Valikko

Oman kaupungin yritys onlätkäseuran paras ystävä

Yhteydenottoja yrityksiin. Mainontaa ainakin yhdessä isossa sanomalehdessä, muutamassa ilmaisjakelulehdessä ja parilla radiokanavalla. Nettisivut, sähköposti- tai tekstiviestipalvelu.

Suunnilleen tältä näyttää suomalaisen SM-liigajoukkueen markkinointivalikoima. Skaala vaihtelee, mutta palikat ovat kaikilla suunnilleen samat.

– Tuntuu, että me markkinoimme yhtä paljon liigan alkua kuin Jokereita. HIFK:n kannattajat hoksaavat meidän mainoksistamme, että on aika ostaa kausikortti, huokaa Jokerien toimitusjohtaja Matti Virmanen.

Markkinoinnin kivijalka on kuitenkin ilmainen julkisuus. Television, lehtien, radion ja nettisivustojen sisällöstä jääkiekko nappaa joka talvi ison palan.

– Kyllähän meidän markkinointiviestinnässä ehkä tärkeintä on se, että pystymme toimimaan yhteistyössä median kanssa, sanoo Kärppien toimitusjohtaja Juha Junno sen, mitä kaikki ajattelevat.

Markkinointiviesti on useimmilla jääkiekkoseuroilla sama: paikallinen, perinteinen, vauhdikas. Jos jäähalli on kunnossa, sen kuulee.

Pelaajat saavat markkinointiviestinnässä paljon vähemmän mainintoja kuin jäähallit. Moni korostaa mieluummin joukkuetta kuin yksilöä.

– Aikoinaan mainostimme kovasti Timo Pärssisen tuloa TPS:ään, ja kun hän sitten lähtikin melkein heti NHL:ään, jäi vähän paha maku, sanoo TPS:n markkinointipäällikkö Rauno Sjöroos.

Vielä isompi riski on, jos seura rahapulassa myy suosikkipelaajan. Kukaan ei halua fanin kiukun kohteeksi.

Uskollisin ystävä jääkiekkoseuralle onkin oman paikkakunnan yritys. Päätukijat vaihtuvat harvakseltaan. Esimerkiksi HIFK:n ja Koffin yhteistyö on kestänyt melkein kaksi vuosikymmentä.

Toisaalta uusia tulijoita ei ole tungokseksi asti. Tällä kaudella Kärpät lisäsi pääyhteistyökumppaneidensa listaan Danske Capitalin, JYP sai selkänojakseen Valtran ja Jokerien kassaa pönkittävät nyt myös Eilakaisla, OKO ja GSK.

Merkittäviä rukkasia ei myönnä kukaan saaneensa, korkeintaan panokset ovat saattaneet ”hiukan pienetä”.

– Yrityksillä ei ainakaan Raumalla ole sponsoroinnin suhteen kovin tiukkaa panos–tuotos-ajattelua. Lukko koetaan Raumalla kaupungin omaksi jutuksi. Sponsorointitulomme ovat kasvaneet kymmenen prosenttia vuodessa jo neljä vuotta, sanoo Lukon yhteyspäällikkö Rafael Eerola.

Kaukana menneisyydessä ovat silti ne ajat, jolloin yritys ei vaatinut rahojensa vastineeksi muuta kuin logon käsiohjelmaan.

Asiakastilaisuudet, yhteistapahtumat ja raa’at näkyvyysluvut ovat jääkiekkomarkkinoinnin arkea, mutta oman markkinointinsa onnistumista useimmat mittaavat vain myytyjen pääsylippujen määrällä.

SM-liiga ostaa yksityiseltä mittausyritykseltä luvut siitä, montako minuuttia joukkueet näkyvät ruudussa. Tilasto kertoo, että esimerkiksi TPS näkyi viime kaudella neljällä pääkanavalla yhteensä 28,5 tuntia. Osa jääkiekkoseuroista ostaa samasta yhtiöstä tiedot siitä, kauanko yksittäiset mainokset kanavilla näkyvät.

– Tarjoamme tiedon pääyhteistyökumppaneille automaattisesti, muille satunnaisesti, sanoo Ilveksen myyntijohtaja Asko Kiiveri.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Euro romahti hetkellisesti Renzin eroilmoituksen jälkeen

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää