Valikko

Pepsi kirii Coca-Colaa kiinnikuuntelemalla kuluttajaa

Limsajätti PepsiCon markkinointijohtaja Tim Davie yrittää valloittaa nuoret, vaikka he ovat fiksumpia kuin koskaan

– Markkinoinnin suhteen nuoriso on fiksumpaa kuin koskaan. He tuntevat pelin eivätkä anna virhettä anteeksi, kuvaa haasteitaan virvoitusjuomajätti PepsiCon markkinointijohtaja Tim Davie.

Nuoret ovat virvoitusjuomateollisuudelle tärkeä kohderyhmä: ala uskoo vakaasti, että nuorena löydetty brändi pysyy kuluttajan ykkösvalintana jatkossakin. Niinpä Pepsikin haluaa olla nuorempi, kiinnostavampi ja kekseliäämpi kuin markkinajohtaja Coca-Cola.

Ainakin tutkimusyhtiö Interbrandin mukaan Pepsi näyttää olevan oikealla tiellä. Viime vuonna sen brändin arvo kasvoi kaksi prosenttia 12 miljardiin dollariin.

Vaikka Coca-Cola on edelleen maailman arvokkain brändi, sen arvo kutistui viime vuonna neljä prosenttia 67,4 miljardiin.

– Keskustelu kuluttajien kanssa kuuluu Pepsin ytimeen, tänään Mainostajien liiton järjestämässä Mainontapäivässä puhuva Davie selittää kehitystä.

– Tutkimme ideoitamme ja testaamme ajatuksiamme, mutta tärkeintä on kuitenkin kuluttajien katselu ja kuuntelu. Yrityksen markkinointiosastosta kertoo paljon se, paljonko se puhuu kuluttajista ja paljonko yrityksen sisäisistä asioista.

Aivan mahdottomia Davie ei odota. Hän arvelee, että Pepsi kasvaa Coca-Colaa suuremmaksi virvoitusjuomaksi suunnilleen samoihin aikoihin, kun Suomi voittaa jalkapallon MM-kultaa.

Supertähdet eivätole välttämättömiä

Coca-Cola suunnistaa parhaillaan takaisin 12–24-vuotiaiden sydämiin etsimällä uusia mainostoimistokumppaneita. Se on jo tänä vuonna ehtinyt terävöittää linjaansa muun muassa lontoolaisen Mother-toimiston tekemällä tv-kampanjalla.

Pepsi erottuu kilpailijasta muun muassa supertähtien avulla. Tuoreimmassa gladiaattorimainoksessa areenalla keekoilevat poptähdet Beyoncé, Pink, Britney Spears ja Eros Ramazzotti, vähän vanhemmassa futisfilmissä taas huippupalloilijat David Beckhamin johdolla.

– Julkkikset voivat kasvattaa markkinoinnin vaikutusta, mutta teemme myös paljon mainontaa ilman supertähtiä. Esimerkiksi sokerittoman Pepsi Maxin mainonnassa emme käyttäneet tähtiä, ja se on yksi maailman onnistuneimmista juomalanseerauksista.

Televisio on suuri,mutta se ei riitä

Globaalia mainontaa Pepsi täydentää kansallisilla kuluttajapromootioilla.

– Pitää valita kulloinkin järkevin tapa kommunikoida. Ei kuluttaja välitä, missä mainonta on tehty, kunhan se on merkityksellistä, Davie uskoo.

Televisio on Davien mukaan jatkossakin Pepsille tärkeä media. Yksin se ei kuitenkaan riitä.

– Pepsin pitää kommunikoida kuluttajan kanssa kadulla ja internetissä. Ja markkinoinnin pitää kiinnostaa kuluttajaa. Kun vaihdoimme Pepsin värin siniseen, maalasimme yhden Concorde-lentokoneen siniseksi. Se oli meistä itsestämme hauskaa, mutta kuluttajalle siitä ei kyllä ollut mitään iloa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    10. 10

      ”Kreikka voi palata lainamarkkinoille vuonna 2018”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää