Valikko

Kilpailuttaminen säästää tierahoja50 miljoonaa euroa vuodessa

Tiehallintoetsii suurten tiehankkeiden toteuttamiseen ja rahoitukseen uusia vaihtoehtoja

Tiehallinto laskee saavuttaneensa tavoittelemansa kustannussäästöt tienpidon markkinoiden vapauttamisesta. Yksistään hoidon kilpailuttamisella on saatu 30–50 miljoonan euron vuosisäästöt, arvioi Tiehallinnon talousjohtaja Jani Saarinen keskiviikkona.

Teiden rakentamisen ja kunnossapidon markkinoiden vapauttaminen on osa uudistusta, jossa Tielaitos jaettiin vuoden 2001 alussa teitä hallinnoivaan ja uusia tiehankkeita valmistelevaan Tiehallintoon sekä tietöistä ja kunnossapidosta vastaavaan Tieliikelaitokseen. Tieliikelaitos kilpailee nyt yleisten teiden kunnossapidosta yksityisten urakoitsijoiden kanssa.

– Neljän vuoden siirtymäaika alkaa olla ohi. Ensi vuoden alusta lähtien Tiehallinto hankkii kaikki tienpidon tuotteet ja palvelut kilpailuttamalla, Saarinen sanoi.

Saarisen mukaan kilpailuttamisesta tulleet säästöt kompensoivat hieman liikenteen kasvun tuomaa lisärahoitustarvetta ja kustannustason nousua. Hän toisti kuitenkin Tiehallinnon käsityksen, jonka mukaan teiden rakentamiseen ja kunnostukseen tarvittaisiin lisärahaa valtion budjetista.

Pääteiden kunnostusvaatisi miljardeja

– Tulevien vuosien suurin haaste on 1950- ja 60-luvuilla rakennetun päätieverkon nykyaikaistaminen. Päätiet eivät enää vastaa nykyajan vaatimuksia. Tästä syystä esimerkiksi nopeusrajoituksia on jouduttu turvallisuussyistä kiristämään, Saarinen perusteli.

Tiehallinnon selvityksen mukaan päätieverkon nykyaikaistaminen vaatisi 1 350 tiekilometrin kunnostamisen ja 5,8 miljardin euron investoinnit vuoteen 2025 mennessä.

Saarisen mukaan budjettirahoituksen lisäksi uusien tiehankkeiden toteuttamiseen etsiä muita vaihtoehtoja. Yksi vaihtoehto voisi hänen mielestään olla niin sanottu yksityisrahoitus- eli elinkaarimalli, jossa julkinen investointi annetaan yksityisen yhtiön rahoitettavaksi, toteutettavaksi ja hoidettavaksi määräajaksi.

– Elinkaarimalli on toiminut hyvin Järvenpää–Lahti-moottoritiehankkeessa. Vastaavanlaisella tavalla ollaan nyt toteuttamassa Muurla–Lohja-tiehanketta, jota Tiehallinto parhaillaan kilpailuttaa viiden tarjoajan kesken, Saarinen sanoi.

Saarinen ihmetteli valtiovarainministeriön kielteistä suhtautumista vaihtoehtoisiin rahoitus- ja toteutustapoihin.

Tiehallinnon lisäksi myös tulevia liikennehankkeita pohtinut ministeriryhmä haluaisi käyttää elinkaarimallia myös tulevissa suurissa tiehankkeissa.

– Suomi on harvoja jäljellä olevia maita EU:ssa, jolla on varaa rahoittaa tiehankkeet vuosikulujen tapaan valtion budjetista, Saarinen heitti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    2. 2

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    5. 5

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    4. 4

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    10. 10

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää