Valikko

Rouva rautakaupassa

Saksalaisen Bauhausin uusi Suomen-toimitusjohtaja Marina Vahtolatoivottaa jämptin, systemaattisenja kontrolloidun toiminnantervetulleeksi suomalaisiin yrityksiin

Marina Vahtola, 40, sopii uuteen työhönsä, saksalaisen kauppaketju Bauhausin Suomen toimitusjohtajaksi. Hän arvostaa yrityksen kulttuuria, puhuu sujuvasti saksaa ja uskoo pystyvänsä kasvattamaan Bauhausin oikeaksi ketjuksi Suomessa.

Baukkariksikin kutsutulla Bauhausilla on vain kaksi myymälää Suomessa. Kolmas avautuu Tampereella tänä syksynä. Oulusta Bauhaus on etsinyt kauppapaikkaa lähes kaksi vuotta.

Bauhaus nakertaa perinteisten rauta- ja rakennustarvikekauppojen, mutta myös sisustus- ja keittiöliikkeiden markkinaosuuksia. Vahtolan mukaan Bauhaus laajenee keskeisten liikepaikkojen avulla. Kasvu on kuitenkin uskon asia, sillä hän ei kerro mitään konkreettista aikataulusta tai muista yksityiskohdista.

Bauhaus keskittyy bisnekseen

Bauhaus jättää kertomatta asioita itsestään. Henkilökunta ei saa kertoa yksityiskohtia työnantajastaan. Yhtiö ei esimerkiksi anna julkisuuteen Bauhausin saksalaisen omistajan nimeä, mutta Vahtolan mukaan henkilökunta kuitenkin tuntee omistajan. Salaisia ovat myös tunnusluvut ja tulevaisuudensuunnitelmat. Vahtolan mielestä se on luontevaa.

– Me keskitymme vain bisnekseen.

Vahtolan mukaan Bauhaus toimii jämptisti, systemaattisesti ja kontrolloidusti. Hän toivottaa sellaisen toimintatavan tervetulleeksi myös suomalaisiin yrityksiin.

– Suomalaiset voivat oppia kontrollista, selkeydestä ja toimintamallien yhtenäisyydestä. Ne helpottavat kaikkien toimintaa.

Bauhaus on kuin rautakauppa-alan Mäkkäri. Tosin Mäkkäri on viime vuosina hieman muuttanut suuntaansa. Se on pyrkinyt parantamaan myyntiään siten, että paikalliset erityispiirteet näkyvät ravintoloissa. Esimerkiksi Italiassa se panostaa kahviin.

Bauhausin puitteet ovat saksalaiset, mutta sen valikoimissa on suomalaisiakin tuotteita. Suomen Bauhausilla on keskitettyjä ostoja täydentämässä oma osto-organisaatio ja se tekee markkinoinnin itsenäisesti.

Kun yhtiö avasi ensimmäisen myymälänsä täällä, se käytti markkinoinnissaan hintatakuuta, jonka markkinatuomioistuin on kieltänyt Suomessa. Suomen Bauhausin tuolloinen toimitusjohtaja Teemu Kuusijärvi perusteli kiellettyä keinoa sillä, että Bauhaus käyttää hintatakuuta kymmenessä Euroopan maassa. Kuluttaja-asiamies määräsi mainoskyltit pois uhkasakon voimalla.

Kieli onyhteinen

Bauhausissa yhteneväisyys näkyy kaikessa myyjien vaatteista alkaen. Henkilökunta pukeutuu kaikkialla samanlaiseen työasuun, ja yhtiön konttori Suomessa on samanlainen kuin keskusyksikössä Saksassa. Kansainvälisen yrityksen arkea auttaa yhteinen kokous- ja raportointikäytäntö sekä yhteinen kieli, saksa.

Saksan kieltä puhuu myös Suomessa lähes jokainen bauhauslainen, joka on säännöllisesti yhteydessä keskusorganisaatioon Saksaan. Myyjiltä saksan-taitoa ei edellytetä, mutta haittaakaan siitä ei ole. Vahtolan mukaan liian harvat vähittäiskaupan ammattilaiset taitavat saksaa Suomessa, joten Bauhausiin voi päästä töihin ilman saksan taitoakin.

Vahtolalla itsellään on kauppatieteiden maisterin koulutuksen lisäksi saksan kielen opettajan pätevyys. Hän harrastaa kieliä. Ruotsi on hänen toinen kotikielensä, ja saksaa, englantia ja ranskaa hän puhuu sujuvasti.

Vahvan ketjukokemuksen lisäksi kielitaito oli eduksi, kun headhunter otti Vahtolaan yhteyttä viime keväänä ja kysyi hänen kiinnostustaan Bauhausin toimitusjohtajaksi. Suomen toiminnoista vastannut myynti- ja markkinointijohtaja Juha Mustakangas ehti työskennellä yhtiössä vain viime kesästä asti.

Vahtola harkitsi tarjousta, mutta ei epäröinyt ottaa sitä vastaan. Hänen mielestään Bauhausin toimitusjohtajuus edellyttää vankkaa kokemusta kauppaketjun johtotehtävistä ja hänellä sitä riittää.

Alaiset saavatkertoa mielipiteitään

Bauhausissa Vahtolan edessä ovat kovasti kilpaillun rautakauppa-alan haasteet. Ketjua täytyy hänen mielestään kuitenkin johtaa pääpiirteissään samoin, myy se sitten vaatteita tai rakennustarvikkeita. Tosin toimitusjohtajalla täytyy hänen mielestään olla laaja näkemys eri osa-alueista.

Vahtolan mielestä osaava henkilökunta on menestyksen avain, joten hän ei aio unohtaa alaisiaan.

– Olen aina liikkunut paljon kentällä. Olen avoin, keskustelen paljon myymälähenkilökunnan kanssa ja kyselen mielipiteitä. On hyvin tärkeätä välittää henkilökunnasta aidosti, Vahtola sanoo.

Henkilökunnan on hyvä tietää myös seuraava:

– Koskaan ei saa jäädä paikalleen ja iloita liikaa hyvistä tuloksista. Se on vaarallisinta, mitä voi tehdä. Aina pitää olla kriittinen. Se on viestini koko henkilökunnalle. Aina voi yrittää vielä enemmän ja paremmin. Rima korkealla on minun mottoni, Vahtola sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    10. 10

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    10. 10

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää