Tierahojen takapakkisai pk-seudun sotajalalle

Helsinginkaupunginhallituksen puheenjohtajaJussi Pajunenkuvaa valtiotaepäluotettavaksisopimuskumppaniksi

Valtiovarainministeriön esitys ensi vuoden budjetiksi on saanut pääkaupunkiseudun kunnat sotajalalle. Budjettiin ei ole varattu rahaa pääkaupunkiseudun tiehankkeisiin, vaikka valtio ja kunnat ovat allekirjoittaneet niistä aiesopimuksen. Muun muassa Pasilan Hakamäentien kunnostukseen piti löytyä valtion tukea.

– Valtiovalta sopimuskumppanina ei ole erityisen luotettava siinä tilanteessa, että ministeriön allekirjoitus onkin vain lupaus yrittää saada rahoitusta. On varsin erikoista, että valtiovalta edellyttää kaupungeilta sitoutumista, muttei ole omalta puoleltaan valmis sitä tekemään, arvostelee Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jussi Pajunen (kok.).

Viime elokuussa pääkaupunkiseudun kunnat, Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV sekä liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) solmivat aiesopimuksen, jossa listattiin liikenteen kärkihankkeet vuosiksi 2004–2007.

Kiireellisimmäksi arvioitiin Hakamäentien kunnostus ja Kehä I:n rakentaminen Turunväylän ja Vallikallion välille. Seuraavaksi tulivat säteittäisten pääväylien pikaparannukset ja Kehä III Vantaankosken ja Lentoasemantien välille. Kaikki projektit oli määrä aloittaa vuoteen 2007 mennessä.

– Tähän asti kaupungit ja YTV ovat panneet kaikkensa peliin prosessissa. On turhauttavaa, jos se on hyödytöntä eikä konkretisoidu toimintana, Pajunen sanoo.

”Ministeriöiden välinenristiriita todellinen”

LVM esittää ensi vuoden budjettiin runsaan 30 miljoonan euron lisärahoitusta Hakamäentien parantamiseksi sekä Ilmalan ratapihan kunnostustöihin.

Valtiovarainministeriö ei kuitenkaan ole samaa mieltä, sillä LVM:n esityksistä vain Tornion meriväylän parantaminen mahtuu sen listalle.

– Minulla on sellainen käsitys, että valtiovarainministeriön ja sektoriministeriöiden välinen ristiriita on todellinen, Pajunen toteaa.

Kuntien ja ministeriön välisessä aiesopimuksessa on listattu myös vuoden 2007 jälkeen toteutettavia hankkeita, muun muassa länsimetro Ruoholahdesta Espooseen. Myöskään näihin projekteihin ei ole varauduttu budjetissa.

Hakamäentien ja Ilmalan ratapihan kohtaloa käsitellään vielä ensi viikolla budjettiriihessä. Lisäksi LVM yrittää neuvotella itselleen 80 miljoonaa perustienpitoon ja ratojen kunnostukseen sekä seitsemän miljoonaa lisää joukkoliikenteen tukemiseen.

– Toivon, että budjettiriihessä otettaisiin järki käteen ja mietittäisiin myös siltä kannalta, minkälainen sopimuskumppani valtiovalta on, Pajunen haastaa ministerit.

Viivästyminen uhkaakilpailukykyä

Vantaan kaupunginjohtaja Juhani Paajanen varoittaa, että tiehankkeiden viivästyminen voi uhata pääkaupunkiseudun elinkeinoelämää ja työpaikkoja. Hänen mukaansa Hakamäentien ja kehäväylien jatkuvat ruuhkat voivat saada yritykset hakeutumaan alueille, joissa ruuhkat eivät häiritse bisnestä.

– Se voi myös tarkoittaa, ettei investointeja tulekaan Suomeen, vaan ne menevät esimerkiksi Baltian maihin, hän jatkaa.

Pääkaupunkiseudun väylähankkeet maksaisivat yhteensä vajaat 300 miljoonaa euroa. Valtion kustannusosuuden piti olla 40–60 prosenttia.

– Jos valtiolta ei löydy rahaa hankkeisiin, niitä ei varmaankaan toteuteta. Kuntatalous on nyt sen verran tiukalla, ettei sieltä löydy sellaisia mahdollisuuksia, Paajanen toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    6. 6

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    10. 10

      Näin huippukykyjä houkutellaan: yhdeksän erikoista työsuhde-etua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    7. 7

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää