Oman kaupungin yritys onlätkäseuran paras ystävä

Yhteydenottoja yrityksiin. Mainontaa ainakin yhdessä isossa sanomalehdessä, muutamassa ilmaisjakelulehdessä ja parilla radiokanavalla. Nettisivut, sähköposti- tai tekstiviestipalvelu.

Suunnilleen tältä näyttää suomalaisen SM-liigajoukkueen markkinointivalikoima. Skaala vaihtelee, mutta palikat ovat kaikilla suunnilleen samat.

– Tuntuu, että me markkinoimme yhtä paljon liigan alkua kuin Jokereita. HIFK:n kannattajat hoksaavat meidän mainoksistamme, että on aika ostaa kausikortti, huokaa Jokerien toimitusjohtaja Matti Virmanen.

Markkinoinnin kivijalka on kuitenkin ilmainen julkisuus. Television, lehtien, radion ja nettisivustojen sisällöstä jääkiekko nappaa joka talvi ison palan.

– Kyllähän meidän markkinointiviestinnässä ehkä tärkeintä on se, että pystymme toimimaan yhteistyössä median kanssa, sanoo Kärppien toimitusjohtaja Juha Junno sen, mitä kaikki ajattelevat.

Markkinointiviesti on useimmilla jääkiekkoseuroilla sama: paikallinen, perinteinen, vauhdikas. Jos jäähalli on kunnossa, sen kuulee.

Pelaajat saavat markkinointiviestinnässä paljon vähemmän mainintoja kuin jäähallit. Moni korostaa mieluummin joukkuetta kuin yksilöä.

– Aikoinaan mainostimme kovasti Timo Pärssisen tuloa TPS:ään, ja kun hän sitten lähtikin melkein heti NHL:ään, jäi vähän paha maku, sanoo TPS:n markkinointipäällikkö Rauno Sjöroos.

Vielä isompi riski on, jos seura rahapulassa myy suosikkipelaajan. Kukaan ei halua fanin kiukun kohteeksi.

Uskollisin ystävä jääkiekkoseuralle onkin oman paikkakunnan yritys. Päätukijat vaihtuvat harvakseltaan. Esimerkiksi HIFK:n ja Koffin yhteistyö on kestänyt melkein kaksi vuosikymmentä.

Toisaalta uusia tulijoita ei ole tungokseksi asti. Tällä kaudella Kärpät lisäsi pääyhteistyökumppaneidensa listaan Danske Capitalin, JYP sai selkänojakseen Valtran ja Jokerien kassaa pönkittävät nyt myös Eilakaisla, OKO ja GSK.

Merkittäviä rukkasia ei myönnä kukaan saaneensa, korkeintaan panokset ovat saattaneet ”hiukan pienetä”.

– Yrityksillä ei ainakaan Raumalla ole sponsoroinnin suhteen kovin tiukkaa panos–tuotos-ajattelua. Lukko koetaan Raumalla kaupungin omaksi jutuksi. Sponsorointitulomme ovat kasvaneet kymmenen prosenttia vuodessa jo neljä vuotta, sanoo Lukon yhteyspäällikkö Rafael Eerola.

Kaukana menneisyydessä ovat silti ne ajat, jolloin yritys ei vaatinut rahojensa vastineeksi muuta kuin logon käsiohjelmaan.

Asiakastilaisuudet, yhteistapahtumat ja raa’at näkyvyysluvut ovat jääkiekkomarkkinoinnin arkea, mutta oman markkinointinsa onnistumista useimmat mittaavat vain myytyjen pääsylippujen määrällä.

SM-liiga ostaa yksityiseltä mittausyritykseltä luvut siitä, montako minuuttia joukkueet näkyvät ruudussa. Tilasto kertoo, että esimerkiksi TPS näkyi viime kaudella neljällä pääkanavalla yhteensä 28,5 tuntia. Osa jääkiekkoseuroista ostaa samasta yhtiöstä tiedot siitä, kauanko yksittäiset mainokset kanavilla näkyvät.

– Tarjoamme tiedon pääyhteistyökumppaneille automaattisesti, muille satunnaisesti, sanoo Ilveksen myyntijohtaja Asko Kiiveri.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Le Pen haluaa murskata euron – tällainen on hänen suunnitelmansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää