Valikko

Biofirmat perustivat markkinointikimpan

Neljä turkulaista lääkekehitysyritystä perusti yhdessä markkinointiyhtiön

Ongelma on tuttu lähes kaikille aloittaville yrityksille: ainoastaan oman erikoisalan osaaminen ei riitä yrityksen menestymiseen.

– Yrityksessämme kenelläkään ei ole paljon markkinointikokemusta, sillä kaikilla on tutkijatausta. Markkinointihenkilö tarvitaan, mutta kysymys on, mistä siihen raha tehdään? Kuitenkin yrityksen muu osaaminen on sellaista, että sitä kehtaa myydä. Miksi siis markkinoinnin pitäisi olla puolivillaista, pohtii biologisen datan analyysejä tekevän Genolyzen toimitusjohtaja Marko Mäenpää.

Genolyze on yksi neljästä tuoreesta turkulaisyrityksestä, jotka päättivät selättää ongelman perustamalla oman markkinointiyrityksen.

Eximia Research rekisteröitiin kesäkuussa. Genolyzen lisäksi mukana on Premedic Clinical Researh, joka tekee kliinisiä lääketutkimuksia. Fatman Bioinformational Designs tekee tietokoneavusteista molekyylisuunnittelua ja rakennemäärityksiä ja Pharmatest lääkeaineiden luustovaikutusten testausta.

Yritykset ovat vuodesta viiteen vuoden ikäisiä, ne työllistävät yhteensä 18 ihmistä ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin 1,2 miljoonaa euroa.

Yritykset eivät kilpaile keskenään, vaikka asiakaskunta onkin yhteinen: lääketeollisuus.

– Meilläkin on tarkoituksena lisätä henkilökuntaa, mutta edellytys on se, että joku hankkii meille asiakkaat, kun me itse emme ehdi sitä tekemään, sanoo Premedic Clinical Researchin toimitusjohtaja Annukka Haasto.

Sopivaa, jo toiminnassa olevaa markkinointiyritystä ei löytynyt, vaikka lääketeollisuuteenkin erikoistuneita yrityksiä on markkinoilla.

– Ongelma on se, että jos markkinoija ei tunne asiaa, on äärimmäisen vaikea keskustella kenenkään asiakkaan kanssa, koska keskustelu kääntyy heti sellaiselle tasolle, että alaa tuntematta ei voi viedä keskustelua pidemmälle, sanoo tutkimuspäällikkö Anna-Marja Hoffrén Fatman Bioinformational Designsista.

Yritykset kokivat, että markkinointiyritykset vaativat valmista pakettia, jota ne voivat myydä.

– Meidän pitäisi pystyä määrittelemään hirvittävän tarkasti, mitä he tekevät ja miten. On myös mahdollista, että virheillä tehdään paljon vahinkoa, jos emme ole osanneet ohjata markkinointiyritystä oikein. Nyt meillä on vähän enemmän joustoa rakentaa ensin konseptia, sanoo Pharmatestin markkinointipäällikkö Rami Käkönen.

Eximia Researchillä ei ole vielä palkattua työvoimaa, vaikka markkinointipäällikkö onkin jo valittu.

Omistajayritykset pääsivät syyskuun alusta KTM:n rahoittamaan vientirenkaaseen. Tuleva markkinointipäällikkö tekee kolmen ja puolen vuoden ajan markkinoinnin oman yrityksensä nimiin ja siirtyy sitten Eximia Researchin palvelukseen.

Sinä aikana Eximia Researchin osakkaat keskittyvät viilaamaan yrityksensä brändiä.

– Tämä on myös hyvä bisnesidea, sanoo Pharmatestin toimitusjohtaja Jussi Halleen.

– Me voimme tehdä tällä bisnestä myöhemmin siten, että firmamme myy markkinointia myös muille, tuottaa voittoa sekä jakaa osinkoa, toteaa Halleen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    5. 5

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    6. 6

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    7. 7

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      USA:n pörssit jälleen uuteen ennätykseen

    10. 10

      Italian luokitusnäkymät pakkaselle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää