Valikko

Muistojen messujulisteet

Suomen Messut esittelee näyttelyssään messujulisteiden helmiä kuudelta vuosikymmeneltä
Nostalgiaa, tulevaisuudenuskoa, väriloistoa, funkkista, hippivaikutteita. Siinä luonnehdintoja, joilla voi kuvailla Suomen Messujen eilen avattua komeaa julistegrafiikkanäyttelyä. Suomen Messut täyttää tänä vuonna 85 vuotta, ja sen kunniaksi messuorganisaatio päätti muistella julistein menneitä vuosikymmeniä.

Esillä on 55 julistetta, joista ensimmäinen, Oscar Furuhjelmin tekemä Karhu-merkki valmistui vuoden 1920 messuille. Näyttelyssä käydään läpi eri vuosikymmenten julistehelmiä aina 1970-luvun loppuun saakka.

1930-luvun julisteissa nousi pintaan funktionalismi, jota hyödynsi muun muassa Mainostoimisto SEK:n yksi perustaja Jorma Suhonen.

– Julistetaiteen kukoistuskausi ajoittui 50-luvulle, jolloin julisteissa näkyi optimismi, elämänmyönteisyys ja kepeys. Silloin ammennettiin ideoita ranskalaisesta julistetaiteesta, kertoo Lahden Julistemuseon tutkija Kari Savolainen.

Savolaiselle erityisesti 50-luvun messujulisteet tuovat mieleen nostalgisia muistoja ajasta, jolloin messut olivat suurta kansanhuvia ja niitä odotettiin innokkaasti.

Myös Suomen Messujen yritysyhteistyö näkyi julisteissa: Niissä luvattiin, että messukävijät saavat jopa 50 prosentin alennuksen junalipusta. Vastaavasti VR piti asemien ilmoitustauluilla esillä messuinformaatiota.

Suomen Messujen toimitusjohtajan Pentti Kivisen mukaan messuorganisaatio halusi alusta saakka julisteiden tekijöiksi aikakautensa parhaimmistoa. Yksi julistetaiteilijoista oli sisustusarkkitehti Harry Röneholm, josta tuli 1930-luvulla Suomen Messujen pitkäaikainen toimitusjohtaja. Muita menestyneitä suunnittelijoita olivat esimerkiksi Mainostoimisto SEK:n perustajakolmikosta Holger Erkelenz sekä 1960-luvulla upean venenäyttelyjulisteen tehnyt Erik Bruun.

Juliste hiipuu marginaaliin

Suomen Messujen julisteiden käyttö hiipui jo 1980-luvulla, jolloin mediamainonta yleistyi. Sähköisen viestinnän aikakaudella juliste on menettänyt entistä merkitystään informaation välittäjänä.

– Nyt tuntuu, ettei julisteelle enää löydy paikkoja. Ulkomainonta olisi tietysti mahdollista, mutta ne ovat todella kalliita mainospaikkoja, Kivinen sanoo.

Julistetutkija Kari Savolainen puolestaan uskoo, että hyvälle julisteelle on yhä kysyntää.

– Valotauluihin valmistetut kaupalliset julisteet sävähdyttävät edelleen. On myös paljon marginaalisia yhteisöjä, joille julisteet ovat edullisin tapa saada viestinsä yleisön nähtäväksi.

Eikä Suomen Messutkaan ole vielä kokonaan julistetta haudannut. Viestintäpäällikkö Merja Huuhtela-Sulkun mukaan Habitare 2005 -messujen juliste tuli painosta juuri näyttelyn alla.

Muistatko vielä ne messut -julistenäyttely 10.9.–10.10. Avoinna ma–pe klo 9–17, su klo 11–17. Jugendsali, Pohjoisesplanadi 19, Helsinki.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Pankin vaihtaminen helpottuu: pankki ilmoittaa uudet tiedot puolestasi

    8. 8

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    9. 9

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    10. 10

      ”En voi uskoa sellaiseen elämään, jossa ihmiset ovat syrjäytettyjä” – nobelisti Holmström haluaa ihmiset töihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää