Valikko

Lisääntyvä mainonta nostaapaperikoneiden käyntiasteita

Aikakaus- jasanomalehti-paperikoneiden kapasiteetista on Euroopassakin käytössä joyli 95 prosenttia

Paperikoneiden käyntiasteet kiipeävät kolmannella vuosineljänneksellä Euroopassakin 95 prosentin tuntumaan tai sen yli. UPM:n talous- ja rahoitusjohtajan Kari Toikan mukaan yli 95 prosentin pääsevät sanomalehti- ja aikakauslehtipapereita tekevät koneet. Hienopaperikoneiden käyntiasteet jäävät heikommiksi.

Amerikassa paperikoneet kiihdyttivät täyteen vauhtiin jo viime vuonna.

Toissa päivänä sijoittajille New Yorkissa esitelmöinyt UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen kertoi hinnankorotusten lisäksi uusia tietoja mainonnan lisääntymisestä ja koneiden käyntiasteiden noususta. Yhtiö ennustaa koneidensa keskimääräiseksi käyntiasteeksi heinä-syyskuussa 93–96 prosenttia. Neljänneksen viimeisen kuukauden puolivälissä esitettynä ”ennuste” on käytännössä varma tieto.

Vastaavissa korkeuksissa käyntiasteet ovat viimeksi olleet paperiteollisuuden toistaiseksi viimeisenä huippuvuonna 2000. Vuosina 2001, 2002 ja 2003 käyntiasteet keikkuivat enimmäkseen 85 prosentin tuntumassa.

Lehtimainontapomppasi kesällä

Paperin kysyntää ruokkii lisääntyvä mainonta Euroopan sanoma- ja aikakauslehdissä. Mainossivujen lisääntyminen on kiihtynyt heinä–elokuussa erityisesti Britanniassa. Aikakauslehtimainonta on saanut vauhtia myös Ranskassa. Saksassa mainossivut ovat lisääntyneet hyvää vauhtia koko vuoden.

Osa loppukesän hurjista kasvuluvuista selittyy olympialaisilla, mutta Toikan mukaan tarkkaa osuutta on mahdoton arvioida.

Paperikoneiden kolmannen vuosineljänneksen korkeita käyntiasteita olympialaiset eivät enää selitä, koska kisapaperit tehtiin osittain jo edellisen neljänneksen aikana. Nyt koneet saavat vauhtia jo viimeisellä vuosineljänneksellä toimitettavista tilauksista, joita on kertynyt Toikan mukaan hyvin. Paperia on tehtävä myös varastoon joulusesonkia varten.

Toikan arvion mukaan käyntiasteet ovat samaa luokkaa myös UPM:n kilpailijoilla.

Nuukimmat asiakkaatsaavat mennä

Juuri hyvällä kysyntätilanteella ja korkeilla käyntiasteilla UPM on perustellut toistaiseksi toteuttamiaan aikakauslehtipapereiden noin viiden prosentin hinnankorotuksia.

– Joillekin asiakkaille se on kelvannut, jotkut eivät ole hyväksyneet ja keskustelut jatkuvat tai sitten he ovat kääntyneet kilpailijoiden puoleen, kuvaa Toikka asetelmaa. Viesti on se, että käyntiasteiden lähestyessä sataa kaikista satunnaisista asiakkaista ei ole tarve pitää kynsin hampain kiinni.

– Me olemme suurin aikakauslehtipapereiden markkinoilla, joten meidän tehtävämme on alkaa korotukset, sanoo Toikka. Hän arvioi, että hienopapereiden korotusten alku siirtyy loka–marraskuulle. Samaan arvioon päätyy tuore Paperloop-lehti.

Vain pieni osa UPM:n myynnistä on sellaista, jossa se pystyy enää nostamaan loppuvuoden hintojaan. Pääosin loppuvuoden hinnat on lyöty jo lukkoon.

Lyhytaikaisten sopimusten hintoja ylös hilaamalla UPM pyrkii nostamaan vuodenvaihteessa tehtävien pidempien sopimusten viitehintaa korkeammalle.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    5. 5

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Toimeentulotuki siirtyy Kelalle – hälveneekö häpeä?

    8. 8

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    9. 9

      Ekonomisti: EKP:n kaksijakoinen päätös viestii suunnan kääntymisestä

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää