Valikko

Kiinteistömaailma sai ison elokuvaroolin

Juoksuhaudantie-elokuvan kiinteistövälittäjä ei imartele ammattikuntaa, mutta tuo sponsorille näkyvyyttä

Kiinteistömaailma on tyytyväinen ensimmäiseen rooliinsa pitkässä elokuvassa. Yhtiö on yksi perjantaina ensi-iltaan tulevan Juoksuhaudantie-elokuvan sponsoreista, ja kiinteistöfirman rooli on siinä näkyvä.

Kiinteistömaailma on järjestänyt jo parin viikon ajan elokuvan ennakkonäytöksiä eri puolilla maata. Yhtiön markkinointijohtajan Veera Hämäläinen-Lehtosen mukaan yleisö on ottanut hyvin vastaan Kari Hotakaisen luoman hahmon, kiinteistövälittäjä Jarmo Kesämaan, jota näyttelee Kari Väänänen.

– Näytimme toissa viikolla elokuvan 300 kiinteistövälittäjälle Turussa. Suurin osa heistä koki, että elokuva kuvaa osittain kiinteistövälittäjän oikeaa elämää. Kesämaan piirteitä löytyy eri välittäjistä, vaikka hänestä on tehty särmikkäämpi kuin yksittäinen välittäjä todellisuudessa on, Hämäläinen-Lehtonen sanoo.

Markkinointijohtaja ei pidä riskinä sitä, että Kesämaa kuvataan uraansa leipääntyneenä kiinteistövälittäjänä, jonka työ on varsin raadollista ja hikistä.

– Pohdimme tottakai etukäteen sposoroinnin riskejä, mutta luotimme siihen, että yleisö ymmärtää katsovansa elokuvaa eikä dokumenttia.

Kiinteistömaailma oli jo ennen elokuvaprojektiin lähtemistä ehtinyt palkita Kari Hotakaisen vuotuisella palkinnolla, joka on tavallisesti annettu ansioituneelle kiinteistömaailmalaiselle.

Ennakkokatsoja on arvokas mainosväline

Juoksuhaudantien tuottaneelle Kinotar Oy:lle yhteistyö Kiinteistömaailman kanssa on ollut opettavaista.

– Suomessa elokuvan sponsorisopimukset eivät ole taloudellisesti hirveän merkittäviä, mutta markkinoinnissa hyvin tärkeitä. Mainosrahalla voi houkutella katsojat elokuviin ensimmäisenä viikonloppuna, mutta siitä eteenpäin markkinointi elää suusta suuhun -menetelmällä. Meille ennakkokatsojat ovat arvokas mainosväline – tietysti sillä edellytyksellä, että he kehuvat elokuvaa, tuottaja Lasse Saarinen nauraa.

Saarisen mukaan Juoksuhaudantie ei ole sponsorin istuttamisessa elokuvaan mikään edelläkävijä Suomessa.

– Esimerkiksi Solar Filmillä on ollut hyvin näkyvästi eri tuotemerkkejä elokuvissa, ja Matila-Röhrin tuottamassa Lakeuden kutsussa Pohjanmaalla ajettiin vain yhdenmerkkisillä autoilla.

– Mietimme etukäteen käytämmekö elokuvassa todellista vai keksittyä yhtiötä. Kun käsikirjoituksessa oli kohtaus, jossa käydään kiinteistövälitysfirmassa, joku toimisto siinä oli oltava. Kiinteistömaailman logoja ei elokuvaan erityisesti aseteltu, vaan ne kuuluvat juoneen luontevasti, Saarinen kuvailee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää