Sateinenheinäkuutasoitti oluen hintakilpailua

SinebrychoffpysäyttijuhannuksenaOlvin markkinaosuuskirin

Maaliskuussa alkanut keskioluen raju hintakilpailu on heiluttanut panimoiden markkinaosuuksia pitkin kesää.

Keväällä Sinebrychoffilta markkinoita voittanut Olvi joutui palauttamaan siivuaan heinäkuussa, mutta on viimeisen vuoden aikana kasvattanut myyntiään selvästi enemmän kuin Hartwall ja Sinebrychoff.

Hartwall nousi litramäärillä mitattuna niukasti ohi Sinebrychoffin, mutta Sinebrychoffin euromääräinen myynti on vuositasolla edelleen markkinoiden suurin.

Osuudet käyvät ilmi markkinoita tutkivan AC Nielsenin tilastoista, joissa myyntiä mitataan vuoden ajalta ennen heinäkuun viimeistä viikkoa.

Koko keskioluen vähittäiskauppa kasvoi AC Nielsenin mukaan 8,2 prosenttia edelliseen vastaavaan vuosijaksoon nähden.

Luvut mittaavat vain oluen vähittäiskauppamyyntiä, jonka osuus on noin 75 prosenttia oluen kokonaismyynnistä Suomessa.

Panimo- ja virvoitusjuomaliitto lopetti kokonaismyynnin markkinaseurannan viime vuonna.

Yksityistuontivielä aisoissa

Oluen huoltoasema-, ravintola- ja kioskimyynti on pakittanut kesällä, kun keskiolutta on myyty vähittäiskauppojen sisäänheittotuotteena rajuin tarjoushinnoin.

Kilpailu on myös toistaiseksi hillinnyt oluen yksityistuontia Virosta.

Panimot joutuivat silti pettymään heinäkuun myyntiin, jota verotti osaltaan sateinen sää. Panimoiden mukaan niiden myyntiosuudet ovat heiluneet kesällä huomattavasti viikoittain ja kampanjoittain.

– Kevään aikana tulimme pari prosenttiyksikköä ylöspäin, mutta heinäkuu oli osaltamme selkeästi huonompi kuin viime vuonna, kertoo Olvin kaupallinen johtaja Markus Gotthardt.

Sinebrychoffin kaupallinen johtaja Mikael Aro sanoo, että koko kesän myynti ylitti panimon odotukset. Sinebrychoff lähti markkinajohtajana hintataisteluun kilpailijoitaan myöhemmin.

– Juhannusviikkona myimme puolet markkinavolyymista, ja sen jälkeen saimme takaisin oikeastaan kaiken keväällä menetetyn. Tiesimme, että kysytyimmät merkit pärjäävät, kun kampanja-aktiivisuutta nostetaan samalle tasolle muiden kanssa. Olemme tyytyväisiä tilanteeseen, Aro toteaa.

Mäyräkoirien kilpajuoksu jatkuu

Panimot uskovat, että vähittäiskaupat jatkavat keskioluen kampanjointia.

– Toivoa sopii, että tilanne rauhoittuisi. Tällainen kilpailu ei kehitä markkinoita, kun olut on turhan halpaa ja kate ei ole riittävä verrattuna tuotantokustannuksiin ja veroihin, Sinebrychoffin Aro harmittelee.

Markkinoiden kehittämiseksi panimot aikovat panostaa muuhun kampanjointiin.

Sinebrychoffin vuoden merkittävin markkinointipanostus on kesäkampanja, jossa nettiarvonnalla valittu yleisö kokoontuu huomenna seuraamaan amerikkalaista rap-artistia 50 Centiä.

Panimot tuovat markkinoille myös uusia pakkauskokoja, Sinebrychoff muun muassa Sakun 24 kappaleen pakkauksen.

Panimo- ja virvoitusjuomaliitto esitti viimeviikkoisessa tiedotteessaan keskioluelle pysyvää hinnanalennusta, joka tarkoittaisi käytännössä uutta veronalennusta. Liiton mukaan vakaammat hinnat rauhoittaisivat olutmarkkinoita kotimaassa ja estäisivät yksityistuonnin kasvun.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Inflaatio hidastui tammikuussa – puhelimet ja kulutusluotot halpenivat

    7. 7

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Euroministerit koolla – Kreikka vie jälleen päähuomion

    10. 10

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää