Valikko

Pikkuautojen ja dieseleiden kauppa ei hyötynyt veroalesta

Pikkuautosegmentin siivu on pudonnut 15 prosenttiin, diesel-autojenkin myyntipiikki jäi vuosituhannen vaihteeseen

Vuoden 2003 alussa toteutunut autoveron alennus on virkistänyt selvästi autokauppaa, mutta ei kaikissa kokoluokissa.

Muualla Euroopassa myyntiään vuosi vuodelta kasvattava pikkuautoluokka etenee meikäläisillä automarkkinoilla dieselin tavoin käsijarru päällä.

Takavuosina pikkuautojen osuus myynnistä oli noin viidennes, josta se on pudonnut viidentoista prosentin tietämiin. Viime vuosi toi luokan menekkiin parin prosentin hyppäyksen, josta on kuitenkin tultu kuluvan vuoden aikana takaisin.

Nykäys johtui pitkälti siitä, että sopivaa vaihtoautoa hakeneet päätyivät ostamaan uuden, mutta pykälää pienemmän ajokin.

Autoverouudistuksen selvin voittaja on perinteinen perheautoluokka eli niin sanottu C-segmentti. Peugeotia maahantuovan Maan Auton myyntijohtaja Kai Katavisto selittää ilmiötä sillä, että askel pykälää suurempaan autoluokkaan tuli uusien hintojen jälkeen selvästi aiempaa houkuttelevammaksi.

– Kun pienellä lisäpanoksella tuli mahdollisuus päästä kiinni näyttävämpään autoon, sitä myös hyödynnettiin. Se näkyi meilläkin 206- ja 307-mallien myynnissä, kertoo Katavisto. Pikkuautoluokan myydyimpiä malleja ovat Fiat Punto, Peugeot 206 ja Toyota Yaris.

Joukkoon kirivät pikkuhiljaa myös Citroënin C2/C3 sekä korealaishaastajat Daewoo Kalos ja Hyundai Getz.

Citroënia maahantuovan Auto-Bonin markkinointipäällikön Mats Lillen mukaan luokan myynti pysynee jatkossakin viidentoista prosentin siivussa.

– Euroopassa pikkuautojen myyntiä kasvattavat kaupunkien ruuhkat ja parkkipaikkapulmat. Meillä ne eivät oikein riitä ostoperusteeksi, huomauttaa Lille.

Nissania ja Chrysleria maahantuovan Aro-Yhtymän toimitusjohtaja Timo Tähtinen huomauttaa, että heillä segmentin ostajajoukko rajautuu pitkälti eläkeläispariskuntiin ja naisasiakkaisiin.

– Kakkosautoperinne on meillä vielä ohut. Rahalle halutaan mahdollisimman paljon vastiketta ja autolla pitää pystyä hoitamaan sekä työ- että mökkimatkat. Siihen ei pikkuauto enää riitä, hän sanoo.

Dieseleissä edellinen myyntinykäys jäi tulematta, ja kysyntä näyttää keskittyneen entistä enemmän edustavimpiin autoluokkiin, joissa auton hinta ja käyttökulut eivät ole hankinnan kynnyksiä. Bensanhinnan nousu toki lisää hetkittäin kuluttajien kiinnostusta.

Maahantuojien mielestä diesel-autojen myynnin kasvattaminen eurooppalaisiin lukemiin edellyttäisi autoluokan täydellistä veroremonttia. Toki myös kuluttajien asenteet ovat jääneet naftantuoksuiselle 1970-luvulle.

– Pitkiä matkoja ajavat ovat aina suosineet dieseleitä. Pohjois-Suomessa niiden myynti on ollut koko ajan muuta maata selvästi parempi, muistuttaa Tähtinen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    9. 9

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    10. 10

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    10. 10

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää