Yksityisrahoitus yleistyy myös kehitysmaissa

Skanska aikoo kunnostaa raunioituneesta afrikkalaissatamasta kannattavan investointikohteen

Mosambikin pääkaupungin Maputon edustalla kalastajat nostavat verkkoja perinteisillä veneillään, mutta kivenheiton päässä heistä nykyaikaiset satamanosturit lastaavat vauhdilla satamalaituriin ankkuroitua valtamerialusta.

Pitkän sisällissodan aikana rappeutunut satama on viimeksi kuluneen vuoden aikana kokenut täydellisen muodonmuutoksen. Asialla on kansainvälisten investoijien ja Mosambikin hallituksen omistama kehitysyhtiö, joka on saanut satamaan 15 vuoden käyttöoikeudet.

Investoijien konsortiossa on mukana rakennusyhtiö Skanska, jonka vastuulla on sataman infrastruktuurin kunnostaminen. Varsinaisesta toiminnasta vastaavat Britannian suurimpiin satamaoperaattoreihin kuuluva Mersey Docks and Harbour ja portugalilainen satamaoperaattori Liscont.

– Maputo on ensimmäinen yksityisrahoitusmallilla toimiva satama Afrikassa, Skanskan investointijohtaja Pieter Herneryd sanoo.

Skanskalla on yksityisrahoitushankkeista kokemusta muista maanosista. Yksi sellainen on Järvenpää–Lahti-moottoritie.

Ennen sotaa Maputo oli maanosansa tärkeimpiä satamia, jonka liikennevolyymistä valtaosa tuli Etelä-Afrikan ulkomaankaupasta. Skanskan työmaapäällikön MikaelLööfin mukaan satama oli lohduttomassa tilassa kunnostustöiden alkaessa huhtikuussa 2003.

Laivojen lastaukseen käytetyistä nostureista ainoastaan kaksi toimi – vaivoin. Nekin olivat 1900-luvun alkupuolella rakennettuja laitteita.

– Ruostuneita rautatievaunuja piti poistaa alueelta 350 kappaletta. Myös vanhat nosturit myytiin romuksi.

Kunnostustöiden ensimmäinen vaihe alkaa nyt olla loppusuoralla. Lokakuussa valmistuu yhdystie satamasta Etelä-Afrikkaan johtavalle valtatielle. Lööfin mukaan volyymien kasvattamiseksi rautatieyhteydet pitäisi saada pikaisesti kuntoon.

– Asiakkaat tulevat rautatien mukana, Lööf huomauttaa.

Mosambikin hallitus on valmistellut yksityisrahoitukseen perustuvaa hanketta Etelä-Afrikkaan johtavan rautatien kunnostamiseksi, mutta heikossa kunnossa olevan radan peruskorjaus ei ole vielä päässyt alkuun.

Kehitysyhtiön tavoitteena on nostaa Maputon kautta kulkevan rahdin määrä runsaaseen 13 miljoonaan tonniin vuodessa 15-vuotisen toimiluvan aikana. Tämä tietäisi nykyisen rahtimäärän kolminkertaistumista.

Sataman kunnostaminen ja laitehankinnat maksavat arviolta 70 miljoonaa dollaria. Herneryd uskoo, että investoijat saavat hankkeesta rahansa takaisin korkojen kanssa.

– Tästä tulee kannattava hanke. Investoijalta edellytetään Afrikassa kuitenkin kärsivällisyyttä, Herneryd muistuttaa.

Kärsivällisyys onkin ollut useaan otteeseen koetuksella, sillä Maputon sataman siirtämistä yksityisiin käsiin on valmisteltu 1990-luvun lopulta lähtien. Rakennustyöt pääsivät alkuun viiden vuoden kuluttua tarjouskilpailun järjestämisestä.

Mosambik on yksi maailman köyhimmistä maista, ja korruptio on yleinen ongelma. Rakennustöistä vastaava Mikael Lööf sanoo, että ainakin Skanska on pelannut Afrikassa samoilla eettisillä pelisäännöillä kuin muuallakin maailmassa.

– Hankkeen hitaasta liikkeellelähdöstä voi tehdä omat johtopäätökset, Lööf muistuttaa.

Yksityisrahoitukseen perustuvat hankkeet yleistyvät teollisuusmaiden tavoin myös kehittyvissä talouksissa, investointijohtaja Pieter Herneryd uskoo.

– Satamien lisäksi lentokentät ovat potentiaalisia investointeja Afrikassa, sillä monissa maissa niiden toimintaan pyritään tehostamaan yksityistämällä. Kaupallisesti kannattava hanke edellyttää kuitenkin, että liikennettä ja volyymiä on tarpeeksi, Herneryd sanoo.

Herneryd arvioi yksityisrahoituksen kasvavan myös Afrikan energiasektorilla. Erityisesti vesivoimassa on hänen mukaansa paljon hyödyntämätöntä potentiaalia.

– Maanosan talousveturin Etelä-Afrikan energiankulutus kasvaa koko ajan. Suuri osa energiasta tehdään hiilestä. Nykyistä toimivamman sähkönjakeluverkon ansiosta Etelä-Afrikka voisi hyödyntää myös muiden maiden vesivoimaa, Herneryd mainitsee.

Skanskalla on runsaan 30 vuoden kokemus rakennusurakoinnista Afrikassa. Hernerydin mukaan yhtiö ei kuitenkaan tällä hetkellä etsi uusia kohteita maanosasta. Skanskan nykyisen strategian mukaan yhtiö keskittyy Pohjoismaihin, muutamiin itäisen Euroopan maihin sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikan markkinoille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    3. 3

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    4. 4

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    5. 5

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    6. 6

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    7. 7

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    8. 8

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    9. 9

      Markkinoiden Ranska-hermoilu helpotti hieman

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    6. 6

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    7. 7

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    8. 8

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    9. 9

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    10. 10

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää