Valtio turvasi uuden telakkayhtiön rahoituksen

Aker Finnyards saa jatkossakin Finnveran takuut

Suomen valtio turvasi uuden Aker Finnyardsin rahoitusaseman fuusioneuvotteluissa. Aker Finnyards saa jatkossakin erityisrahoitusyhtiö Finnveran takuut, ja vastapainoksi norjalainen emo Aker Kvaerner ei pumppaa suomalaisen telakkayhtiön varoja.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen mukaan Suomen valtio halusi varmistaa, että pääomia ei viedä Norjan tai muun maailman tarpeisiin.

Ratkaisu vastaa reilu vuosi sitten tehtyä sopimusta Kvaerner Masa-Yardsin ja sen emoyhtiön kanssa. Sen mukaan Masa-Yards on itsenäinen eikä tukeudu emoyhtiön apuun.

Vuosi sitten tehdyn sopimuksen mukaan emoyhtiö ei kuppaa Masa-Yardsia. Tämä niin sanottu palomuurijärjestely pitää voimassa takuut, joita valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera myöntää yhtiölle. Uusi sopimus siis takaa, että vanha sopimus pysyy voimassa.

Kauppa- ja teollisuusministeriön elinkeinopolitiikan ryhmän esimiehen Matti Pietarisen mukaan fuusio ei muuta valtion telakkapolitiikkaa, esimerkiksi telakkatukia.

Telakkayhtiöiden yhdistyminen oli Pekkarisen mukaan luonnollinen seuraus ratkaisusta, joka oli tehty norjalaisessa emoyhtiössä.

– Suomen valtio on valmis osaltaan hyväksymään sen ratkaisun, hän toteaa.

Teknologiateollisuuden ryhmäpäällikkö Henrik Nordell uskoo, että päätös telakoiden yhdistymisestä turvaa telakkateollisuuden säilymisen Suomessa.

– Alihankinta ja osien valmistus halvemman kustannustason maissa saattavat kasvaa, mutta laivojen kokoonpano ja siihen liittyvä osaaminen pysyvät Suomessa, Nordell arvioi.

Hänen mielestään näkymät ovat viime kuukausina parantuneet.

– Investoijat uskovat jälleen loistoristeilyn kasvunäkymiin syyskuun 11. päivän terrori-iskujen ja Irakin sodan aiheuttaman taantuman jälkeen. Myös Itämeren matkustajaliikenteen kasvunäkymät ja lisääntyvä arktinen liikenne ovat hyviä uutisia suomalaistelakoille, Nordell luettelee.

Telakkayhtiöiden työntekijät eivät ole huolissaan yhdistymisen takia. Kvaerner Masa-Yardsin pääluottamusmies Jari Aaltonen ja Aker Finnyardsin pääluottamusmies Gunnar Veijalainen ovat pikemminkin toiveikkaita: yhdistyminen voi auttaa uusien laivatilausten saamisessa.

Veijalainen näkee eduksi sen, että suomalaistelakoiden ei tarvitse jatkossa kisata tilauksista keskenään.

– En näe tässä mitään peikkoa, sanoo Aaltonen.

Hänen mukaansa irtisanomisista ei ole keskusteltu.

– Jos laivoja rakennetaan, tekijöitä tarvitaan. En usko, että yhdistyminen koskee välttämättä työntekijäpuolta.

Aaltosen tapaan Veijalainen ei odota irtisanomisia.

– Työntekijöitä on niin vähän, että jos vielä irtisanotaan, sitten ei enää kannata tehdä mitään, sanoo Veijalainen.

Hän on kuitenkin varauksellinen.

– Homma ei ole vielä paketissa. Emme tiedä muuta kuin sen, että olemme yhdessä vuodenvaihteeseen mennessä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    2. 2

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    3. 3

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    4. 4

      Suomen Yrittäjien tutkimus: Enemmistö kannattaa paikallista sopimista - ja vastustaa työtä alle minimipalkan

    5. 5

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    6. 6

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    7. 7

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    8. 8

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    9. 9

      Outo ilmiö työelämässä: Työkyky heikkeni nuoremmilla, parani vanhemmilla

    10. 10

      Näin kerrot pomolle, että sinulla on liikaa töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Viis sijoittajavastuusta, pian Suomi pelastaa taas finanssipelureita

    2. 2

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    3. 3

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    4. 4

      Velkaneuvoja LM:lle: Tästä syystä asuntovelalliset joutuvat maksuvaikeuksiin

    5. 5

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    8. 8

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    9. 9

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    10. 10

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää