Kilpailu tuo eloa kiskoille

EU:n liikennekomissaari Lloyola de Palacio on avannut pakon sanelemana Euroopan rautatiet kilpailulle

Tutustuin kuusi vuotta sitten Brysselissä Ranskan liikenneministeriön johtaja Herve Archiin, joka työskenteli tilapäisesti Euroopan komission liikennepääosastolla rautatiealan kansallisena asiantuntijana. Tuore liikennekomissaari Lloyola de Palacio oli järkyttänyt miehen maailmankuvaa uhkaamalla vapauttaa kaikki Euroopan rautatiet kilpailulle.

– Vain kuolleen ruumiini yli Ranska avaa rataverkkonsa kaiken maailman brittiyrittäjille, jotka vaarantavat Euroopan turvallisimman kuljetusmuodon, puhisi Archi.

Ranskalaiset joutuivat Archin ennustuksista huolimatta nöyrtymään. He hyväksyivät pitkin hampain Espanjan puheenjohtajakaudella kaksi vuotta sitten ensimmäisen rautatielakipaketin, joka vapautti kansainvälisen tavaraliikenteen kilpailulle.

Ranska tosin ei ole vielä soveltanut omaan lainsäädäntöönsä lakipaketin kaikkia osia, kuten eivät ole tehneet seitsemän muutakaan maata. Itävalta, Saksa, Kreikka, Ruotsi, Britannia, Irlanti ja Italia ovat myös myöhässä aikataulusta.

Euroopan komissio ei aio katsoa sormiensa läpi vetkuttelijoita.

– Teemme valmistelutöitä haastaaksemme nämä maat EY:n tuomioistuimeen, joka voi määrätä ne pahimmassa tapauksessa maksamaan sakkoja, uhkailee de Palacion puhemies Amador Sanchez.

Komissaari de Palacion vauhti on ollut huikea uusien lakipakettien laadinnassa. Hän on saanut hyväksytettyä EU:n liikenneneuvostolla ja Euroopan parlamentilla tänä keväänä jo toisen rautatielakipaketin, joka avaa kansallisen rahtiliikenteen kilpailulle vuoden 2007 alusta.

Hän teki maaliskuussa ehdotuksen kolmannesta lakipaketista. Sen tarkoitus on avata kilpailu kansainvälisessä matkustajaliikenteessä vuoteen 2010 mennessä.

Uusin lakipaketti sisältää myös määräykset tavaraliikennepalvelujen laatuvaatimuksista sekä veturinkuljettajien lupakirjojen pätevöittämisestä kansallisten rajojen ulkopuolella.

De Palacio on joutunut pitämään Sanchezin mukaan kovaa vauhtia pakon edessä.

– Rautateillä on nyt viimeinen mahdollisuus selviytyä kriisistä, joka on syönyt sen kilpailukyvyn olemattomiin. Ellei palvelun taso parane nykyisestä, yritykset siirtävät tavaransa maanteille ja vesiteille.

– Halpalentoyhtiöt puolestaan vievät matkustajat kansainvälisessä liikenteessä, perustelee Sanchez.

Komissio kaipaa kiskoille uusia yrittäjiä palvelutarjonnan parantamiseksi. Varsinkin junarahtiliikenteen palvelun taso jää komission mielestä alle arvostelun.

Yritykset eivät uskalla lähettää tavaroitaan junalla, koska rautatieyhtiöt eivät pysty takaamaan kuljetusten luotettavuutta. Asiakkaalla ei ole varmuutta aikataulujen pitämisestä. Jos tavara katoaa junasta, kukaan ei tiedä, missä se on.

Kansainvälinen tavaraliikenne kulkee keskimäärin 17 kilometriä tunnissa eli hitaammin kuin väylää avaavat jäänmurtajat Itämerellä.

Tavarajunista 52 prosenttia oli vuonna 2002 yli puoli tuntia myöhässä – seitsemän prosenttia junista myöhästyi yli 24 tuntia.

Myöhästymiset johtuivat useimmiten veturien tai veturinkuljettajien puutteesta raja-asemilla.

Vain kahdeksan prosenttia EU:n tavaraliikenteestä kulkee enää kiskoilla, kun vuonna 1970 rautateiden osuus oli viidennes tavarakuljetuksista. Yhdysvalloissa rautatieyhtiöiden markkinaosuus tavarakuljetuksissa on jopa 40 prosenttia.

EU-maiden välillä on tosin suuria eroja. Rautatiet ovat pystyneet nappaamaan markkinaosuutta maanteiltä maissa, jotka ovat vapauttaneet kilpailun omin päin.

Britannia, Ruotsi, Tanska, Hollanti, Itävalta, Saksa ja Italia avasivat rautateiden rahtiliikenteen kilpailulle jo ennen kuin komissio ehti sitä vaatia.

Esimerkiksi Britanniassa tavarakuljetusten määrä rautateillä on kasvanut jopa 50 prosenttia kymmenen viime vuoden aikana.

Uudet tulokkaat ovat vallanneet markkinaosuuksia entisiltä monopoleilta odotettua hitaammin. Yksityisillä rautatieyhtiöillä on vain viiden prosentin markkinaosuus tavarakuljetuksista. Monissa EU-maissa monopolit ovat saaneet olla aivan rauhassa.

Komissio uskoo, että uudet yrittäjät ovat tehneet tärkeän reiän monopolipeittoon.

Kilpailun avaaminen parantaa ensin palvelun laatua ja lisää sen jälkeen pikkuhiljaa kysyntää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    3. 3

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    4. 4

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    5. 5

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    6. 6

      Goldman Sachs puhui Helsingin pörssin laskuun

    7. 7

      ”Aivan uutta tietoa” – Helsinki-Tallinna -tunnelin selvityksen ”tulokset lupaavia”

    8. 8

      Kommentti: Pitkäaikaistyöttömyys laskee, Sipilä väitti – tilastoharhan takaa paljastuu karu totuus

    9. 9

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    10. 10

      Turvapaikanhakijoiden määrät laskevat – jo satoja työpaikkoja kadonnut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    5. 5

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    6. 6

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    7. 7

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    8. 8

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    9. 9

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    10. 10

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää