Valikko

Opa kiillotti arkisen ilmeensä vientiin

Keittiötarvikkeiden myynti nojaa mielikuvamarkkinointiin, mikkeliläistä perheyritystä uudistava Sinikka Silventola sanoo

Kahden vuoden mullistus alkaa olla mallillaan, Sinikka Silventola iloitsee. Uudistettuaan ilmeensä teräsastioita valmistava Opa investoi kasvuun vientimarkkinoilla.

– Yhtiö on valmis kohtaamaan kilpailun, ja tuotteemme ovat tunnistettavissa suomalaisiksi. Pakkausilme on moderni ja yhtenäinen ja tuoteperheet ohjaavat markkinointiviestintää, toimitusjohtaja Silventola selittää.

Opan omistava Miettisen suku palkkasi Silventolan vuoden 2002 alussa kääntämään pienen yhtiön modernin suomalaisen muotoilun viejäksi.

Tänä vuonna Opa on ennakoinut yltävänsä pieneen kasvuun ja 6,5 miljoonan euron liikevaihtoon. Työntekijöitä on 65. Viime vuonna yhtiön tulos oli niukasti tappiolla.

– Muutos on vienyt aikaa ja rahaa, Silventola summaa.

Yhtiön vientiponnistelujen kohteena ovat Venäjän sekä Ruotsin ja Norjan markkinat. Viennin osuus liikevaihdosta oli viime vuonna 15 prosenttia.

– Retkeilytuotteiden vientimaita ovat esimerkiksi Ruotsi ja Norja, joissa on samanlainen retkeily- ja kalastuskulttuuri kuin Suomessa. Sieltä on saatavissa kasvua, toimitusjohtaja Silventola uskoo.

Kotimarkkinoilla Silventola näkee Opalla kasvumahdollisuuksia pihatuotteiden, siis esimerkiksi grillaus- ja savustustarvikkeiden sekä yrityslahjojen myynnissä. Saunatuotteiden kysyntää liikuttelee pientalorakentaminen.

Suomalaisten vaatimustaso näyttää kasvavan.

– Mummolta peritty pata ei enää kelpaa. Keittiöt ovat avoimia: keittoastiat näkyvät, ja ne tuodaan pöytään.

Kotimarkkinoilla Opa kilpailee erityisesti halpatuonnin kanssa.

Opan asiakkaita ovat kaupan keskusliikkeet. Tuotteiden myynti keskittyy tavarataloihin ja marketeihin. Yhtiön tuotantolaitos on Mikkelissä.

– Tuotteissa on melko suuri osuus käsityöllä. Meillä on vanhoja kokeneita mestareita, se on myös markkinoinnissa arvo. Vaikka on tehtaassa robottejakin, Silventola sanoo.

Vaikka yhtiö on pysynyt melko tuntemattomana, löytyy sen tuotteita liki jokaisen kodin kattilakaapista. Tuttu lienee ainakin mehustin.

– Mehu-Liisojen myynti ei hirveästi kasva – ne ovat kestäviä tuotteita, jotka jopa peritään. Mutta on kasvamassa kuluttajasukupolvi, joka haluaa tehdä itse mehunsa. Se on ekoajattelua, ja itse tekeminen on uudella tavalla muodikasta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Ferrari takoi uudet pohjat Milanossa

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Pankkiala: Asunnot eivät ole liian kalliita

    8. 8

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Bensankulutus: Vuosikausien kasvu voi tyssätä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää