Valikko

SHoK etsii rahaaurheiluauton prototyyppin

ValmetAutomotiven tai julkistenrahoittajien usko suomalaiseenurheiluauto-hankkeeseenei ole riittänyt

SHoK Automotive -niminen kolmen nuoren miehen perustama yritys yrittää sinnikkäästi polkaista käyntiin suomalaisen urheiluauton valmistusta, vaikka maan ainoalta autotehtaalta Valmet Automotivelta tai aloittavien yritysten julkisilta rahoittajilta ei ole riittänyt sympatiaa saati rahaa hankkeelle.

– Meidän prototyyppimme ei maksaisi kuin muutama miljoona euroa. Miljoonallakin voisi jo päästä pitkälle, sanoo SHoKin 28-vuotias ilmajokelainen toimitusjohtaja Markus Hohenthal, joka on koulutukseltaan ekonomi ja ollut töissä esimerkiksi automaahantuoja Inchcape Motorsilla.

Muut SHoKin osakkaat hallitsevat muotoilun ja tekniikan, mutta eivät halua vielä esiintyä hankkeen yhteydessä.

Ylikysynnänautoluokka

Hohenthal uskoo lujasti suomalaisen urheiluauton mahdollisuuksiin tunkeutua ylikysynnän riivaamille urheiluautomarkkinoille.

Monet äärimmäistä suorituskykyä janoavat ostajat joutuvat odottamaan unelma-autonsa toimitusta parikin vuotta. Kaikkiaan suuritehoisia urheiluautoja myydään maailmassa vuosittain yli sata tuhatta kappaletta.

– Suomessa kannattaa tehdä juuri luksustuotteita, sanoo Hohenthal.

Tavoitteena on 400-hevosvoimainen, keskimoottorinen, takavetoinen, kaksipaikkainen urheiluauto. Hankkeen huokeus perustuu siihen, että SHoK rakentaisi auton korin hiilikuidusta, mikä vapauttaisi yrityksen suurista metalliprässeistä eli isoista investoinnista.

Nollasta aloittava yritys voisi nojautua täysin verkostoitumiseen ja alihankintaan ja käyttää siten hyväkseen auto- ja komponenttituotannon ylikapasiteettia.

Näillä avuilla on Hohenthalin mukaan mahdollista päästä 150 000 euron hintaiseen autoon, kun vastaavilla ominaisuuksilla varustetut kilpailijoiden tuotteet maksavat 300 000 euroa.

Merkittävistä osista SHoK:lla on jo olemassa tarjoukset, joihin yritys kustannuslaskelmansa perustaa.

Saksalainenkumppani

Hohenthalin mukaan SHoK on jo saanut hankkeeseen mukaan joukon suomalaisia autoalan alihankkijoita. Tärkein kumppani on ”saksalainen korkealle arvostettu autonvalmistaja”.

SHoKin tavoittelemaan luokkaan kuuluvia autoja on jo nykyisin leirissään ainakin Mercedeksellä, Opelilla, Fordilla ja Volkswagenilla, joten todennäköisimmäksi kumppaniksi näyttää jäävän BMW.

SHoK ei saksalaisen kumppanin nimeä toistaiseksi paljasta.

Kumppanin rooliksi tulisi moottorin kaltaisten keskeisten osien toimittaminen ja toisaalta valmiin tuotteen markkinointi omassa ketjussaan.

Hohenthalin mukaan Suomesta löytyy huippuluokan osaamista myös autojen suunnitteluun ja valmistukseen.

– Se näkyy markkinoilta, mitä asiakkaat haluavat, kuittaa Hohenthal epäilyn siitä, että tunnetun merkin, historian ja vanhan asiakaskunnan puute tekee kokonaan uuden merkin tuotekehityksen ja markkinoille tulon ylivoimaisen hankalaksi.

Tuotannon kannattavuusraja olisi Hohenthalin laskujen mukaan jossain nollan ja 2 000 auton välissä.

Toistaiseksi SHoK ei ole kiertänyt esittelemässä hanketta esimerkiksi autoista innostuneille bisnesenkeleille. Prototyypin teko vie aikaa noin pari vuotta, jos rahoitus järjestyy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää