Valikko

Valtio turvasi uuden telakkayhtiön rahoituksen

Aker Finnyards saa jatkossakin Finnveran takuut

Suomen valtio turvasi uuden Aker Finnyardsin rahoitusaseman fuusioneuvotteluissa. Aker Finnyards saa jatkossakin erityisrahoitusyhtiö Finnveran takuut, ja vastapainoksi norjalainen emo Aker Kvaerner ei pumppaa suomalaisen telakkayhtiön varoja.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen mukaan Suomen valtio halusi varmistaa, että pääomia ei viedä Norjan tai muun maailman tarpeisiin.

Ratkaisu vastaa reilu vuosi sitten tehtyä sopimusta Kvaerner Masa-Yardsin ja sen emoyhtiön kanssa. Sen mukaan Masa-Yards on itsenäinen eikä tukeudu emoyhtiön apuun.

Vuosi sitten tehdyn sopimuksen mukaan emoyhtiö ei kuppaa Masa-Yardsia. Tämä niin sanottu palomuurijärjestely pitää voimassa takuut, joita valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera myöntää yhtiölle. Uusi sopimus siis takaa, että vanha sopimus pysyy voimassa.

Kauppa- ja teollisuusministeriön elinkeinopolitiikan ryhmän esimiehen Matti Pietarisen mukaan fuusio ei muuta valtion telakkapolitiikkaa, esimerkiksi telakkatukia.

Telakkayhtiöiden yhdistyminen oli Pekkarisen mukaan luonnollinen seuraus ratkaisusta, joka oli tehty norjalaisessa emoyhtiössä.

– Suomen valtio on valmis osaltaan hyväksymään sen ratkaisun, hän toteaa.

Teknologiateollisuuden ryhmäpäällikkö Henrik Nordell uskoo, että päätös telakoiden yhdistymisestä turvaa telakkateollisuuden säilymisen Suomessa.

– Alihankinta ja osien valmistus halvemman kustannustason maissa saattavat kasvaa, mutta laivojen kokoonpano ja siihen liittyvä osaaminen pysyvät Suomessa, Nordell arvioi.

Hänen mielestään näkymät ovat viime kuukausina parantuneet.

– Investoijat uskovat jälleen loistoristeilyn kasvunäkymiin syyskuun 11. päivän terrori-iskujen ja Irakin sodan aiheuttaman taantuman jälkeen. Myös Itämeren matkustajaliikenteen kasvunäkymät ja lisääntyvä arktinen liikenne ovat hyviä uutisia suomalaistelakoille, Nordell luettelee.

Telakkayhtiöiden työntekijät eivät ole huolissaan yhdistymisen takia. Kvaerner Masa-Yardsin pääluottamusmies Jari Aaltonen ja Aker Finnyardsin pääluottamusmies Gunnar Veijalainen ovat pikemminkin toiveikkaita: yhdistyminen voi auttaa uusien laivatilausten saamisessa.

Veijalainen näkee eduksi sen, että suomalaistelakoiden ei tarvitse jatkossa kisata tilauksista keskenään.

– En näe tässä mitään peikkoa, sanoo Aaltonen.

Hänen mukaansa irtisanomisista ei ole keskusteltu.

– Jos laivoja rakennetaan, tekijöitä tarvitaan. En usko, että yhdistyminen koskee välttämättä työntekijäpuolta.

Aaltosen tapaan Veijalainen ei odota irtisanomisia.

– Työntekijöitä on niin vähän, että jos vielä irtisanotaan, sitten ei enää kannata tehdä mitään, sanoo Veijalainen.

Hän on kuitenkin varauksellinen.

– Homma ei ole vielä paketissa. Emme tiedä muuta kuin sen, että olemme yhdessä vuodenvaihteeseen mennessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    7. 7

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    8. 8

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    9. 9

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    10. 10

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    9. 9

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    10. 10

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää