Pepsi kirii Coca-Colaa kiinnikuuntelemalla kuluttajaa

Limsajätti PepsiCon markkinointijohtaja Tim Davie yrittää valloittaa nuoret, vaikka he ovat fiksumpia kuin koskaan

– Markkinoinnin suhteen nuoriso on fiksumpaa kuin koskaan. He tuntevat pelin eivätkä anna virhettä anteeksi, kuvaa haasteitaan virvoitusjuomajätti PepsiCon markkinointijohtaja Tim Davie.

Nuoret ovat virvoitusjuomateollisuudelle tärkeä kohderyhmä: ala uskoo vakaasti, että nuorena löydetty brändi pysyy kuluttajan ykkösvalintana jatkossakin. Niinpä Pepsikin haluaa olla nuorempi, kiinnostavampi ja kekseliäämpi kuin markkinajohtaja Coca-Cola.

Ainakin tutkimusyhtiö Interbrandin mukaan Pepsi näyttää olevan oikealla tiellä. Viime vuonna sen brändin arvo kasvoi kaksi prosenttia 12 miljardiin dollariin.

Vaikka Coca-Cola on edelleen maailman arvokkain brändi, sen arvo kutistui viime vuonna neljä prosenttia 67,4 miljardiin.

– Keskustelu kuluttajien kanssa kuuluu Pepsin ytimeen, tänään Mainostajien liiton järjestämässä Mainontapäivässä puhuva Davie selittää kehitystä.

– Tutkimme ideoitamme ja testaamme ajatuksiamme, mutta tärkeintä on kuitenkin kuluttajien katselu ja kuuntelu. Yrityksen markkinointiosastosta kertoo paljon se, paljonko se puhuu kuluttajista ja paljonko yrityksen sisäisistä asioista.

Aivan mahdottomia Davie ei odota. Hän arvelee, että Pepsi kasvaa Coca-Colaa suuremmaksi virvoitusjuomaksi suunnilleen samoihin aikoihin, kun Suomi voittaa jalkapallon MM-kultaa.

Supertähdet eivätole välttämättömiä

Coca-Cola suunnistaa parhaillaan takaisin 12–24-vuotiaiden sydämiin etsimällä uusia mainostoimistokumppaneita. Se on jo tänä vuonna ehtinyt terävöittää linjaansa muun muassa lontoolaisen Mother-toimiston tekemällä tv-kampanjalla.

Pepsi erottuu kilpailijasta muun muassa supertähtien avulla. Tuoreimmassa gladiaattorimainoksessa areenalla keekoilevat poptähdet Beyoncé, Pink, Britney Spears ja Eros Ramazzotti, vähän vanhemmassa futisfilmissä taas huippupalloilijat David Beckhamin johdolla.

– Julkkikset voivat kasvattaa markkinoinnin vaikutusta, mutta teemme myös paljon mainontaa ilman supertähtiä. Esimerkiksi sokerittoman Pepsi Maxin mainonnassa emme käyttäneet tähtiä, ja se on yksi maailman onnistuneimmista juomalanseerauksista.

Televisio on suuri,mutta se ei riitä

Globaalia mainontaa Pepsi täydentää kansallisilla kuluttajapromootioilla.

– Pitää valita kulloinkin järkevin tapa kommunikoida. Ei kuluttaja välitä, missä mainonta on tehty, kunhan se on merkityksellistä, Davie uskoo.

Televisio on Davien mukaan jatkossakin Pepsille tärkeä media. Yksin se ei kuitenkaan riitä.

– Pepsin pitää kommunikoida kuluttajan kanssa kadulla ja internetissä. Ja markkinoinnin pitää kiinnostaa kuluttajaa. Kun vaihdoimme Pepsin värin siniseen, maalasimme yhden Concorde-lentokoneen siniseksi. Se oli meistä itsestämme hauskaa, mutta kuluttajalle siitä ei kyllä ollut mitään iloa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    3. 3

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    4. 4

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    5. 5

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    8. 8

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    9. 9

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    6. 6

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    7. 7

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    8. 8

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    9. 9

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    10. 10

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää