Valikko

Lisää pituutta keskiluokkaan

Renault tiivistää tila-autokisaa tarjoamalla roimasti tilaa ja varusteita
Pienten tai oikeammin keskikokoisten tila-autojen luokassa seitsenpaikkaisuus on nyt must. Keväällä Toyota muutti kahden vuoden jälkeen koko Corollansa, jotta Versoon saatiin seitsemän istumapaikka. Samaan aikaan myös Renault toi markkinoille talvella esitellystä Scenicistään pidennetyn version Renault Grand Scenicin.

Koeajossa oli Grand Scenicin kaksilitrainen Confort -versio. Tällaisenaan autosta saa maksaa 28 900 euroa. Perusmallin saa hiukan alle 25 000 eurolla.

Seitsenpaikkaisuus on Scenicissä toteutettu kohtuullisen hyvin. Kaksi takimmaista penkkiä taittuu tavaratilan lattian alle, josta ne saa näppärästi esille. Keskimmäinen istuinrivi sen sijaan ei taitu piiloon, vaan jää nököttämään pystyyn etupenkkien taakse. Toki penkit saa pois autotallin nurkkaan, mutta silloin ne eivät ole autossa mukana.

Takimmainen penkkirivi on tarkoitettu lapsille ja keskenkasvuisille. Aikuinen ei paikoilla viihdy. Ilmiö on sama kuin muissakin tämän luokan tila-autoissa. Todellinen seitsenpaikkaisuus tulee vasta suurten tila-autojen luokassa. Kuitenkin suurempikin perhe liikkuu Scenicissä vaivattomasti. Tosin tavaroille jää seitsenpaikkaisena olemattomasti tilaa. Viisipaikkaisena tavaratilaa sen sijaan on ruhtinaallisesti.

Renaultilla on näköjään luettu maailmankuulun markkinointigurun Jack Troutin kirjaa: ”Erotu tai kuole”.

Scenicin varustelu on runsas ja ennenkaikkea omintakeinen. Auto käynnistyy nappulasta, käsijarru samoin kuin ohjaustehostus ovat sähköisiä, polttoainesäiliön korkki on yhdistetty peiteläppään, auto on täynnänsä hauskoja salalokeroita ja mittaristo on kokonaan digitaalinen.

Kaikki varusteet ovat toimivia, mutta ne vaativat oman perehtymisensä. Esimerkiksi käsijarrun saaminen pois päältä tapahtuu vain siten, että lähdetään liikkeelle. Joten ohjekirjaan kannattaa perehtyä oikein kunnolla.

Ainoana puutteena voi pitää ajovakauden hallintajärjestelmän puuttumista.

Koeajoauton varustelu oli hieno. Confort-varustelu tarjosi esimerkiksi erillisen peilin takamatkustajien seuraamiseen, takapenkin aurinkoverhot ja pyyhkimien sadetunnistimen.

Matkustusmukavuus on muutenkin tässä luokassa hyvä. Etupenkit ovat erinomaiset ja keskipenkitkin kohtuullisen hyvät. Istuma-asento on korkea ja ryhdikäs. Auto on luokassaan erinomaisen äänetön. Suomalaiset asfalttijyrinätkin jäävät ulos paremmin kuin monissa kalliimmissa autoissa.

Ohjaus on nykymallin mukaisesti sähköisesti tehostettu. Parkkipaikoilla se on äärimmäisen kevyt ja miellyttävä. Maantiellä tehostus vähenee ja ohjaus jämäköityy. Hiljaisessa kaupunkivauhdissa keveyttä on hämäävän paljon, mutta ominaisuuteen tottuu jo muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen.

Kaksilitrainen moottori on suurin Sceniciin tarjolla olevista. Toki vääntöä haluavat voivat valita 120-hevosvoimaisen dieselin. 134-hevosvoimainen bensakone on arkinen työjuhta. Sitkeys on hyvä läpi koko vetoalueen, mutta missään vaiheessa autossa ei ole erityistä voiman tunnetta.

Ohituksissa kuusilovista vaihteistoa saa hämmentää ahkerasti. Valmistajan lupaama 10,9 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan tuntuu optimistiselta.

Moottorin ääni on kuitenkin eristetty hienosti. Suurillakaan kierroksilla ääni ei kohoa häiritseväksi.

Bensiininkulutus sen sijaan yllättää myönteisesti. Sekalaisessa ajossa auto kulutti yllättäen alle seitsemän litran. Saavutus on hyvä, koska korkean auton uskoisi moottoritiellä käyttävän runsaasti energiaa työntääkseen ilmaa pois tieltään.

Renault on jo vuosien ajan kiinnittänyt erityistä huomiota turvallisuuteen. Uusi Scenic on saanut eurooppalaisissa törmäystesteissä täydet viisi tähteä.

Valinnan vaikeus keskisuurten tila-autojen luokassa kasvaa. Takavuosien valitus siitä, että suuremmalle perheelle ei ole kohtuuhintaisia kulkuvälineitä tarjolla, on viimeistään nyt historiaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    5. 5

      ”Italian ongelmia ei voi verrata EU:n pankkikriisiin”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Trump esitti kovaa Kiina-kritiikkiä ja nimitti konkarin maan suurlähettilääksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    10. 10

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää