Valikko

Seitsemän kielen sankari

Henkilö: Volvo-konsernin uudeksi varatoimitusjohtajaksi nimitetty Jorma Halonen toivoo, että suomalaisteinitmuistaisivat opetella muitakin kieliä kuin englantia. Hän itse pärjää seitsemällä kielellä ja suomalaisella maineella.
Voiko tuo mies todellakin olla suomalainen? Ajatus hiipi päähän seuratessani, kun Volvon kuorma-autoyksikön toimitusjohtaja Jorma Halonen esitteli laajalle kansainväliselle toimittajajoukolle yhtiön uutta kuormuria. Paikka oli Ruotsin Höga Kusten, Volvon testialue ja vuosi 2003.

Halonen vaihteli sujuvasti ruotsin ja englannin välillä, puhutteli toimittajia tuttavallisesti, esiintyi vapautuneesti ja vei esitelmänsä läpi asiantuntevasti, takeltelematta.

Suomalaisena hän kuitenkin itseään pitää, Halonen, joka nimitettiin viime viikolla ruotsalaisen Volvon varatoimitusjohtajaksi.

– Minusta on sanottu, että olen epäsuomalainen. Ehkä se johtuu siitä, että olen aika avoin, tottunut esiintymään, kielitaitoinen. Kansainvälinen liike-elämä vaatii ulospäin suuntautuneita ihmisiä, jotka osaavat kieliä. Sen haluan terveisinä nuorille lähettää: ei riitä, että osaa suomea ja englantia, Halonen sanoo.

Hän on tyytyväinen Volvon varatoimitusjohtajan paikkaan, muttei pidä sitä suurena muutoksena aiempaan.

– Oikeastaan tämä ei kovin kummalliselta tunnu, se on business as usual. Mutta kun on Ruotsin suurimman yhtiön kakkosmies, se on tietenkin laaja vastuualue. Uskon, että kansainvälistä kokemustani voidaan hyödyntää tässä tehtävässä paremmin.

Volvossa on totuttu suomalaisiin. 60- ja 70-luvuilla he saapuivat suurin joukoin työskentelemään autonvalmistajan tehtaisiin Göteborgissa ja muualla Ruotsissa. Ei ole vaikeaa nähdä Halosen nimityksessä suloista symboliikkaa: suomalaiset ovat vihdoin edenneet likaisten liukuhihnojen äärestä Volvon hienoihin huoneisiin.

Halonen ei itse ole työskennellyt Volvon tehtaalla, mutta tapaa suomalaisia työntekijöitä silloin tällöin.

– Kyllä minä uskon, että suomalaisuus on hyvässä kurssissa Volvolla. Suomalaisista on hyviä kokemuksia, hän sanoo.

Sama asenne kaikuu Volvon toimitusjohtajan Leif Johanssonin sanoista. Nimityksen yhteydessä hän kuvaili Halosen työtä vaikuttavaksi ja sanoi arvostavansa tämän kansainvälistä kokemusta. Ruotsissa Halosella on jo pitkään ollut korkea profiili.

Niitä kuuluisia kulttuurieroja hän ei juurikaan sano huomanneensa, vaan uskoo suomalaisen ja ruotsalaisen johtotyylin pikkuhiljaa lähestyvän toisiaan.

19 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen Halosella on useimpiin asioihin kansainvälinen perspektiivi. Hän muutti ensimmäistä kertaa ulkomaille ollessaan 9-vuotias, ja aikuisena työt veivät Ruotsiin, Hollantiin ja Brasiliaan.

– Olen vähän mustalainen, pitää olla liikkeellä koko ajan. Puhun seitsemää kieltä, ehkä sekin on helpottanut, Halonen sanoo.

Halosen nimityksen jälkeen ruotsalaismediassa alkoi heti kiivas spekulointi siitä, olisiko hänestä tulossa Volvon seuraava toimitusjohtaja. Halosen mukaan asiasta ei edes ole keskusteltu. Järjestelyn takana ei hänen mukaansa myöskään ole Volvo Pentan johdosta Halosen seuraajaksi siirtyvän Staffan Juforsin tuominen lähemmäksi toimitusjohtajan pestiä.

– Staffan tulee tähän tehtävään Volvon toiseksi pienimmästä yksiköistä, joten hänellä riittää siinä varmaankin opiskeltavaa hyväksi aikaa. Leif on erittäin hyvissä voimissa, ja uskon, että hän jatkaa vielä pitkään.

Marraskuussa varatoimitusjohtajana aloittava Halonen istuu kaikkien Volvon yksiköiden paitsi Aeron ja Pentan hallituksissa. Erityisesti hän haluaa parantaa Volvon bussiyksikön kannattavuutta, joka ei ole tyydyttävällä tasolla.

Kuorma-autopuolella, joka muodostaa 65 prosenttia konsernin liikevaihdosta, hän ennakoi tänä vuonna vahvaa kasvua: Pohjois-Amerikassa 30–40:tä ja Euroopassa kymmentä prosenttia. Kova kasvaja on hieman yllättäen Iran, josta on tänä vuonna muodostunut Volvon toiseksi suurin yksittäinen markkina-alue Yhdysvaltojen jälkeen.

– Siirsin omaa matkaani Iraniin pitkään, mutta lopulta oli pakko lähteä katsomaan, että mihin he siellä panevat meidän tuotteemme. Maa organisoituu kovaa vauhtia, siellä on öljyä, mineraaleja, tekstiilejä, mattoja. Kuljetustarvetta on paljon, Halonen kuvailee.

Koska Volvo toimii 140 maassa, Haloselle kertyy 150–200 matkapäivää vuodessa. Matkalaukussa kulkevat aina mukana lenkkitossut, sillä miehen tavoitteena on juosta 2 400 kilometriä vuodessa.

Työelämässäkään vauhti ei ole hidastumassa. Mahdollisuus eläkkeelle jäämiseen olisi jo viiden vuoden kuluttua, mutta Halonen suunnittelee jatkavansa pidempään. Suomen talouselämässä häntä tuskin enää nähdään.

– Headhunterit soittelevat silloin tällöin, voi sanoa että melkein kerran kuukaudessa. Joko Suomesta tai ulkomailta. Mutta ei minulla ainakaan työelämään Suomessa ole aikeita palata, ja eläkepäivistä on vielä turhan aikaista puhua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      5 kuukautta kestäneestä euribor-korkojen manipuloinnista valtavat sakot

    7. 7

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Ikean tulos paisui +20 %

    10. 10

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    6. 6

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää