Valikko

Tolkuton lakko

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen laiton mielenosoituslakko on tolkuttomin ja vastuuttomin työtaistelu pitkiin aikoihin. HKL:n kuljettajat ovat menneet lakkoon, koska he vastustavat laitoksen omistajan eli kaupungin suunnitelmia muuttaa laitosmuotoinen toiminta yhtiömuotoiseksi. Alalla on voimassa sopimus ja työrauhavelvoite, joten lakko on laiton. Tämän lisäksi lakko on poliittinen. Kuljettajat eivät vaadi lisää palkkaa tai parempia työaikoja. He haluavat vain säilyttää vanhan liiketoimintamuodon ideologisista syistä.

Laitosmuotoisen liiketoimintamuodon puolustaminen ei pohjaudu tietoon työntekijöiden työetujen heikentymisestä tai heidän asemansa muuttumisesta. Taustalla on uskomus ja pelko siitä, että yhtiömuotoisessa toiminnassa työedut saattaisivat heiketä ja työtahti kiristyä.

Päätöksen HKL:n yhtiömuodosta tekevät kaupungin vaaleilla valitut luottamusmiehet, joiden puolelta päätöksen perustelut ovat huomattavasti uskomuksia vahvempia. Kaupungilla on kaksi bussiyksikköä. HKL-liikennepalvelut ja osakeyhtiömuotoinen Suomen Turistiauto Oy, STA. Molempien yhtiöiden tulos on tappiollinen ja kaupunki toivoo yhtiöittämisellä ja yksiköiden yhdistämisellä saavansa etuja ja lisää tehokkuutta.

Tärkein peruste liittyy kuitenkin HKL:n rooliin. HKL on yhtäaikaa Helsingin joukkoliikenteen suunnittelija ja palveluiden ostaja. Samalla HKL-bussiliikenne osallistuu kilpailuun yhtenä palveluntarjoajana, joka vielä toimii tappiolla. On täysin selvää, että tilanne loukkaa muiden kilpailutukseen osallistuvien yritysten oikeusturvaa. Palvelun kilpailuttajan ja kilpailevien yritysten välinen raja täytyy olla kaikissa oloissa täysin selvä.

Tässä tilanteessa HKL:n kuljettajien asenne on kuin muistuma aivan toiselta aikakaudelta. Reaktio on kohtuuton varsinkin ottaen huomioon HKL:n merkityksen pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmässä.

Vastoin ennakkopelkoja itse lakon vaikutukset jäivät maanantaina paljon pelättyä vähäisemmiksi. Pääosa ihmisistä pääsi työpaikoilleen ilman suuri vaikeuksia ja autoliikenteen ruuhkat jäivät kohtuullisiksi. Naapuriapu nousi kunniaansa ja syksyllä polkupyörä on vielä toimiva kulkuväline. Kuitenkin viranomaispuolelta löytyi tilanteeseen täysin sopimatonta joustamattomuutta. Kaupunkisuunnitteluvirkamiehet ja poliisi olisivat voineet yhteisymmärryksessä sallia joukkoliikennekaistojen käytön yksityisautoille niillä sisääntuloväylillä, joilla bussiliikenne oli lakon vuoksi lähes loppunut. Joukkoliikennekaistojen pyhittäminen joukkoliikenteelle silloinkin kun joukkoliikennettä ei ole, edustaa perusteetonta joustamattomuutta ja aikansa elänyttä virkavaltaisuutta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    4. 4

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää