Valikko

Nokia - onko pahin ohi?

Nokian kurssinotkahdus on pikkuhiljaa oikenemassa ja markkinaosuuskin toipuu hieman. Kansallinen ylpeytemme on taas kunnossa ja juna puksuttaa...

Nokia on ennen selvinnyt kriiseistään sankari-insinöörin avulla. Yritys on rehellisesti analysoinut tilanteen, tunnustanut ongelmat ja lähettänyt sankarin korjaamaan tilanteen. Toistaiseksi malli on toiminut, mutta nyt ollaan sellaisten rakenteellisten muutosten äärellä, että uudet lääkkeet ovat tarpeen.

Pitkän tähtäimen ennuste on pelottava, sillä iso uhka ei ole läppäkännyköiden puute tai edes Ningbo Birdin esiinmarssi Kiinassa - näistä kyllä selvitään. Pitkällä tähtäimellä Nokian (ja muidenkin suurien kännykkävalmistajien) on pystyttävä vastaamaan haasteisiin uusilta tahoilta markkinoiden arvoketjun muuttuessa.

Todelliset uhkat

On pieni ihme, jos pc-yritysmarkkinoita rautaisesti hallitseva Dell ei seuraavan vuoden-puolentoista vuoden aikana ala myydä omalla nimellään kännyköitä. Dellillä on tehokas logistiikkakone ja tiukka ote yrityskentän asiakasrajapinnasta - paljon tiukempi kuin esim. Nokialla.

Kun Dellin myyjä tekee vuosisopimuksia asiakkaan kanssa, on ostajan helppo panna rasti ruutuun myös kännyköiden kohdalle ja ostaa myös kännykät tätä kautta. Dell ei itse tee kännyköitään, mutta toisaalta Nokiakaan ei pysty toimittamaan niitä Dellille kilpailukykyiseen hintaan oman katetavoitteensa ja kustannusrakenteensa takia - tämä bisnes on siis pois Nokialta.

USA:n kuluttajamarkkinassa tapahtuu huimia muutoksia, jos (kun) tiukka sidos liittymä- ja kännykkäkaupan välillä katkeaa. Kauppajätti Wal-Mart hallitsee kahdeksaa prosenttia USA:n vähittäiskaupasta ja tavoittaa punaniskakansan, jossa on lähivuosina jenkkimarkkinoiden suurin kasvupotentiaali.

Kun Wal-Mart alkaa kännyköiden volyymimyynnin omalla brändillään tai valitsemansa massatuottajan kanssa, perinteiset pelaajat ovat ihmeissään USA:n massamarkkinoilla.

Kännykkädesigniä apteekin hyllyltä

Markkinoiden yläpäässä on taas vaikea nähdä massabrändien jatkavan ylivaltaansa. Kun valmiin kännykkädesignin saa kuin apteekin hyllyltä, mikään ei estä Dioria, Chanelia ja muita muotitaloja laajentamasta repertuaariaan tähän suuntaan - onhan kännykkä pian samanlainen asuste kuin laukku tai kaulahuivi konsanaan.

Kun muotimaailma tulee mukaan kännykkäkisaan, perinteisillä insinööribrändeillä on designaamista kerrassaan (eikä Vertu ole oikea ratkaisu tähän).

Näitä uhkia vasten on vaikea nähdä Nokian säilyttävän jatkossa edes 30 prosentin markkinaosuutta puhumattakaan virallisena tavoitteena kummittelevasta 40 prosentista.

Kirjoittaja on strategiakonsultti ja partneri Gearshift Groupissa. Sähköposti: jussi.mononen @gearshiftgroup.com.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Näkökulma: Italian uhkapeli voi sytyttää uuden eurokriisin

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää