Valikko

Yksityisrahoitus yleistyy myös kehitysmaissa

Skanska aikoo kunnostaa raunioituneesta afrikkalaissatamasta kannattavan investointikohteen

Mosambikin pääkaupungin Maputon edustalla kalastajat nostavat verkkoja perinteisillä veneillään, mutta kivenheiton päässä heistä nykyaikaiset satamanosturit lastaavat vauhdilla satamalaituriin ankkuroitua valtamerialusta.

Pitkän sisällissodan aikana rappeutunut satama on viimeksi kuluneen vuoden aikana kokenut täydellisen muodonmuutoksen. Asialla on kansainvälisten investoijien ja Mosambikin hallituksen omistama kehitysyhtiö, joka on saanut satamaan 15 vuoden käyttöoikeudet.

Investoijien konsortiossa on mukana rakennusyhtiö Skanska, jonka vastuulla on sataman infrastruktuurin kunnostaminen. Varsinaisesta toiminnasta vastaavat Britannian suurimpiin satamaoperaattoreihin kuuluva Mersey Docks and Harbour ja portugalilainen satamaoperaattori Liscont.

– Maputo on ensimmäinen yksityisrahoitusmallilla toimiva satama Afrikassa, Skanskan investointijohtaja Pieter Herneryd sanoo.

Skanskalla on yksityisrahoitushankkeista kokemusta muista maanosista. Yksi sellainen on Järvenpää–Lahti-moottoritie.

Ennen sotaa Maputo oli maanosansa tärkeimpiä satamia, jonka liikennevolyymistä valtaosa tuli Etelä-Afrikan ulkomaankaupasta. Skanskan työmaapäällikön MikaelLööfin mukaan satama oli lohduttomassa tilassa kunnostustöiden alkaessa huhtikuussa 2003.

Laivojen lastaukseen käytetyistä nostureista ainoastaan kaksi toimi – vaivoin. Nekin olivat 1900-luvun alkupuolella rakennettuja laitteita.

– Ruostuneita rautatievaunuja piti poistaa alueelta 350 kappaletta. Myös vanhat nosturit myytiin romuksi.

Kunnostustöiden ensimmäinen vaihe alkaa nyt olla loppusuoralla. Lokakuussa valmistuu yhdystie satamasta Etelä-Afrikkaan johtavalle valtatielle. Lööfin mukaan volyymien kasvattamiseksi rautatieyhteydet pitäisi saada pikaisesti kuntoon.

– Asiakkaat tulevat rautatien mukana, Lööf huomauttaa.

Mosambikin hallitus on valmistellut yksityisrahoitukseen perustuvaa hanketta Etelä-Afrikkaan johtavan rautatien kunnostamiseksi, mutta heikossa kunnossa olevan radan peruskorjaus ei ole vielä päässyt alkuun.

Kehitysyhtiön tavoitteena on nostaa Maputon kautta kulkevan rahdin määrä runsaaseen 13 miljoonaan tonniin vuodessa 15-vuotisen toimiluvan aikana. Tämä tietäisi nykyisen rahtimäärän kolminkertaistumista.

Sataman kunnostaminen ja laitehankinnat maksavat arviolta 70 miljoonaa dollaria. Herneryd uskoo, että investoijat saavat hankkeesta rahansa takaisin korkojen kanssa.

– Tästä tulee kannattava hanke. Investoijalta edellytetään Afrikassa kuitenkin kärsivällisyyttä, Herneryd muistuttaa.

Kärsivällisyys onkin ollut useaan otteeseen koetuksella, sillä Maputon sataman siirtämistä yksityisiin käsiin on valmisteltu 1990-luvun lopulta lähtien. Rakennustyöt pääsivät alkuun viiden vuoden kuluttua tarjouskilpailun järjestämisestä.

Mosambik on yksi maailman köyhimmistä maista, ja korruptio on yleinen ongelma. Rakennustöistä vastaava Mikael Lööf sanoo, että ainakin Skanska on pelannut Afrikassa samoilla eettisillä pelisäännöillä kuin muuallakin maailmassa.

– Hankkeen hitaasta liikkeellelähdöstä voi tehdä omat johtopäätökset, Lööf muistuttaa.

Yksityisrahoitukseen perustuvat hankkeet yleistyvät teollisuusmaiden tavoin myös kehittyvissä talouksissa, investointijohtaja Pieter Herneryd uskoo.

– Satamien lisäksi lentokentät ovat potentiaalisia investointeja Afrikassa, sillä monissa maissa niiden toimintaan pyritään tehostamaan yksityistämällä. Kaupallisesti kannattava hanke edellyttää kuitenkin, että liikennettä ja volyymiä on tarpeeksi, Herneryd sanoo.

Herneryd arvioi yksityisrahoituksen kasvavan myös Afrikan energiasektorilla. Erityisesti vesivoimassa on hänen mukaansa paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.

– Maanosan talousveturin Etelä-Afrikan energiankulutus kasvaa koko ajan. Suuri osa energiasta tehdään hiilestä. Nykyistä toimivamman sähkönjakeluverkon ansiosta Etelä-Afrikka voisi hyödyntää myös muiden maiden vesivoimaa, Herneryd mainitsee.

Skanskalla on runsaan 30 vuoden kokemus rakennusurakoinnista Afrikassa. Hernerydin mukaan yhtiö ei kuitenkaan tällä hetkellä etsi uusia kohteita maanosasta. Skanskan nykyisen strategian mukaan yhtiö keskittyy Pohjoismaihin, muutamiin itäisen Euroopan maihin sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikan markkinoille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    7. 7

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    8. 8

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    9. 9

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää