Suomessa vannotaan elinkaarimallin nimeen

Yksityisrahoitusmalleissa tarjousmenettelylle tulee hintaa

Suomessa yksityisrahoitusmallien käyttö on yleistymässä hitaasti. Valtion tiehallinnon lisäksi monet kunnat pohtivat mallin käyttöä investointihankkeissaan.

– Kovasti tuumitaan puolin ja toisin. Esimerkiksi länsimetro voisi olla sellainen, joka voisi pitkälti toimia yksityisenä hankkeena. Myös Vantaan Marjaradasta on puhuttu. Hyvin monessa kunnassa mietitään myös laajempia kokonaisuuksia, sanoo Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtaja Terho Salo.

Yksityisrahoituksen käyttö lähti Suomessa liikkeelle Järvenpää–Lahti-moottoritiestä, jota koskeva sopimus allekirjoitettiin keväällä 1997. Tien rahoituksesta, toteutuksesta ja ylläpidosta vastaa hanketta varten perustettu Nelostie Oy. Toinen erittäin tunnettu, jo valmistunut hanke on ollut Espoon Kuninkaantien lukio ja uimahalli, jossa yksityisenä osapuolena oli NCC:n, ABB:n ja Sodexhon projektiyhtiö. Muita hankkeita ovat esimerkiksi Ilmailulaitoksen toimistorakennus, muutamat terveysasemat Espoossa ja Haapaveden vedenpuhdistamo.

Yksityisrahoitusmalleihin liittyvä termistö on Suomessa vielä vakiintumatonta. Nykyään useimmiten käytetty nimitys on elinkaarimalli.

– Se on yleisnimitys, joka parhaiten kuvaa malliin liittyvää ajattelutapaa, Salo toteaa.

Julkisen sektorin mielestä ydin asiassa ei sittenkään ole yksityinen rahoitus vaan toteuttajan pitkä ja laaja vastuu.

Uusista väylähankkeista esimerkiksi E18 Muurla–Lohja-moottoritie toteutetaan elinkaarimallilla. Palveluntuottaja hoitaa suunnittelun, rakentamisen, hoidon ja ylläpidon sekä rahoituksen. Sopimusajaksi on esitetty 25:tä vuotta. Hankkeesta kilpailee viisi konsortiota.

Elinkaarimallin suurena hyötynä pidetään etenkin palvelujen tuottamista tehokkaasti. Toteuttajalle tulee intressi jo kohdetta suunnitellessaan parantaa ratkaisujen laatua siten, että ne alentavat esimerkiksi myöhempiä ylläpito- ja korjauskustannuksia.

– Millä muulla konstilla tilaaja voi saada kohteeseen 25 vuoden toimivuustakuun? huomauttaa Salo.

Rakennusteollisuudelle elinkaarimalli tarjoaa mahdollisuuden laajempaan ja pitkäjänteisempään liiketoimintaan. Tilaajille, kuten kunnille, hyötyä tulee myös siitä, että tarpeellinen hanke voidaan toteuttaa heti.

Mallissa on toki myös hankaluutensa. Kunnat eivät esimerkiksi voi saada valtionosuutta, jos kunta jää kohteeseen vuokralle. Kaikkiin projekteihin malli ei sovi.

– Malli ei muuta hiiltä kullaksi. Se ei sovi sellaiseen kohteeseen, jossa pitkän tähtäyksen tulevaisuus on epävarma, Salo toteaa.

Rakennusliikkeen kannalta ongelmana on myös tavallisia urakkakilpailuja kalliimpi tarjouspyyntövaihe.

– Vain tietyt suuret yritykset voivat olla tarpeeksi varakkaita tai teknisesti kypsiä tekemään merkittäviä isoja tarjouksia.

Terho Salon mukaan esimerkiksi Lohja-Muurla-tien lopullinen tarjousvaihe voi tulla maksamaan yritykselle tai konsortiolle jopa miljoona euroa. Rakennusteollisuus suositteleekin, että merkittävissä kohteissa tehtäisiin ensin puitetarjous, jonka voittaneet kaksi yritystä tekisivät lopulliset tarjouslaskelmat. Lisäksi ainakin osa häviäjän kuluista katettaisiin kokonaissummassa.

– Silloin molemmat tekisivät tosissaan töitä tarjousvaiheessa ja tilaaja voisi todennäköisesti säästää miljoonia euroja, Salo uskoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    2. 2

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    3. 3

      HS: Useat kaapelikanavat saattavat sittenkin pimetä tiistaiyönä

    4. 4

      Viljelijät uivat syvissä vesissä: ”Tilanne pahempi kuin 90-luvun lamassa”

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    7. 7

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    8. 8

      Helle: Lentolakkoa sovitellaan koko ilta

    9. 9

      Kolumbia tilasi kolikoita Suomesta

    10. 10

      Pörssin päälistalle pyrkivä Suomen Hoivatilat ampaisi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    2. 2

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    3. 3

      Miljardöörisijoittaja: Pankit lypsävät sinulta rahaa turhaan – sijoita sen sijaan näin

    4. 4

      Marimekon luova johtaja lopettaa

    5. 5

      Suomeen vuokrakatto 20 euroa neliöltä? Näin se vaikuttaisi tuensaajiin

    6. 6

      Toisissa paikoissa kikytetään, toisissa ei – näin kävi Metalliliiton työpaikoilla

    7. 7

      Nokia yllätti: 5g-verkkojen rakennus alkaa jo tänä vuonna

    8. 8

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    9. 9

      Lääkäri näpäyttää työnantajia Fennia-lehdessä: Työkyky ei ole pajatso

    10. 10

      Neljäskin uhatuista kanavista näkyy vielä tiistaiyön jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    11. Näytä lisää