Valikko

Myrsky konjakkilasissa

Nuorta polvea ei vanhojen herrojen hieno juoma enää houkuta

Konjakilla on mielikuvaongelma. Kuluttajat mieltävät sen helposti vanhojen partojen juomaksi. Nuoria konjakinjuojia ei löydy, ainakaan konjakkiteollisuuden toivomia määriä. Tuotteessa itsessään ei ole sen kummempaa vikaa, se on juuri sitä mitä aina ennenkin.

Viime vuonna konjakkia myytiin 127,2 miljoonaa pulloa. Ranskan kansallisen konjakkitoimiston BNIC:n mukaanmyynti kasvoi edellisestä vuodesta liki neljä prosenttia.

Merkittävin markkina-alue on Yhdysvallat, joka kuluttaa yli 40 prosenttia kaikesta konjakista. Aasian maista Kiina on lupaavin uusi markkina-alue.

Uusia ikoneita

Konjakin nuorennusleikkaus näkyy mainonnassa. Yhdysvalloissa konjakin mannekiineiksi on palkattu trendsettereitä ja nuorisoidoleita, hip-hop- ja rap-artisteja, jotka mieluusti näyttävät, mitä ovat saaneet aikaan.

Arvokas konjakki on näkyvä ylellisyystuote siinä missä Vuittonin laukku tai Bentleykin. Vastaavanlainen ylellisyyden symboliikka puree Aasian markkinoilla.

Vakava kilpailija konjakille Amerikassa on samppanja, joka liikuttelee samoja näyttävyyden vanhoja arvoja. Samppanjatalojen markkinointikeinotkin ovat hyvin samankaltaiset, svengaavia artisteja ja näkyvää mainontaa.

Hiljaiseloa Ranskassa

Ranskalaiset ovat vähentäneet konjakin kulutustaan, menekki putosi yli 20 prosenttia viime vuodesta. Se on nyt alhaisempi kuin koskaan aikaisemmin. Muutokset ranskalaisten juomatottumuksissa ovat muutenkin vähentäneet väkevien kulutusta, samoin tiukentuneet säännöt mainonnassa sekä rattijuopumusrangaistusten kiristyminen.

Ranskalaista nuorista vain noin kaksi prosenttia juo konjakkia, arvioi brand ambassador Thierry Giraurd Martellilta Ranskasta.

Moni samppanjavalmistaja on pyrkinyt lähentymään tavallista kuluttajaa tekemällä leppoisia ja helposti lähestyttäviä pieniä tuotteita, kuten värikkäitä retkipulloja pilleineen.

Giraurd kertoo, että Martellilla on keskusteltu asiasta, mutta se tuskin tulee olemaan heidän linjansa.

– Mieluummin teemme uuden tuotteen kuin alamme muutella vanhoja, hyviä tuotteitamme. Enkä usko, että se olisi vanhojen asiakkaidemme mieleen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Yllätys Kodin1.com-osoitteessa: Kauppa avataan joulukuussa

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    7. 7

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    10. 10

      Amazon testaa kassatonta ruokakauppaa – huomaa itse, mitä hyllystä poimitaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    9. 9

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää