Mainostoimistoista versoo viestintätaloja

Luova mainonta tukee liiketoimintaa, mutta yksin se ei riitä, sanoo DDB Europen pääjohtaja Michael Bray.

Mainostoimistoketju DDB Europen pääjohtaja Michael Bray huokaa äänekkäästi. Kysymys on hankala: mikä mainostoimistoja eniten kismittää asiakkaiden toiminnassa?

– Luovan mainonnan ja menestyvän liiketoiminnan välillä on suora yhteys, mutta asiakas ei aina näe sitä, Bray muotoilee lopulta.

– Asiakkaat, joille teemme hienoa työtä, ovat myös liiketoiminnallisesti menestyneitä. Esimerkiksi Volkswagen on 42 yhteisen vuotemme aikana kasvanut valtavasti.

DDB:n Volkswagenille tekemä mainonta on laajasti laakeroitua. Tänä kesänä Cannes Lions -mainosfestivaaleilla VW Polo -mainos nappasi printtisarjan pääpalkinnon. DDB-ketju on Cannesin historian palkituin, ja se on monta kertaa valittu maailman parhaaksi mainostoimistoketjuksi.

Luova mainonta ei silti riitä. Mainostoimiston ja asiakkaan suhde on viime vuosina ollut koetuksella: talouskasvun tyrehtyminen ja kilpailun kiristyminen ovat saaneet asiakkaat pienentämään markkinointibudjettejaan ja vaatimaan mainostoimistoilta entistä laajempaa palvelua.

Esimerkiksi yhdelle suurasiakkaalleen McDonald’sille DDB kehittää nykyään tv-mainosten lisäksi muun muassa ravintolaratkaisuja.

– Koska ajat ovat kovat, asiakkaat haluavat meidän auttavan heitä usealla rintamalla, Bray sanoo.

– Asiakkaiden mielestä viestintä on entistä vaikeampaa, monimutkaisempaa, pirstoutuneempaa ja nopeampaa. Mainonnan sijasta teemme integroitua kokonaisviestintää, niin kamalalta kuin se kuulostaakin.

Hyvä yhteistyö asiakkaan ja mainostoimiston välillä edellyttää asiakkaalta luottamusta. Elleivät mainonnan suunnittelijat saa tarpeeksi tietoa tai pääse työskentelemään tarpeeksi päätösvaltaisten ihmisten kanssa, työ ei tuota parasta mahdollista tulosta.

Käytännössä mainostoimistot yrittävät kasvaa alihankkijoista kumppaneiksi.

– Partneriksi kehittymisessä tärkeintä on tehdä mitä lupaa ja tuottaa asiakkaalle aitoa lisäarvoa, Bray määrittää.

– Parhaat asiakkaamme ovat jo nyt partnereita. Emme teeskentele ymmärtävämme tuotantoa, mutta kommunikaatioasioissa olemme hyvä kumppani.

Jos asiakas on tyytymätön, Brayn mukaan syynä on useimmiten huoli mainostoimiston tietämyksen tasosta ja sitoutuneisuudesta.

– Joskus se on reilua, joskus ei, Bray toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    6. 6

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    7. 7

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    8. 8

      Kyberturvallisuuden huippuasiantuntija Business Insiderille: Hakkeroinnista tullut mafian kaltaista toimintaa

    9. 9

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    10. 10

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    9. 9

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää