Tolkuton lakko

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen laiton mielenosoituslakko on tolkuttomin ja vastuuttomin työtaistelu pitkiin aikoihin. HKL:n kuljettajat ovat menneet lakkoon, koska he vastustavat laitoksen omistajan eli kaupungin suunnitelmia muuttaa laitosmuotoinen toiminta yhtiömuotoiseksi. Alalla on voimassa sopimus ja työrauhavelvoite, joten lakko on laiton. Tämän lisäksi lakko on poliittinen. Kuljettajat eivät vaadi lisää palkkaa tai parempia työaikoja. He haluavat vain säilyttää vanhan liiketoimintamuodon ideologisista syistä.

Laitosmuotoisen liiketoimintamuodon puolustaminen ei pohjaudu tietoon työntekijöiden työetujen heikentymisestä tai heidän asemansa muuttumisesta. Taustalla on uskomus ja pelko siitä, että yhtiömuotoisessa toiminnassa työedut saattaisivat heiketä ja työtahti kiristyä.

Päätöksen HKL:n yhtiömuodosta tekevät kaupungin vaaleilla valitut luottamusmiehet, joiden puolelta päätöksen perustelut ovat huomattavasti uskomuksia vahvempia. Kaupungilla on kaksi bussiyksikköä. HKL-liikennepalvelut ja osakeyhtiömuotoinen Suomen Turistiauto Oy, STA. Molempien yhtiöiden tulos on tappiollinen ja kaupunki toivoo yhtiöittämisellä ja yksiköiden yhdistämisellä saavansa etuja ja lisää tehokkuutta.

Tärkein peruste liittyy kuitenkin HKL:n rooliin. HKL on yhtäaikaa Helsingin joukkoliikenteen suunnittelija ja palveluiden ostaja. Samalla HKL-bussiliikenne osallistuu kilpailuun yhtenä palveluntarjoajana, joka vielä toimii tappiolla. On täysin selvää, että tilanne loukkaa muiden kilpailutukseen osallistuvien yritysten oikeusturvaa. Palvelun kilpailuttajan ja kilpailevien yritysten välinen raja täytyy olla kaikissa oloissa täysin selvä.

Tässä tilanteessa HKL:n kuljettajien asenne on kuin muistuma aivan toiselta aikakaudelta. Reaktio on kohtuuton varsinkin ottaen huomioon HKL:n merkityksen pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmässä.

Vastoin ennakkopelkoja itse lakon vaikutukset jäivät maanantaina paljon pelättyä vähäisemmiksi. Pääosa ihmisistä pääsi työpaikoilleen ilman suuri vaikeuksia ja autoliikenteen ruuhkat jäivät kohtuullisiksi. Naapuriapu nousi kunniaansa ja syksyllä polkupyörä on vielä toimiva kulkuväline. Kuitenkin viranomaispuolelta löytyi tilanteeseen täysin sopimatonta joustamattomuutta. Kaupunkisuunnitteluvirkamiehet ja poliisi olisivat voineet yhteisymmärryksessä sallia joukkoliikennekaistojen käytön yksityisautoille niillä sisääntuloväylillä, joilla bussiliikenne oli lakon vuoksi lähes loppunut. Joukkoliikennekaistojen pyhittäminen joukkoliikenteelle silloinkin kun joukkoliikennettä ei ole, edustaa perusteetonta joustamattomuutta ja aikansa elänyttä virkavaltaisuutta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    6. 6

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    10. 10

      Näin huippukykyjä houkutellaan: yhdeksän erikoista työsuhde-etua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    4. 4

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    7. 7

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    10. 10

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää