Valikko

Helsingin seutu kiinnostaa junayhtiöitä

Kilpailutus toisi miljoonasäästöt pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä.

Kilpailu vyöryisi Suomen rautateille luontevimmin pääkaupunkiseudun kautta. Väestön tiheys eli junaliikenteen vilkkaus suhteellisen suppealla alueella on sitä luokkaa, että se kiinnostaa myös isoja yksityisiä kuljetus- ja logistiikka-alan yhtiöitä.

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV ja sen neljä jäsenkuntaa ovat viime vuosikymmeneltä alkaen kilpailuttaneet linja-autoliikenteensä. Raideliikenteen avaaminen kilpailutukselle ei sen sijaan etene Helsingin seudulla. Eduskunta ei halua muuttaa lainsäädäntöä. Lähiliikenteen kohtuullinen toimivuus miellyttää asukkaita ja päättäjiä enemmän kuin hyppy uuteen aikakauteen.

Tarjouskilpailuissa menestyneet yksityiset liikenneyhtiöt hoitavat osaa henkilöjunaliikenteestä esimerkiksi Tukholman seudulla ja Saksassa. Helsingin seudun lähijunaliikenteeseen mielii esimerkiksi ranskalainen Connex-konserni, jonka tytäryhtiö nyt hoitaa pääkaupunkiseudulla osaa bussilinjoista.

– Kyllä kiinnostaa. Connexilla on tällaista liikennettä monessa maassa, Connex Oy:n toimitusjohtaja Markku Haavisto toteaa.

VR-Yhtymän omalla kalustollaan hoitama YTV-alueen lähijunaliikenne maksaa nykyisin 45 miljoonaa euroa vuodessa. Kalusto on pääosin vanhaa eli poistot on tehty, joten pääomakorvauksen osuus YTV:n VR:lle pulittamasta kokonaissummasta on toistaiseksi pienehkö.

Liikenteen kustannuksissa on huomattavia nousupaineita tulevaisuudessa, kun pääomakorvauksen osuus paisuu liikennöintikustannuksista. Uusi junayksikkö maksaa viisi miljoonaa euroa.

Bussi- ja junareiteillä Suomessa ja muissa maissa hintataso putoaa kilpailutuksen alkaessa lähes säännönmukaisesti noin 30 prosenttia aikaisemmasta, eivätkä kustannukset reaalisesti nouse myöhemmin lähellekään entisiä. Pääkaupunkiseutulaiset maksavat näin laskien junaliikenteestään vuosittain monta miljoonaa euroa ylimääräistä.

Varovaisemmin arvioiden kilpailutuksella onnistuttaisiin ainakin hillitsemään lähijunaliikenteen kustannusten nousupaineita. Suurten kalustoinvestointien takia kestävä kustannusten pieneneminen ei luultavasti onnistuisi yhtä hyvin kuin bussiliikenteessä taannoin.

Kasvava liikenne ja vanheneva kalusto pakottavat uusimaan ja lisäämään vaunukalustoa useilla kymmenillä junayksiköillä tällä ja ensi vuosikymmenellä. Lähiliikenteeseen tarkoitetuista 110 sähkömoottorijunasta 74 yksikköä palvelee YTV-alueen liikennettä: tänä syksynä VR saa käyttöönsä lisää sähkömoottorijunia.

Seuraavien 15–20 vuoden kuluessa pääkaupunkiseudun liikenteeseen tarvitaan parikymmentä uutta yksikköä ja lisäksi 70- ja 80-luvulla käyttöönotettuja yksiköitä vaihdetaan uusiin. Yhteenlasketut investointikustannukset ylittävät moninkertaisesti liikennöinnin vuosikustannukset.

Pääkaupunkiseudun kunnat ja VR-Yhtymä ovat perustaneet Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n, joka alkaa ostaa uusia junayksiköitä lähiliikenteen tarpeisiin. Toissa viikolla YTV:n hallitus päätti, että pääkaupunkiseudun junaliikenteeseen tilataan 40 uutta sähkömoottorijunaa, jotka tulevat liikenteeseen 2009–2014.

Investointikustannusten jakamisen lisäksi taustalla vaikuttaa varautuminen mahdolliseen kilpailun avaamiseen pääomavaltaisella sektorilla.

– Tällä tavoin yksi kilpailun este olisi raivattu pois, YTV:n liikennejohtaja Niilo Järviluoma toteaa.

Myös Connexin toimitusjohtaja Haavisto pitää junakalustoyhtiötä hyvänä asiana. Junakaluston tuominen Suomen kaltaiseen maahan olisi yksityiselle kilpailijalle hankalaa, kun sopimukset kestävät muutaman vuoden, kaluston poistoaika on parikymmentä vuotta ja poikkeavan raideleveytemme takia näille vaunuille ei ole toimivia jälkimarkkinoita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    9. 9

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää