Valikko

Mainostoimistoista versoo viestintätaloja

Luova mainonta tukee liiketoimintaa, mutta yksin se ei riitä, sanoo DDB Europen pääjohtaja Michael Bray.

Mainostoimistoketju DDB Europen pääjohtaja Michael Bray huokaa äänekkäästi. Kysymys on hankala: mikä mainostoimistoja eniten kismittää asiakkaiden toiminnassa?

– Luovan mainonnan ja menestyvän liiketoiminnan välillä on suora yhteys, mutta asiakas ei aina näe sitä, Bray muotoilee lopulta.

– Asiakkaat, joille teemme hienoa työtä, ovat myös liiketoiminnallisesti menestyneitä. Esimerkiksi Volkswagen on 42 yhteisen vuotemme aikana kasvanut valtavasti.

DDB:n Volkswagenille tekemä mainonta on laajasti laakeroitua. Tänä kesänä Cannes Lions -mainosfestivaaleilla VW Polo -mainos nappasi printtisarjan pääpalkinnon. DDB-ketju on Cannesin historian palkituin, ja se on monta kertaa valittu maailman parhaaksi mainostoimistoketjuksi.

Luova mainonta ei silti riitä. Mainostoimiston ja asiakkaan suhde on viime vuosina ollut koetuksella: talouskasvun tyrehtyminen ja kilpailun kiristyminen ovat saaneet asiakkaat pienentämään markkinointibudjettejaan ja vaatimaan mainostoimistoilta entistä laajempaa palvelua.

Esimerkiksi yhdelle suurasiakkaalleen McDonald’sille DDB kehittää nykyään tv-mainosten lisäksi muun muassa ravintolaratkaisuja.

– Koska ajat ovat kovat, asiakkaat haluavat meidän auttavan heitä usealla rintamalla, Bray sanoo.

– Asiakkaiden mielestä viestintä on entistä vaikeampaa, monimutkaisempaa, pirstoutuneempaa ja nopeampaa. Mainonnan sijasta teemme integroitua kokonaisviestintää, niin kamalalta kuin se kuulostaakin.

Hyvä yhteistyö asiakkaan ja mainostoimiston välillä edellyttää asiakkaalta luottamusta. Elleivät mainonnan suunnittelijat saa tarpeeksi tietoa tai pääse työskentelemään tarpeeksi päätösvaltaisten ihmisten kanssa, työ ei tuota parasta mahdollista tulosta.

Käytännössä mainostoimistot yrittävät kasvaa alihankkijoista kumppaneiksi.

– Partneriksi kehittymisessä tärkeintä on tehdä mitä lupaa ja tuottaa asiakkaalle aitoa lisäarvoa, Bray määrittää.

– Parhaat asiakkaamme ovat jo nyt partnereita. Emme teeskentele ymmärtävämme tuotantoa, mutta kommunikaatioasioissa olemme hyvä kumppani.

Jos asiakas on tyytymätön, Brayn mukaan syynä on useimmiten huoli mainostoimiston tietämyksen tasosta ja sitoutuneisuudesta.

– Joskus se on reilua, joskus ei, Bray toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    7. 7

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    10. 10

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    9. 9

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    10. 10

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää