Riisuttuapalvelua

Jonotin viime sunnuntaina Finnairin lähtöselvityksessä reilun tunnin. En sen takia, että matkustajia olisi ollut poikkeuksellisen paljon vaan siksi, että virkailijoita oli poikkeuksellisen vähän.

Yleistä lähtöselvitystä oli hoitamassa yksi virkailija ja erityistä Brysseliin lähtevän lennon selvitystä toinen.

Palvelukonsepti oli kuin entisessä suurvallassa: Pitkä jono odotti yhden virkailijan työn edistymistä Brysselin lennon virkailijan keskittyessä odottamaan olemattomia asiakkaitaan.

Me turistipuolen matkustajat saimme kateellisena seurata myös bisnespuolen olematonta jonoa. Meistä ei kenelläkään riittänyt rohkeutta singahtaa toiselle puolelle kokeilemaan lähtöselvitystä. Olisi ollut kauhean noloa joutua palautetuksi jonon hännille.

En liioin uskaltautunut lähteä etsimään myyttistä itsepalveluselvityspistettä, jonka tarkasta sijainnista olin saanut vain epämääräiset ohjeet.

Vuoroni tultua valitin tilanteesta virkailijalle (toivottavasti mahdollisimman ystävällisesti), koska sama näytelmä toistui omalla kohdallani jo kolmannen kerran kuluneen kesän aikana. Virkailija kertoi asiallisesti yhtiön säästävän sunnuntaityössä ja tilanteen todellakin vaativan parannusta.

Niinpä – sunnuntaityö on Suomessa poikkeuksellisen kallista, ja lentoyhtiöt säästävät suorastaan fanaattisesti toimialan kärsiessä merkittävistä kustannuspaineista.

Kolmen viime vuoden aikana lentoyhtiöiden bisnestä ovat vuoroin haitanneet matkustajien terrorismin pelko tai tappavat kuumetaudit. Oma lukunsa on halpalentoyhtiöiden aggressiivinen kilpailu, joka on vienyt perinteisiltä toimijoilta bisnestä.

Säästökuuri näkyy myös Lontoon päässä. Vuoden 2001 jälkeen British Airways on vähentänyt henkilöstöään 13 000:lla. Yhtiö ei ole leikannut ainoastaan löysiä pois, vaan samalla on luovuttu matkustajien palvelusta.

Minä olen niitä hölmöjä, joka ei osaa matkustaa kevyesti. Suomessa käydessäni hamstraan mielestäni kaikkea tarpeellista, kuten ruisleipää ja kirjoja, joita voin selkä vääränä rahdata Lontooseen. Lopputulos on se, että saan rukoilla matkalaukkuni ilmestymistä hihnalle.

Olen yleensä Lontoon Heathrow’lla joutunut odottamaan matkalaukkuani kolme varttia. Viime sunnuntaina odotusaika venyi reiluun tuntiin. Syykin selvisi. Vuorossa ei ollut tarpeeksi matkalaukkutrukkien kuljettajia, paljasti eräs virkailija.

Perinteiset lentoyhtiöt ovat varastaneet halpalentoyhtiöiden bisnesidean riisutusta palvelukonseptista. Olisi aika, että se alkaisi näkyä myös lippujen hinnoissa, sillä tämän riisutumpaa palvelua asiakas ei voi enää saada.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Bild: Kreikka tarvinnee ”kaksinumeroisen miljardisumman”

    4. 4

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    5. 5

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Ulla Nord lähti etsimään ”kadonneita” miehiä – kolkutteli heidän oviaan ja auttoi kädestä pitäen

    8. 8

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    9. 9

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    10. 10

      Savo-Solar sai puolen miljoonan rahoituksen aurinkokeräimelleen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää