Valikko

Loistoristeily nousee aallonpohjasta

Kværner Masa-Yardsin saama tilaus uudesta loistoristeilijästä on yksi osoitus siitä, että maailman risteilybisnes on nousemassa ylös aallonpohjasta. Matkustajakato alkoi syyskuun 11. päivän terrori-iskuista, ja kriisi pitkittyi Irakin sodan ja maailmantalouden ongelmien takia.

Nyt näyttää paremmalta. Suomalaistelakan viime vuosien vakioasiakas, maailman toiseksi suurin risteily-yhtiö Royal Caribbean Cruises teki vuoden alkupuoliskolla odotettua paremman tuloksen. Liikevoitto nousi edellisvuodesta 50 prosenttia 355 miljoonaan dollariin ja liikevaihto 57 prosenttia 2,2 miljardiin dollariin.

Myös alaa hallitsevan Carnival Groupin alkuvuosi meni hyvin. Yhtiö teki joulu–toukokuussa 535 miljoonan dollarin liikevoiton 4,2 miljardin dollarin liikevaihdolla.

Pohjois-Amerikan suurimpia varustamoja edustava Cruise Lines International Association ennustaa nousun jatkuvan myös loppuvuonna. Keskeisimmät syyt kasvuun ovat amerikkalaisten ainakin toistaiseksi haihtuneet matkustuspelot ja USA:n parantuneet talousnäkymät. Myös eurooppalaisten asiakkaiden määrä Karibianmerellä risteilevillä aluksilla on ollut kasvussa vahvan euron ansiosta.

Muun matkailun tavoin risteilyt ovat kuitenkin herkkiä häiriöille. Tällä viikolla sekä Royal Caribbean että Carnival antoivat tulosvaroituksen Karibianmerellä riehuvien hirmumyrskyjen takia. Esimerkiksi Carnival on joutunut perumaan ainakin kolme ja lyhentämään kuutta risteilyä hurrikaani Francesin takia. Floridaa lähestyvä uusi hirmumyrsky uhkaa entisestään sotkea loistoristeilijöiden aikatauluja.

Oikukkaista luonnonoloista, terroripeloista ja kohonneesta polttoaineen hinnasta huolimatta risteilyalan pitkän aikavälin näkymät ovat valoisat. Väestö ikääntyy, ja matkustamiseen tottuneiden kuluttajien ostovoima kasvaa.

Loistoristeilymarkkinat muuttuivat kahden suuren varustamoryhmän kaksinkamppailuksi, kun Carnival osti vajaat kaksi vuotta sitten brittiläisen P&O Princess -varustamon Royal Caribbeanin nenän edestä. Uusien yrittäjien tulo markkinoille on vaikeaa jo vaadittavien investointien takia. Yksi loistoristeilijä kun maksaa vähintään 500 miljoonaa dollaria.

Kaksi suurta ovat kuitenkin saamassa uusia kilpailijoita. Muun muassa italialaisvarustamo MSC aikoo laajentaa toimintaansa Karibianmerellä.

Cruise Lines International Associationin mukaan matkailijamäärien nykyisellä kasvuvauhdilla Pohjois-Amerikan markkinoille tarvitaan seuraavan kahden vuoden aikana jopa 20 uutta laivaa. Telakoiden arviot tulevista kaupoista ovat tosin huomattavasti varovaisemmat.

Vuoden vaihteessa Aker Finnyardsiksi muuttuva Masa-Yards on viime vuosina päässyt Royal Caribbeanin hovihankkijaksi. Pahin kilpailija, italialainen Fincantieri on taas menestynyt Carnivalin tarjouskilpailuissa. Molemmat telakat kärsivät nyt tasapuolisesti euron ja dollarin vaihtosuhteesta.

Tällä viikolla julkistetussa laivakaupassa sekä Masa-Yards että alihankkijat joutuvat tinkimään katteistaan. Heikko dollari voi johtaa jopa siihen, että amerikkalaisvarustamot lykkäävät päätöksiään uusista laivahankinnoista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Posti lakiuudistuksesta: Asiakkaiden kulut kasvavat, irtisanomisia voi olla luvassa

    9. 9

      Lemminkäinen sopinut 10 kunnan kanssa asfalttikartelliasiassa

    10. 10

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    10. 10

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää