Valikko

Sateinenheinäkuutasoitti oluen hintakilpailua

SinebrychoffpysäyttijuhannuksenaOlvin markkinaosuuskirin

Maaliskuussa alkanut keskioluen raju hintakilpailu on heiluttanut panimoiden markkinaosuuksia pitkin kesää.

Keväällä Sinebrychoffilta markkinoita voittanut Olvi joutui palauttamaan siivuaan heinäkuussa, mutta on viimeisen vuoden aikana kasvattanut myyntiään selvästi enemmän kuin Hartwall ja Sinebrychoff.

Hartwall nousi litramäärillä mitattuna niukasti ohi Sinebrychoffin, mutta Sinebrychoffin euromääräinen myynti on vuositasolla edelleen markkinoiden suurin.

Osuudet käyvät ilmi markkinoita tutkivan AC Nielsenin tilastoista, joissa myyntiä mitataan vuoden ajalta ennen heinäkuun viimeistä viikkoa.

Koko keskioluen vähittäiskauppa kasvoi AC Nielsenin mukaan 8,2 prosenttia edelliseen vastaavaan vuosijaksoon nähden.

Luvut mittaavat vain oluen vähittäiskauppamyyntiä, jonka osuus on noin 75 prosenttia oluen kokonaismyynnistä Suomessa.

Panimo- ja virvoitusjuomaliitto lopetti kokonaismyynnin markkinaseurannan viime vuonna.

Yksityistuontivielä aisoissa

Oluen huoltoasema-, ravintola- ja kioskimyynti on pakittanut kesällä, kun keskiolutta on myyty vähittäiskauppojen sisäänheittotuotteena rajuin tarjoushinnoin.

Kilpailu on myös toistaiseksi hillinnyt oluen yksityistuontia Virosta.

Panimot joutuivat silti pettymään heinäkuun myyntiin, jota verotti osaltaan sateinen sää. Panimoiden mukaan niiden myyntiosuudet ovat heiluneet kesällä huomattavasti viikoittain ja kampanjoittain.

– Kevään aikana tulimme pari prosenttiyksikköä ylöspäin, mutta heinäkuu oli osaltamme selkeästi huonompi kuin viime vuonna, kertoo Olvin kaupallinen johtaja Markus Gotthardt.

Sinebrychoffin kaupallinen johtaja Mikael Aro sanoo, että koko kesän myynti ylitti panimon odotukset. Sinebrychoff lähti markkinajohtajana hintataisteluun kilpailijoitaan myöhemmin.

– Juhannusviikkona myimme puolet markkinavolyymista, ja sen jälkeen saimme takaisin oikeastaan kaiken keväällä menetetyn. Tiesimme, että kysytyimmät merkit pärjäävät, kun kampanja-aktiivisuutta nostetaan samalle tasolle muiden kanssa. Olemme tyytyväisiä tilanteeseen, Aro toteaa.

Mäyräkoirien kilpajuoksu jatkuu

Panimot uskovat, että vähittäiskaupat jatkavat keskioluen kampanjointia.

– Toivoa sopii, että tilanne rauhoittuisi. Tällainen kilpailu ei kehitä markkinoita, kun olut on turhan halpaa ja kate ei ole riittävä verrattuna tuotantokustannuksiin ja veroihin, Sinebrychoffin Aro harmittelee.

Markkinoiden kehittämiseksi panimot aikovat panostaa muuhun kampanjointiin.

Sinebrychoffin vuoden merkittävin markkinointipanostus on kesäkampanja, jossa nettiarvonnalla valittu yleisö kokoontuu huomenna seuraamaan amerikkalaista rap-artistia 50 Centiä.

Panimot tuovat markkinoille myös uusia pakkauskokoja, Sinebrychoff muun muassa Sakun 24 kappaleen pakkauksen.

Panimo- ja virvoitusjuomaliitto esitti viimeviikkoisessa tiedotteessaan keskioluelle pysyvää hinnanalennusta, joka tarkoittaisi käytännössä uutta veronalennusta. Liiton mukaan vakaammat hinnat rauhoittaisivat olutmarkkinoita kotimaassa ja estäisivät yksityistuonnin kasvun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää