Valikko

Suomessa vannotaan elinkaarimallin nimeen

Yksityisrahoitusmalleissa tarjousmenettelylle tulee hintaa

Suomessa yksityisrahoitusmallien käyttö on yleistymässä hitaasti. Valtion tiehallinnon lisäksi monet kunnat pohtivat mallin käyttöä investointihankkeissaan.

– Kovasti tuumitaan puolin ja toisin. Esimerkiksi länsimetro voisi olla sellainen, joka voisi pitkälti toimia yksityisenä hankkeena. Myös Vantaan Marjaradasta on puhuttu. Hyvin monessa kunnassa mietitään myös laajempia kokonaisuuksia, sanoo Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtaja Terho Salo.

Yksityisrahoituksen käyttö lähti Suomessa liikkeelle Järvenpää–Lahti-moottoritiestä, jota koskeva sopimus allekirjoitettiin keväällä 1997. Tien rahoituksesta, toteutuksesta ja ylläpidosta vastaa hanketta varten perustettu Nelostie Oy. Toinen erittäin tunnettu, jo valmistunut hanke on ollut Espoon Kuninkaantien lukio ja uimahalli, jossa yksityisenä osapuolena oli NCC:n, ABB:n ja Sodexhon projektiyhtiö. Muita hankkeita ovat esimerkiksi Ilmailulaitoksen toimistorakennus, muutamat terveysasemat Espoossa ja Haapaveden vedenpuhdistamo.

Yksityisrahoitusmalleihin liittyvä termistö on Suomessa vielä vakiintumatonta. Nykyään useimmiten käytetty nimitys on elinkaarimalli.

– Se on yleisnimitys, joka parhaiten kuvaa malliin liittyvää ajattelutapaa, Salo toteaa.

Julkisen sektorin mielestä ydin asiassa ei sittenkään ole yksityinen rahoitus vaan toteuttajan pitkä ja laaja vastuu.

Uusista väylähankkeista esimerkiksi E18 Muurla–Lohja-moottoritie toteutetaan elinkaarimallilla. Palveluntuottaja hoitaa suunnittelun, rakentamisen, hoidon ja ylläpidon sekä rahoituksen. Sopimusajaksi on esitetty 25:tä vuotta. Hankkeesta kilpailee viisi konsortiota.

Elinkaarimallin suurena hyötynä pidetään etenkin palvelujen tuottamista tehokkaasti. Toteuttajalle tulee intressi jo kohdetta suunnitellessaan parantaa ratkaisujen laatua siten, että ne alentavat esimerkiksi myöhempiä ylläpito- ja korjauskustannuksia.

– Millä muulla konstilla tilaaja voi saada kohteeseen 25 vuoden toimivuustakuun? huomauttaa Salo.

Rakennusteollisuudelle elinkaarimalli tarjoaa mahdollisuuden laajempaan ja pitkäjänteisempään liiketoimintaan. Tilaajille, kuten kunnille, hyötyä tulee myös siitä, että tarpeellinen hanke voidaan toteuttaa heti.

Mallissa on toki myös hankaluutensa. Kunnat eivät esimerkiksi voi saada valtionosuutta, jos kunta jää kohteeseen vuokralle. Kaikkiin projekteihin malli ei sovi.

– Malli ei muuta hiiltä kullaksi. Se ei sovi sellaiseen kohteeseen, jossa pitkän tähtäyksen tulevaisuus on epävarma, Salo toteaa.

Rakennusliikkeen kannalta ongelmana on myös tavallisia urakkakilpailuja kalliimpi tarjouspyyntövaihe.

– Vain tietyt suuret yritykset voivat olla tarpeeksi varakkaita tai teknisesti kypsiä tekemään merkittäviä isoja tarjouksia.

Terho Salon mukaan esimerkiksi Lohja-Muurla-tien lopullinen tarjousvaihe voi tulla maksamaan yritykselle tai konsortiolle jopa miljoona euroa. Rakennusteollisuus suositteleekin, että merkittävissä kohteissa tehtäisiin ensin puitetarjous, jonka voittaneet kaksi yritystä tekisivät lopulliset tarjouslaskelmat. Lisäksi ainakin osa häviäjän kuluista katettaisiin kokonaissummassa.

– Silloin molemmat tekisivät tosissaan töitä tarjousvaiheessa ja tilaaja voisi todennäköisesti säästää miljoonia euroja, Salo uskoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    5. 5

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    6. 6

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    10. 10

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää