Valikko

Kaikki mukaanNokia-talkoisiin!

Suomen ja Ruotsin välinen maaotteluhenki näyttää syyssateiden myötä siirtyneen jää- ja yleisurheilukentiltä kännykkämarkkinoille. Vielä kesäkuukausina sinivalkoinen Nokia komeili länsinaapurin matkapuhelintilastojen kärjessä, mutta viime viikkoina tilanne näyttää kääntyneen. Sony Ericsson kertoo nousseensa uusine malleineen Ruotsin myydyimmäksi viestikapulaksi, ja ruotsalais-japanilainen kännykkätehtailija arvioi kirineensä ykköseksi myös Norjassa.

Nokia ei niele kilpailijan arvioita Norjan markkinoista, mutta tunnustaa Helsingin Sanomissa, että puntit ovat Ruotsissa tasan. Totuus löytynee kiistan puolivälistä.

Feeniks-linnun tavoin uutta tulemistaan tekevän Sony Ericssonin nousu osuu mielenkiintoiseen ajankohtaan. Mieleen hiipiikin ajatus länsinaapurin kasvavasta kansallistunnosta ja kalavelkojen maksusta. Nokian veto rapautti vuosituhannen vaihteessa yhden ruotsalaisen teollisuuden peruskivistä ja vei leivän tuhansilta sikäläisiltä kännykänkokoajilta. Kun katkeroituneelle kansanosalle on tullut mahdollisuus vastaiskuun, sitä myös käytetään hyväksi.

Otetaanpa muutama vertaileva esimerkki: Mitä teki keskivertoruotsalainen kännykkäkaupassa, kun hän oli ensin riemuinnut Karolina Kluftin ja Kristian Olssonin Ateenan mitaleista? Osti kansallistunnossaan melko varmasti Sony Ericssonin (ja toisen vielä vaimolleen riemukkaan Finnkampenin jälkeen).

Entä mihin puhelimeen päätyi World Cupin Suomi-tasapelistä katkeroitunut ruotsalainen kiekkofani? Tuskinpa ainakaan Nokiaan.

Ruotsalaiskuluttajien käytöksen voi tietysti ohittaa olankohautuksella ja vedota siihen, että Pohjoismaat ovat kännykkäbisneksessä marginaalimarkkina. Ikävä vain, että länsinaapurin kulutustottumuksia on perinteisesti pidetty trendikkäinä. Niinpä Sony Ericsson saa todennäköisesti tuulta alleen myös muualla.

Nyt olisikin korkea aika potkaista käyntiin kansallinen Nokia-liike, jolla paikattaisiin paitsi kolhittua itsetuntoa myös kansantaloutta. Pertti Voutilaisen ja KOP:n kansallistalkoiden tapaan Jorma Ollilla voisi pitkässä mainosspotissa kannustaa suomalaisia ostamaan kännyköitä paitsi perheenjäsenille ja sukulaisille myös hyväntekeväisyyskohteisiin. Sloganina voisi näin yt-syksyn keskellä olla vaikkapa ”Osta nokialainen. Se pitää Suomen nousussa ja lopputilin loitolla.”

Ja katso:talkoiden tuottama kansantuotteen kasvu saisi analyytikotkin ymmälleen. Vähittäiskaupan luvut kaunistuisivat, alihankkijoilla olisi taas töitä, ja Suomi voisi kertoa maailmalle liki talvisodan kaltaisesta torjuntavoitosta. Ja jos Nokian ylivertaisuutta ei vielä tämän jälkeenkään tajuttaisi ulkomailla, se olisi heidän oma häpeänsä. Kyllähän suomalaisinsinööri nyt vastaa ainakin kymmentä ulkomaalaista, eikö…

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    3. 3

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää