Valikko

Japanilaisklassikon paluu

Nissan Z:n ratin takana ei uni yllätä

Nissanin Z-urheiluauton juuret juontuvat aina 1970-luvun alkuun saakka. Silloin esitelty 240-malli menestyi hyvin, mutta painui sittemmin mallistossa taka-alle.

Uusi 350 Z palauttaa merkin kertaheitolla takaisin sporttimarkkinoille. Uutukainen on tuntumaltaan aito urheiluauto, vaikka mitään ”superia” ei olekaan tarjolla. Harva sitä toisaalta vielä odottaakaan 55 000 euron hintaan.

Nissanissa on hyvät tilat kahdelle, mutta tavaratila jää pieneksi. Niinpä jo kahden golfbagin pakkaamisesta tavaratilaan on katsottu tarpeelliseksi antaa erilliset ohjeet.

Auton alusta on kova, minkä tuntee kiusallisesti kaupungissa ja huonoilla teillä. Sen sijaan hyvällä päällysteellä ja kuivalla kelillä auto taittuu tukevasti kaarteisiin vielä uskomattoman korkeilla nopeuksilla, kuten tässä luokassa kuuluukin.

Urheilullisuuteen kuuluu myös tarkka tuntuma auton hallintalaitteisiin. Auton kytkin on kuitenkin niin raskas, että kaupunkiruuhkassa ajo käy urheilusta. Ohjaus on niinikään jäykkä, mutta tarkka. Ajoasennon saa hyväksi monipuolisten säätöjen kautta. Mittaristo liikkuu ratin mukana, joten näkyvyys mittareihin on aina moitteeton.

Tavallisessa ajossa suurimman huomion kerää meikäläisillä maanteillä rengasmelu. Suuret ja leveät 45-sarjan renkaat pitävät kovaa jymyä jo kaupunkinopeuksissa. Ääntä tulee myös moottorista, mikä on ollut suunnittelijoiden tarkoituskin. Pakoäänet ovatkin hienot ja urheilulliset, mutta peittyvät vauhdin noustessa renkaiden rallatuksen alle.

Hienoista Bosen stereoista on maantieajossa suhteellisen vähän iloa. Valtava subwooferkin hyytyy satasen vauhdissa taustamelun alle.

Tärkein ominaisuus urheiluautossa on suorituskyky ja sitä Nissanissa on hienosti tarjolla. Moottorina on Maximasta tuttu VQ, joka on palkittu kymmenenä vuotena peräkkäin maailman parhaana.

Z:aan moottoria on suurennettu 3,5 litraan ja tehot nostettu 280 hevosvoimaan. Vääntöä löytyy 363 Nm. Näillä eväillä puolentoista tonnin painoinen auto kiihtyy nollasta sataseen 5,9 sekunnissa ja saavuttaa myös tehorajatun 250 kilomerin nopeuden.

Auto on varustettu luistonestolla ja ajovakauden hallinnalla. Voimakkaassa kiihdytyksessä ne puuttuvat peliin jatkuvasti ja veto pätkii varsinkin pienillä vaihteilla.

Onneksi järjestelmät saa pois päältä ja takavetoisen auton saa tuntumaan siltä miltä pitääkin. Täydessä kiihdytyksessä ymmärtää miksi ohjauksen, vaihteiston ja kytkimen tulee olla tukevia. Kiihtyvyysvoimat ovat sellaisia, että myös hallintalaitteita tulee käytettyä kovalla voimalla. Auto lähtee kiihdytettäessä helposti luisuihin, jotka kuitenkin ovat hyvin hallittavissa.

Moottorin veto on tasaista. Voimaa löytyy jo alakierroksilla, mutta 4 000 kierroksen jälkeen 3,5-litraisen koneen riuhtaisu on todella vaikuttava.

Nissan 350 Z on varustettu tehokkailla brembon jarruilla ja turvatyynyjä on tarjolla nykyisen tyylin mukaisesti useita. Varsinkin talvella ja sateella ajovakauden hallinta on varmasti hyvinkin tarpeellinen varuste.

Aerodynamiikasta huolimatta kulutus on korkea. Kaiken lisäksi Nissan nielee 98 oktaanista bensiiniä. Koeajossa auto kulutti noin 15 litraa sadalle, rauhallisessa ajossa se on 10 litran vaiheilla.

Suomen markkinoille Nissan kisaa hiljattain tänne rantautuneiden Madza RX 8:n ja Chrysler Crossfiren kanssa. Kolmikosta Nissan on raaimmin urheiluauto niin hyvässä kuin pahassa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Venäjän-viennin pudotus tasaantumassa

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää