Valikko

Matkapuhelinten sopimus suunnittelu kasvaa kohisten

Odm-yritysten rooli kasvanut

Sopimussuunnittelu- eli odm-yritysten (original design and manufacturing) rooli kännykkäbisneksessä on kasvanut ja korostunut sitä mukaa kun markkinat ovat kehittyneet ja kilpailu on kiristynyt.

Matkapuhelinvalmistajat haluavat ylläpitää laajaa tuotevalikoimaa ja suoltaa markkinoille uusia malleja yhä nopeammassa tahdissa. Se on nostanut odm-firmojen suunnittelukompetenssin arvoon arvaamattomaan. Pelkkä valmistus ei enää välttämättä riitä tuomaan päämiehille niiden kaipaamaa lisäarvoa.

Menestyvät odm-yritykset eivät enää ole pelkästään matkapuhelinvalmistajien tuotannollisia kuluja ja resursseja säästäviä sekä liiketoiminnallisia riskejä minivoivia suhdannebuffereita, vaan päämiehilleen kokonaisia puhelinmalleja avaimet käteen-periaatteella toimittavia partnereita. Odm-firmojen tarjoama tuotekehityspanos tukee ja edistää matkapuhelinvalmistajien kilpailukykyä.

Viime vuonna maailmanmarkkinoilla myytiin 525 miljoonaa matkapuhelinta, joista 65 miljoona oli odm-yritysten valmistamia. Tänä vuonna myynnin arvioidaan nousevan 600 miljoonan kappaleeseen. Samaan aikaan odm-yritysten osuuden odotetaan kasvavan noin 120 miljoonan kappaleeseen. Tutkimuslaitos IDC arvioi saman kasvuvauhdin jatkuvan myös lähivuosina.

Matkapuhelinvalmistajista Nokia, Motorola ja Samsung ulkoistavat tuotannostaan noin viidenneksen, kun esimerkiksi Siemensin ja SonyEricssonin puhelimista yli puolet on odm-yritysten valmistamia.

Kohti brandijohtamista

Matkapuhelinten odm-markkinoiden synty juontaa juurensa 1990-luvun loppupuoliskolle, jolloin matkapuhelinvalmistajat viestivät, silloin vielä pelkästään tutkimus- ja kehitystyötä myyneille alihankkijoilleen, että ne ovat halukkaita ulkoistamaan yhä suurempia paloja arvoketjusta yrityksille, joilla on kykyä vastata huutoon.

Matkapuhelinvalmistajat näkivät, että markkinaosuuksien säilyttäminen tai niiden kasvattaminen maailmanmarkkinoilla edellyttää kykyä kehittää uusia puhelinmalleja yhä kiihtyvämmässä tahdissa.

Laajan tuotesortimentin ylläpitäminen maksaa rahaa ja vaatii resursseja. Samalla se asettaa kovat paineet sekä matkapuhelinvalmistajien tuotekehitykselle että niiden prosesseille. Odm-bisnesmallista haettiin ratkaisua tähän yhtälön.

Matkapuhelinvalmistajien pitkän tähtäimen tavoitteena oli, ja on edelleen asema, jossa niiden ei tarvitsisi vastata kuin tuotteidensa spesifioinnista ja tuotemerkkien hallinnasta.

Odm-yrityksissä, tai sellaisiksi tähdänneissä kuultiin isäntien huuto. Ne alkoivat kehittämään toimintojaan sellaisiksi, että ne kykenisivät kahmimaan lautaselleen mahdollisimman suuren palan arvoketjusta, eli kokonaisten puhelinmallien suunnittelun, valmistuksen, koonpanon, testauksen ja logistiikan aina komponenttikauppaa myöten.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    8. 8

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    6. 6

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    9. 9

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    10. 10

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää