Valikko

Palataan astialle

Henkilö: Iittalan toimitusjohtaja Tero Vähäkylä tyhjentäisi mielellään suomalaisten astiakaappeja. Käyttäjät kun pitävät sitkeästi kiinni vanhoista kipoistaan ja kupeistaan eivätkä huomaa ostaa tilalle uusiutunutta Iittalaa.
Moni lisämyyntiä ja -kulutusta kaipaava designtuotevalmistaja on saanut harmaita hiuksia suomalaisten yltiöjärkevyydestä. Iittalakin on kohdannut samaa. Kansa ei hevillä uusi astiakaappiensa sisältöä. Korvattomiin mukeihinkin kiinnytään niin, ettei niitä viedä roskiin vaan korkeintaan kesämökille varakattaukseksi.

– Suurin haasteemme on saada ihmiset luopumaan entisistä astioistaan. Aiomme jossain muodossa harkita astioiden kierrätyskampanjaa, joka on ollut keittoastioiden puolella suosittu, sanoo Iittalaa luotsaava Tero Vähäkylä. Käytännössä asiakas saisi palauttamastaan vanhasta astiastosta hyvitystä ostaessaan tilalle Iittalan tuotteita.

Toisaalta toiveet vanhan tavaran kiertoonheitosta ovat hieman erikoisia, kun Iittalan brändin ydinlause on ”Things with a thought” eli ajatuksella muotoillut tuotteet. Iittala julistaa brändiesitteessään myös olevansa ”Against throwawayism” eli kertakäyttökulttuuria ja poisheitettävyyttä vastaan. Katalogissa Aalto-maljakon päälle on painettu teksti ”Lasting everyday stories” eli kestäviä jokapäivän tarinoita.

Kansainvälisyyteen pyrkivä brändi viestii englannin kielellä, mutta toimitusjohtaja Vähäkylän mukaan Iittala on silti vahvasti suomalainen yritys.

Vähäkylä on vastannut usein yrityksen kotimaisuutta koskeviin kysymyksiin sen jälkeen, kun hollantilainen sijoitusyhtiö ABN Amro Capital osti enemmistöosuuden Iittalasta kesäkuussa. Entinen pääomistaja Ali Group oli jo pitkään kertonut haluavansa keskittyä suurkeittiötarvikkeisiinsa.

Iittalan toimiva johto osti 15 prosenttia yhtiöstä, ja myös liikemies Harry Harkimo omistaa siitä siivun. Lopullisesti kauppa sinetöidään elokuun aikana.

Kansainvälisen pääoman mukaantulo ei ole Vähäkylän mukaan vaikuttanut yrityksen strategiaan. Iittalan toimiva johto on tehnyt ABN Amro Capitalin kanssa pitkän aikavälin suunnitelman kasvusta, eivätkä sijoitusyhtiön edustajat navigoi käytännön toimintaa.

– Olisi epärealistista ajatella, että sijoitusyhtiön edustajat tulisivat gurun tavoin kerran kuussa ohjaamaan yrityksen suuntaa.

ABN Amron suunnitelmat Iittalan pörssiin viemisestä eivät ole Vähäkylän mukaan yllätys, mutta toimiva johto varoo asettamasta listautumiselle tiukkaa aikataulua.

– Kukaan ei voi päättää tässä vaiheessa, että pörssiin meneminen toteutetaan tietyssä ajassa. Monen asian on ensin oltava kohdallaan, yrityksen on kasvettava ja osakemarkkinoiden vireen oltava positiivinen.

Iittala pyrkii kasvuun kotimarkkinoiden lisäksi Benelux-maissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa sekä Japanissa. Näissä maissa Iittala elää yhden tuotemerkin voimin, Suomessa tuotemerkkeinä ovat lisäksi Hackman ja Arabia.

Iittalan kansainvälisen kasvun avain on myymäläkonsepti, jossa vähittäismyyjät perustavat omia Iittala-myymälöitä tai tavaratalot omia Iittala-osastoja. Tuotteet esiintyvät siten kokonaisuutena, eivätkä huku hyllymereen kilpailijoiden luomusten alle.

Iittala on tietoisesti yksinkertaistanut brändiään ja strategiaansa.

– Viisi vuotta sitten yritimme saada kaikkia brändejä menestymään kaikkialla, Vähäkylä toteaa.

Toimitusjohtaja toivoo Iittalan kasvavan viidessä vuodessa laajaksi eurooppalaiseksi kodintavarayksiköksi, mutta kasvun tielle ei rynnätä vaan sinne astutaan yksi maa kerrallaan. Vähäkylän mukaan tärkeä kiintopiste on nyt Hollanti, jossa Iittala pyrkii skaalaetuihin myyntipisteitä lisäämällä.

– Kun skaala on riittävä, ihmiset törmäävät brändiin ja voimme sijoittaa voimakkaammin kuluttajamarkkinointiin.

Astioiden valmistusalalla perinteisestä tulee helposti pölyttynyttä. Uudistuminen on välttämätöntä myös kotimarkkina-alueella vakiintuneelle Iittalalle. Esimerkkinä Tero Vähäkylä mainitsee Aalto-maljakot, joista on tuotu markkinoille viime vuosina uusia matalia malleja ja tuoreita värejä.

Käytännössä Iittalan tuotevalikoimasta vähintään kymmenesosa uusiutuu vuosittain. Vähäkylä vertaa Iittalan uudistumista evoluutioon.

– Vanhaa ja etabloitunutta brändiä on uudistettava kerroksittain, ei voida yhtäkkiä puhaltaa pilliin ja sanoa: Nyt olemme uudistuneet!

Keskieurooppalaiset ovat pitkään suosineet perinteisiä 80-osaisia perusastiastoja, joissa koko setti on samaa sarjaa lautasista soppakulhoihin ja kahvikupeista kannuihin.

Iittalan strategiana on tarjota tuotteita, jotka ovat toiminnallisia ja sopivat käytettäväksi keskenään. ”Mix and match” on päivän sana ja myös kasvuala kaikkialla maailmassa.

– Skandinaviassa tällainen malli on pisimmällä, mutta myös Keski-Eurooppa on tulossa mukaan.

Design-yrityksen toimitusjohtajan kotona Iittalan astiat ovat kiitettävästi edustettuina.

– Tietenkin astioita oli jonkin verran kertynyt jo ennen yritykseen tuloani. Kaikesta emme ole vaimon kanssa raaskineet luopua, mutta olemme kyllä pyrkineet uudistumaan, Vähäkylä naureskelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      ”Kahvin steve jobs” väistyy Starbucksin johdosta – huhuttu lähtevän politiikkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    9. 9

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    10. 10

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    11. Näytä lisää