Valikko

Toimiva kaupunkirakenne tarvitsee länsimetron

Espoon kaupunginjohtaja Marketta Kokkonen sanoo tuoreessa kaupungin tiedostuslehdessä EE-Mailissa, että "Etelä-Espoon raideliikenneratkaisut tulevat valtuuston pöytään lähivuosina." Tämä lupaus pitää kuitenkin sisällään erilaisia kiemuroita epärealistisen pikaraitiotien ja muiden metroyhteensopimattomien vaihtoehtojen suuntaan. Espoon viivytystaistelu Länsi-metroasiassa siis jatkuu.

Samassa puheenvuorossa Kokkonen sanoo, että "Espoon vetovoiman turvaamiseksi on tärkeää luoda edellytyksiä pientalorakentamiselle."

Onko siis Espoosta tarkoitus tehdä Los Angelesin tyyppinen pientalomatto, jossa valtaosa kaikesta liikenteestä hoidetaan henkilöautoin?

Tässä tavoitteessa on selvää ristiriitaa Etelä-Espoon, siis Länsimetron vaikutusalueen yleiskaavasuunnitelmien kanssa.

Lisäksi voi kysyä, haluaako Kokkonen vain ylimmän tulotason väestöä Espoon asukkaiksi. Huolta pitää kantaa myös palvelualan työntekijöiden asumismahdollisuuksista myös vuokrataloissa.

Ehdotan, että Etelä-Espoossakin mallia haettaisiin esimerkiksi Tukholmasta, jossa sormimaisen metrojärjestelmän asemien lähialueet on kaavoitettu korkealla aluetehokkuudella – siis kerrostaloin ja etäänpänä asemista tiiviillä rivi-, pari- ja omakotirakenteella. Tätä ratkaisua tukevat metroasemien hyvä syöttöliikenne ja toimiva liityntäpysäköinti.

Näin menetellen palvelutasoltaan tehokas, nopea ja automatisoitu nykymetro olisi ylivoimainen vaihtoehto myös Espoossa. Raideliikenne on myös vähäpäästöisin liikennejärjestelmä.

Länsimetro on olennainen osa pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen järjestelmää, jossa suurimmat liikennevirrat hoidetaan raideliikenteellä. Ratkaisevat asekeleet tähän suuntaan on peruuttamattomasti jo otettu muun muassa rautateiden lähiliikenteessä. Metron jatkaminen Ruoholahdesta lähelle Kirkkonummen rajaa on jo nyt ajankohtaista, koska pelkkä suunnittelu ennen rakentamista vie useita vuosia

Helsinginniemen kaupallinen kilpailukyky riippuu paljon enemmän hyvin toimivasta seudullisesta julkisen liikenteen järjestelmästä kuin tukkoisesta ja paikotukseltaan kalliista henkilöautoliikenteestä.

Euroopan kaupunkiseuduilla tämä on itsestäänselvyys. On hämmästyttävää, että pääkaupunkiseudun kauppakamarit eivät ainakaan näkyvästi ole ottaneet kantaa länsimetroon, sen sijaan kauppakamarit puhuvat paljon sinänsä tärkeästä tieverkon kehittämisestä.

Siteeraan lopuksi amerikkalaisten tiesuunnittelijoiden "pyhää kirjaa" Highway-manuaalia: "Ennnen kuin uuden kaupunkiväylän asfaltti on kuivunut, liikenne on jo puuroutunut."

Paavo S. Vepsä

Espoo

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää