Valikko

Kilpailu tuo eloa kiskoille

EU:n liikennekomissaari Lloyola de Palacio on avannut pakon sanelemana Euroopan rautatiet kilpailulle

Tutustuin kuusi vuotta sitten Brysselissä Ranskan liikenneministeriön johtaja Herve Archiin, joka työskenteli tilapäisesti Euroopan komission liikennepääosastolla rautatiealan kansallisena asiantuntijana. Tuore liikennekomissaari Lloyola de Palacio oli järkyttänyt miehen maailmankuvaa uhkaamalla vapauttaa kaikki Euroopan rautatiet kilpailulle.

– Vain kuolleen ruumiini yli Ranska avaa rataverkkonsa kaiken maailman brittiyrittäjille, jotka vaarantavat Euroopan turvallisimman kuljetusmuodon, puhisi Archi.

Ranskalaiset joutuivat Archin ennustuksista huolimatta nöyrtymään. He hyväksyivät pitkin hampain Espanjan puheenjohtajakaudella kaksi vuotta sitten ensimmäisen rautatielakipaketin, joka vapautti kansainvälisen tavaraliikenteen kilpailulle.

Ranska tosin ei ole vielä soveltanut omaan lainsäädäntöönsä lakipaketin kaikkia osia, kuten eivät ole tehneet seitsemän muutakaan maata. Itävalta, Saksa, Kreikka, Ruotsi, Britannia, Irlanti ja Italia ovat myös myöhässä aikataulusta.

Euroopan komissio ei aio katsoa sormiensa läpi vetkuttelijoita.

– Teemme valmistelutöitä haastaaksemme nämä maat EY:n tuomioistuimeen, joka voi määrätä ne pahimmassa tapauksessa maksamaan sakkoja, uhkailee de Palacion puhemies Amador Sanchez.

Komissaari de Palacion vauhti on ollut huikea uusien lakipakettien laadinnassa. Hän on saanut hyväksytettyä EU:n liikenneneuvostolla ja Euroopan parlamentilla tänä keväänä jo toisen rautatielakipaketin, joka avaa kansallisen rahtiliikenteen kilpailulle vuoden 2007 alusta.

Hän teki maaliskuussa ehdotuksen kolmannesta lakipaketista. Sen tarkoitus on avata kilpailu kansainvälisessä matkustajaliikenteessä vuoteen 2010 mennessä.

Uusin lakipaketti sisältää myös määräykset tavaraliikennepalvelujen laatuvaatimuksista sekä veturinkuljettajien lupakirjojen pätevöittämisestä kansallisten rajojen ulkopuolella.

De Palacio on joutunut pitämään Sanchezin mukaan kovaa vauhtia pakon edessä.

– Rautateillä on nyt viimeinen mahdollisuus selviytyä kriisistä, joka on syönyt sen kilpailukyvyn olemattomiin. Ellei palvelun taso parane nykyisestä, yritykset siirtävät tavaransa maanteille ja vesiteille.

– Halpalentoyhtiöt puolestaan vievät matkustajat kansainvälisessä liikenteessä, perustelee Sanchez.

Komissio kaipaa kiskoille uusia yrittäjiä palvelutarjonnan parantamiseksi. Varsinkin junarahtiliikenteen palvelun taso jää komission mielestä alle arvostelun.

Yritykset eivät uskalla lähettää tavaroitaan junalla, koska rautatieyhtiöt eivät pysty takaamaan kuljetusten luotettavuutta. Asiakkaalla ei ole varmuutta aikataulujen pitämisestä. Jos tavara katoaa junasta, kukaan ei tiedä, missä se on.

Kansainvälinen tavaraliikenne kulkee keskimäärin 17 kilometriä tunnissa eli hitaammin kuin väylää avaavat jäänmurtajat Itämerellä.

Tavarajunista 52 prosenttia oli vuonna 2002 yli puoli tuntia myöhässä – seitsemän prosenttia junista myöhästyi yli 24 tuntia.

Myöhästymiset johtuivat useimmiten veturien tai veturinkuljettajien puutteesta raja-asemilla.

Vain kahdeksan prosenttia EU:n tavaraliikenteestä kulkee enää kiskoilla, kun vuonna 1970 rautateiden osuus oli viidennes tavarakuljetuksista. Yhdysvalloissa rautatieyhtiöiden markkinaosuus tavarakuljetuksissa on jopa 40 prosenttia.

EU-maiden välillä on tosin suuria eroja. Rautatiet ovat pystyneet nappaamaan markkinaosuutta maanteiltä maissa, jotka ovat vapauttaneet kilpailun omin päin.

Britannia, Ruotsi, Tanska, Hollanti, Itävalta, Saksa ja Italia avasivat rautateiden rahtiliikenteen kilpailulle jo ennen kuin komissio ehti sitä vaatia.

Esimerkiksi Britanniassa tavarakuljetusten määrä rautateillä on kasvanut jopa 50 prosenttia kymmenen viime vuoden aikana.

Uudet tulokkaat ovat vallanneet markkinaosuuksia entisiltä monopoleilta odotettua hitaammin. Yksityisillä rautatieyhtiöillä on vain viiden prosentin markkinaosuus tavarakuljetuksista. Monissa EU-maissa monopolit ovat saaneet olla aivan rauhassa.

Komissio uskoo, että uudet yrittäjät ovat tehneet tärkeän reiän monopolipeittoon.

Kilpailun avaaminen parantaa ensin palvelun laatua ja lisää sen jälkeen pikkuhiljaa kysyntää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    2. 2

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    8. 8

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    9. 9

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää