Valikko

Kemia kulkee kumipyörillä

Vaarallisten aineiden kuljetuksessa vaatimukset ovat kovat kuljettajille, kuljetusvälineille ja tavarantoimittajille. Koko kuljetusketju toimii korkealla tasolla.

Kuljetusliike Heikki Haapasen autonkuljettaja Heikki Mäkitalo tyhjentää rekan suolasta, ajaa vaa’an kautta kloraattitehtaalle ja täyttää 30 tonnin säiliön kloraatilla. Suola tuli Porin Mäntyluodon satamasta, kloraatti menee Porin Tahkoluodon satamaan. Auto kulkee täydessä lastissa mennen tullen.

Mäkitalon ajama rekka on yksi 40–50 rekasta, jotka huristavat Finnish Chemicalsin Äetsän tehtaan portista päivittäin.

Finnish Chemicals toimittaa kemikaaleja maailmanlaajuisella asiakaskunnalle. Pääasiakas on sellu- ja paperiteollisuus. Yhtiön päätuote on natriumkloraatti. Suomen tuotantolaitokset sijaitsevat Äetsän lisäksi Joutsenossa ja Kuusankoskella, USA:n Eastoverissa ja Augustassa. Suomessa työntekijöitä on yhteensä noin 340. Koko konsernin liikevaihto on runsas 200 miljoonaa euroa.

Logistiikka on yksi suurimmista konsernin kustannuseristä tänä päivänä, isompi kuin palkat ja henkilökustannukset. Sen merkitys on noussut koko ajan. Strategisen linjauksensa mukaisesti Finnish Chemicals pyrkii järjestämään itse kaikki raaka-aineiden ja lopputuotteidensa kuljetukset.

– Olemme EU:n reunavaltio. Viemme tuotteita noin 50 maahan ja tuomme raaka-aineita kaukaa. Pidämme tuonnin ja viennin omassa kontrollissa taataksemme, että meillä on tarvittavat raaka-aineet oikeanlaatuisina. Siksi meillä pitää olla keinoja hallita kuljetusta ja logistiikkaa, hieno- ja erikoiskemikaalidivisioonan johtaja Jyrki Mäki-Kala kertoo.

Finnish Chemicalsin kuljetukset tapahtuvat pääosin kumipyörillä, vaikka käytössä ovatkin kaikki kuljetusmuodot. Asiakkaiden varastot ovat usein pienet, ja niitä on helpompi hallita kumipyöräkuljetuksilla.

Kuljetukset hoituvat alihankkijavetoisesti. Finnish Chemicalsilla on yhteistyökumppaneina 15–20 kuljetusyritystä eri puolilla maata. Luku kaksinkertaistuu, kun mukaan luetaan lento- ja merirahtien kuljetukset. Suhteet kuljetusyrityksiin ovat pitkäaikaisia ja avoimia. Rekat ajavat konsernin logoilla varustettuina.

– Kuljetus on osa tuotetta ja meille käyntikortti. Pyrimme tekemään sen asiakkaalle mahdollisimman helpoksi niin, että hän saa tuotteen oikea-aikaisesti ja oikealaatuisena, Mäki-Kala toteaa.

Asiakkaiden vaatimusten myötä kuljettajista on tullut moniosaajia, joille kuljetus on vain yksi osa työtä.

– Vaikka lainsäädäntö ohjaa vaarallisten aineiden kuljetusratkaisuja, meillä pitää olla paras tieto aineista ja kuljetusvälineistä, joita etsimme yhdessä kuljettajien kanssa. Kuljettajat tuntevat aineet, ja pystyvät antamaan asiakkaille tarvittavat perustiedot, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö Marko Reunanen kertoo.

Kuljetusyrityksessä pitää olla vaarallisten aineiden turvallisuusneuvonantajan pätevyyden hankkinut henkilö. Vaarallisten aineiden kuljettajalla on viiden vuoden välein uusittava vaarallisten aineiden kuljetussopimuksen edellyttämä ADR-ajolupa. EU-maiden lisäksi myös Norja, Sveitsi ja Venäjä ovat mukana ADR-sopimuksessa.

– Maantiekuljettajan kannalta turvallisuusasiat ovat hoidossa. Koulutus on monipuolista ja sitä päivitetään, viestintäpäällikkö Juha Norppa-Rahkola Suomen Kuorma-autoliitosta toteaa.

Kuljetusyritykset kouluttavat kuljettajia muun muassa ammattioppilaitoksissa. Finnish Chemicals kouluttaa sekä kuljettajia että omaa väkeä. Yhtiössä on muun muassa kolme turvallisuusneuvonantajaa.

– Kun meiltä lähtee toimituksia 365 päivänä vuodessa 24 tuntia vuorokaudessa, ja kun kuljetamme raaka-aineita ja tuotteitamme yli miljoona tonnia vuodessa, pitää aina olla paikalla henkilöitä, jotka pystyvät takaamaan kuljetusten turvallisuuden, Mäki-Kala korostaa.

Ajoneuvojen hyväksymis- ja määräaikaistarkastukset ovat huomattavasti tiukempia kuin perinteisessä rahdinkuljetuksessa.

– Kuljetuksen toimintaympäristö muuttuu kovaa vauhtia. Koko ajan etsimme kuljetustaloudellisesti tehokkaampia menetelmiä ja ratkaisuja, joilla olisi entistä pitempi elinkaari, Reunanen kertoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    3. 3

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    4. 4

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    7. 7

      Lentäjät harkitsevat Lufthansan uutta tarjousta

    8. 8

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    9. 9

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    10. 10

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää