Valikko

Britannian valtio tiukentaa otettaan rautateistä

Rautateiden yksityistämisen edelläkävijä Britannia on myös edelläkävijä niiden palauttamisessa valtion haltuun. Maa tarjoaa oivan esimerkin siitä, miten yksityistämistä ei pidä hoitaa.

Yksityistämisen peruuttaminen alkoi, kun useat vakavat onnettomuudet veivät kansalaisten ja ratayhtiö Railtrackin osakkeenomistajien uskon yksityiseen ratayhtiöön. Vuonna 2002 Railtrack teki konkurssin ja sen tilalle syntyi viime kädessä maan hallituksen määräysvallassa oleva, voittoa tuottamaton yhtiö Network Rail.

Ensi töikseen Network Rail ilmoitti myös hankkiutuvansa eroon kaikista Railtrackin vanhoista kunnossapitosopimuksista, joita oli kaikkiaan seitsemällä suurella konepajayhtiöllä. Rautateiden huolto- ja korjaustöissä työskentelevät 18 000 työntekijää ottivat uutisen kiitollisena vastaan.

Tänä kesänä julkaistussa hallituksen rautatieraportissa luvataan Network Railille entistä tiukempi ote rautateiden ohjaamisesta ja valvonnasta. Yhtiö vastaa nyt yksinään mm. aikatauluista, vaikka junia ajavat edelleen yksityiset yhtiöt.

Kesäinen raportin mukaan myös liikennöitsijöiden määrää aiotaan vähentää. Britit ottavat lusikan kauniiseen käteen ja toteavat, että yhdelle rataosuudelle ei montaa liikennöitsijää mahdu ja että kilpailu rautateillä on itse asiassa aika mahdotonta.

Liikennöitsijät pysynevät yksityisinä, mutta uusi aluejako muistuttaa erehdyttävästi entisen kansallisen British Railin organisaatiota.

Britannian rautatiet yksityistettiin 1990-luvun puolivälissä. Ratojen omistus ja hoitaminen siirtyivät pörssinoteeratun Railtrackin haltuun, junia liikennöi kilpailuttamisen perusteella 25 erillistä liikennöitsijää ja junakalustoa vuokraamaan perustettiin erillinen yhtiö.

Ratayhtiö ei ikinä saanut riittävästi rahoitusta rautatieinvestointeihin, sillä sen osakkeenomistajat eivät olleet kiinnostuneet useiden vuosikymmenien tähtäimellä tehtäviin sijoituksiin. Lopulta onnettomuudet veivät Railtrackin maineen, osakkeenomistajat myivät omistuksensa, pörssikurssi romahti ja konkurssi oli edessä.

Monien mielestä myös liikennöitsijöitä oli liikaa eikä junaliikennettä koskeva päätöksenteko toiminut. Lyhyehköt liikennöintiluvat eivät innostaneet investointeihin.

Junien myöhästymiset lisääntyivät ja palvelutaso laski. Matkustajamäärä kyllä kasvaa koko ajan, sillä esimerkiksi Lontoon liepeiltä keskustaan juna on usein ainoa mahdollinen kulkuneuvo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    3. 3

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    4. 4

      KL: Starbucks laajenee maailmalla - uuden luksuskahvin hinta voi nousta lähes 10 euroon

    5. 5

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    6. 6

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää