Kannattavuus kiinni Etelä-Afrikan-kaupasta

Maputon sataman suurimmat asiakkaat ovat vientiä ja tuontia harjoittavat eteläafrikkalaiset yritykset. Etelä-Afrikan taloudellisesta keskuksesta Johannesburgista on satamaan matkaa noin 500 kilometriä eli hieman vähemmän kuin Etelä-Afrikan suurimpaan satamakaupunkiin Durbaniin.

– Etäisyyksillä on suora vaikutus kuljetuskustannuksiin. Asiakkaat valitsevat sellaisen sataman, jonka kautta maakuljetukset ovat alhaisimmat. Heitä kiinnostavat logistiikkaketjun kokonaiskustannukset, sanoo Maputon sataman kehittämisyhtiön toimitusjohtaja Alec Don.

Don myöntää, että kilpailu satamien välillä on kovaa.

– Kilpailussa menestyminen edellyttää hyvää ja nopeaa palvelua. Rahtilaivan päivävuokra on 20 000–30 000 dollaria. Jos neljän viiden päivän sijaan pystymme hoitamaan lastauksen kahdessa kolmessa päivässä, asiakas säästää paljon rahaa.

Maputon sataman kautta kulkee eniten mineraaleja, kivihiiltä ja muuta bulkkitavaraa. Don uskoo myös tavaraliikenteen kasvuun. Esimerkiksi autojen vienti Etelä-Afrikasta on kasvussa, sillä monet kansainväliset autonvalmistajat ovat perustaneet maahan tuotantolaitoksia.

– Satamahankkeen suurimmat riskit Afrikassa liittyvät poliittiseen ja taloudelliseen vakauteen. Nyt näyttää siltä, että Etelä-Afrikan talous kehittyy hyvään suuntaan, Don arvioi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    5. 5

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    8. 8

      Viron Affecton johto ja työntekijät ostivat emoyhtiön ulos

    9. 9

      Suomen vienti EU-maihin laski selvästi

    10. 10

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää