskus sovittu, niin varmasti ne ovat tästä eteenpäin sopimatta.

Ruotsin malliolisi takapakkia

Tieliikelaitoksen kehitysjohtaja Risto Pelttari ei pidä Ruotsin mallia järkevänä, joskin myöntää, että sillä voidaan pureutua kartellien muodostamiseen.

– Tietysti jos ainoa päämäärä on eliminoida sitä mahdollisuutta, että jotkut yritykset pelaavat yhteen, niin se voi toimia. Mutta silloin yrityksille ei jää juurikaan intressejä kehittää toimintaansa.

Pelttari muistuttaa, että rakennusalan helmasynti on yritystason tuotekehityksen marginaalinen, puolen prosentin, osuus yritysten liikevaihdosta.

Myös Jalosen mielestä Ruotsin malli olisi takapakkia Suomessa, jossa vastaavasti toimittiin 90-luvun puoliväliin asti.

Silloin Tiehallinto osti Nesteeltä tarvittavan bitumin, teetti itse kiviainekset ja varsinainen päällystystyö oli lähinnä konevuokrausta.

– Heti kun me annoimme urakoitsijoiden itsensä tehdä parhaat kaupat, alkoi valtava ponnistus tehdä lujempia ja edullisempia päällysteitä, hän muistuttaa.

– Itse asiassa Ruotsin malli nostaisi päällysteiden hintoja pidemmän päälle, veikkaa puolestaan Pelttari.

Hän perustelee näkemystään sillä, että urakoiden pienentyessä massatuotannon edut alkaisivat hävitä, ja Tiehallinnossa hankkeiden koordinointiin tarvittaisiin toisaalta lisää henkilöstöä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    2. 2

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    3. 3

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    6. 6

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    7. 7

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    8. 8

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    9. 9

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    10. 10

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    7. 7

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    8. 8

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    9. 9

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    10. 10

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää