Valikko

Saksan mainosalan näkymät kirkastuvat

Vahvimmin kasvaa nyt sanomalehtimainonta

Saksan mainosala katsoo taas valoisampaan tulevaisuuteen. Viestintä- ja mainostoimistojen liitto GWA odottaa jäsenyritystensä liikevaihdon kasvavan tänä vuonna kaksi prosenttia eli hiukan paremmin kuin maan talous kokonaisuudessaan.

Mainostoimistojen ja median välissä toimivissa mediatoimistoissa liikevaihdon odotetaan kasvavan jo lähes viiden prosentin vauhtia.

Parannusta on tapahtunut kaikissa välineissä ammattilehtiä lukuun ottamatta. Erityisen myönteisesti on yllättänyt sanomalehtimainonnan vilkastuminen.

Aktiivisimpia mainostajia ovat lähitulevaisuudessa telekommunikaatioalan yritykset. Tämän hetken näyttävintä monikanavakampanjaa ajaa Samsung, joka haluaa tehdä kännykkänsä tunnetuksi saksalaisten keskuudessa ennen joulumyynnin alkua.

Nousussa näyttää olevan myös pankki- ja vakuutuspalvelujen, elintarvikkeiden ja nautintoaineiden sekä terveydenhoidon tuotteiden mainonta.

Yksittäisistä tuoteryhmistä makeisten ja oluen mainonta on kääntynyt selvään nousuun vaisun alkuvuoden jälkeen.

Pelin henkion kiristynyt

Optimismista huolimatta odotukset ovat nyt selvästi varovaisempia kuin vuosi sitten.

– Viime syksynä odotimme nousua euforisessa ”tästä se lähtee”-hengessä, mutta tammi- ja helmikuu olivat todella surkeita, kuvailee GWA:n puheenjohtaja ja maan suurimpiin mainostoimistoihin kuuluvan Jung von Mattin johtaja Volker Jung.

Toimintaympäristö on koventunut. Asiakasyrityksissä vallitsee yhä pidättyväinen linja ja mainonnan ostajiin kohdistuu voimakas kustannustehokkuuden paine. GWA:n jäsenyritykset kertovat hintapaineiden kasvusta, budjettien korjailusta alaspäin, tiukentuneista aikatauluista ja lisääntyneistä peruutuksista.

– Muutaman vuoden takaista markkinoinnin voittokulkua on seurannut controllerien voittokulku, ja se tuntuu kestävän niin meillä kuin muuallakin Euroopassa, sanoo Jung. Kampanjan hinnasta neuvotellaan hänen mukaansa yhä useammin markkinointiosaston sijaan sisäänostajien kanssa.

– Mainontaa tehdään entistä useammin paloittain, ja projekteittain, eli mainostoimiston on yhä vaikeampi arvioida tulojaan seuraavaa neljännestä pidemmälle, täydentää liiton varapuheenjohtaja ja Citigate Europen johtaja Alexander Demuth.

Tänä iltana ala saa kuitenkin unohtaa huolensa ja kokoontua Berliinissä pidettävään gaalaan, jossa jaetaan Effie-palkinnot vuoden tehokkaimmille mainoksille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    6. 6

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    9. 9

      Trump esitti kovaa Kiina-kritiikkiä ja nimitti konkarin maan suurlähettilääksi

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    4. 4

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    5. 5

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    8. 8

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    9. 9

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    10. 10

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää