Palataan astialle

Henkilö: Iittalan toimitusjohtaja Tero Vähäkylä tyhjentäisi mielellään suomalaisten astiakaappeja. Käyttäjät kun pitävät sitkeästi kiinni vanhoista kipoistaan ja kupeistaan eivätkä huomaa ostaa tilalle uusiutunutta Iittalaa.
Moni lisämyyntiä ja -kulutusta kaipaava designtuotevalmistaja on saanut harmaita hiuksia suomalaisten yltiöjärkevyydestä. Iittalakin on kohdannut samaa. Kansa ei hevillä uusi astiakaappiensa sisältöä. Korvattomiin mukeihinkin kiinnytään niin, ettei niitä viedä roskiin vaan korkeintaan kesämökille varakattaukseksi.

– Suurin haasteemme on saada ihmiset luopumaan entisistä astioistaan. Aiomme jossain muodossa harkita astioiden kierrätyskampanjaa, joka on ollut keittoastioiden puolella suosittu, sanoo Iittalaa luotsaava Tero Vähäkylä. Käytännössä asiakas saisi palauttamastaan vanhasta astiastosta hyvitystä ostaessaan tilalle Iittalan tuotteita.

Toisaalta toiveet vanhan tavaran kiertoonheitosta ovat hieman erikoisia, kun Iittalan brändin ydinlause on ”Things with a thought” eli ajatuksella muotoillut tuotteet. Iittala julistaa brändiesitteessään myös olevansa ”Against throwawayism” eli kertakäyttökulttuuria ja poisheitettävyyttä vastaan. Katalogissa Aalto-maljakon päälle on painettu teksti ”Lasting everyday stories” eli kestäviä jokapäivän tarinoita.

Kansainvälisyyteen pyrkivä brändi viestii englannin kielellä, mutta toimitusjohtaja Vähäkylän mukaan Iittala on silti vahvasti suomalainen yritys.

Vähäkylä on vastannut usein yrityksen kotimaisuutta koskeviin kysymyksiin sen jälkeen, kun hollantilainen sijoitusyhtiö ABN Amro Capital osti enemmistöosuuden Iittalasta kesäkuussa. Entinen pääomistaja Ali Group oli jo pitkään kertonut haluavansa keskittyä suurkeittiötarvikkeisiinsa.

Iittalan toimiva johto osti 15 prosenttia yhtiöstä, ja myös liikemies Harry Harkimo omistaa siitä siivun. Lopullisesti kauppa sinetöidään elokuun aikana.

Kansainvälisen pääoman mukaantulo ei ole Vähäkylän mukaan vaikuttanut yrityksen strategiaan. Iittalan toimiva johto on tehnyt ABN Amro Capitalin kanssa pitkän aikavälin suunnitelman kasvusta, eivätkä sijoitusyhtiön edustajat navigoi käytännön toimintaa.

– Olisi epärealistista ajatella, että sijoitusyhtiön edustajat tulisivat gurun tavoin kerran kuussa ohjaamaan yrityksen suuntaa.

ABN Amron suunnitelmat Iittalan pörssiin viemisestä eivät ole Vähäkylän mukaan yllätys, mutta toimiva johto varoo asettamasta listautumiselle tiukkaa aikataulua.

– Kukaan ei voi päättää tässä vaiheessa, että pörssiin meneminen toteutetaan tietyssä ajassa. Monen asian on ensin oltava kohdallaan, yrityksen on kasvettava ja osakemarkkinoiden vireen oltava positiivinen.

Iittala pyrkii kasvuun kotimarkkinoiden lisäksi Benelux-maissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa sekä Japanissa. Näissä maissa Iittala elää yhden tuotemerkin voimin, Suomessa tuotemerkkeinä ovat lisäksi Hackman ja Arabia.

Iittalan kansainvälisen kasvun avain on myymäläkonsepti, jossa vähittäismyyjät perustavat omia Iittala-myymälöitä tai tavaratalot omia Iittala-osastoja. Tuotteet esiintyvät siten kokonaisuutena, eivätkä huku hyllymereen kilpailijoiden luomusten alle.

Iittala on tietoisesti yksinkertaistanut brändiään ja strategiaansa.

– Viisi vuotta sitten yritimme saada kaikkia brändejä menestymään kaikkialla, Vähäkylä toteaa.

Toimitusjohtaja toivoo Iittalan kasvavan viidessä vuodessa laajaksi eurooppalaiseksi kodintavarayksiköksi, mutta kasvun tielle ei rynnätä vaan sinne astutaan yksi maa kerrallaan. Vähäkylän mukaan tärkeä kiintopiste on nyt Hollanti, jossa Iittala pyrkii skaalaetuihin myyntipisteitä lisäämällä.

– Kun skaala on riittävä, ihmiset törmäävät brändiin ja voimme sijoittaa voimakkaammin kuluttajamarkkinointiin.

Astioiden valmistusalalla perinteisestä tulee helposti pölyttynyttä. Uudistuminen on välttämätöntä myös kotimarkkina-alueella vakiintuneelle Iittalalle. Esimerkkinä Tero Vähäkylä mainitsee Aalto-maljakot, joista on tuotu markkinoille viime vuosina uusia matalia malleja ja tuoreita värejä.

Käytännössä Iittalan tuotevalikoimasta vähintään kymmenesosa uusiutuu vuosittain. Vähäkylä vertaa Iittalan uudistumista evoluutioon.

– Vanhaa ja etabloitunutta brändiä on uudistettava kerroksittain, ei voida yhtäkkiä puhaltaa pilliin ja sanoa: Nyt olemme uudistuneet!

Keskieurooppalaiset ovat pitkään suosineet perinteisiä 80-osaisia perusastiastoja, joissa koko setti on samaa sarjaa lautasista soppakulhoihin ja kahvikupeista kannuihin.

Iittalan strategiana on tarjota tuotteita, jotka ovat toiminnallisia ja sopivat käytettäväksi keskenään. ”Mix and match” on päivän sana ja myös kasvuala kaikkialla maailmassa.

– Skandinaviassa tällainen malli on pisimmällä, mutta myös Keski-Eurooppa on tulossa mukaan.

Design-yrityksen toimitusjohtajan kotona Iittalan astiat ovat kiitettävästi edustettuina.

– Tietenkin astioita oli jonkin verran kertynyt jo ennen yritykseen tuloani. Kaikesta emme ole vaimon kanssa raaskineet luopua, mutta olemme kyllä pyrkineet uudistumaan, Vähäkylä naureskelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    2. 2

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    3. 3

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    4. 4

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    5. 5

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    6. 6

      Kokoomus haluaa uudistaa perhevapaita – ja poistaa poliitikkoja koskevan epäkohdan

    7. 7

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Kohu jäädytti palkkioiden nousun isoissa valtionyhtiöissä – ”Ihan poliittinen kysymys”

    10. 10

      Miljardööri Warren Buffett tuplasi Apple-omistuksensa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    4. 4

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    5. 5

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    6. 6

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    9. 9

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    10. 10

      Yle: Jättiliitto vaatii naisvaltaisten alojen palkkoihin kuoppakorotusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää