Valikko

AmiSuurija kasvoton Taivas

Vaikka Hasan & partnersin perustaja on yhä Suomen tunnetuin mainospomo, maan tunnetuin toimisto on vähemmän tunnettujen tekijöiden Taivas

Suomen tunnetuin mainostoimisto on Taivas. Näin kertoo tutkimusyhtiö IRO-Researchin tuore tutkimus.

Markkina- ja mielipidetutkimuksiin erikoistunut yhtiö selvitti elo–syyskuussa kuudetta kertaa mainonnan päättäjien suhtautumista Suomen suurimpiin mainostoimistoihin ja niiden päättäjiin. Tutkimusta varten haastateltiin 200 suuren mainostajan tai mediatalon edustajaa.

Vastaajista joka toinen ilmoitti tuntevansa Taivaan. Taivastakin tutumpi on kuitenkin mainostoimisto Hasan & partnersin perustajaomistaja Ami Hasan: kuusi vastaajaa kymmenestä kertoi tuntevansa suomalaisen mainonnan grand middle aged manin tai hänen töitään.

Hasanlaisista kymmenen tunnetuimman mainostoimistopäättäjän joukkoon mahtuvat myös luova johtaja Timo Everi ja toimitusjohtaja Kai Seikku. Tähtisikermästä syntyy Suomen toiseksi tunnetuin mainostoimisto.

Hasania ympäröivät tunnetut mutta kasvottomat Taivas ja SEK & Grey. Tunnetuimpien päättäjien listalle eivät tänäkään vuonna yltäneet sen paremmin Taivas-konsernin Jussi Nurmio ja Arto Manninen kuin SEK & Greyn Pekka Kivimaa ja Kirsi Mettäläkään.

Se on sikäli kummallista, että pääkoppabisneksessä kasvottomuus ei yleensä kulje käsi kädessä tunnettuuden kanssa.

Pienistä toimistoista tunnetuin on Bob Helsinki. Vasta vähän yli kaksi vuotta sitten perustetun toimiston muisti spontaanisti useampi kuin joka neljäs vastaaja. Tunnettuuslistalla Bobin edellä on vain kolme toimistoa, myyntikatelistalla 20.

Bobin määrätietoinen työ tunnettuuden rakentamiseksi on siis tuottanut tulosta. Apua tulee vahvoista nimistä: toimiston väestä tunnettujen mainospäättäjien listalle ylsivät Cannesissa viime kesänä tuomaroinut Anu Igoni, toimitusjohtaja Marko Parkkinen ja vasta keväällä bobiutunut Mikko Siukosaari. Siukosaari nautti keskimääräistä vahvempaa tunnettuutta jo DDB Helsingissä.

Bobin taakse nöyrtyi muun muassa Suomen toiseksi suurin mainostoimisto PHS.

Tunnettujen nimien kärkeen PHS sai vain hallituksensa puheenjohtajan Unto Paltemaan ja copywriter Markku Rönkön.

Suuruus ei takaa tunnettuutta. Viime vuonna kolmanneksi eniten eli vähän yli 13 miljoonaa euroa myyntikatetta tehnyt Evia-ryhmä ei yllä kymmenen tunnetuimman listalle toisin kuin esimerkiksi alle kahden miljoonan euron Skandaali.

Myöskään Publicis, Lowe tai Imagineering eivät tulleet vastaajien mieleen, vaikka ne myyntikatteella mitattuna ovat Suomen kärkitoimistoja.

Tunnettuudella on mainostoimistomaailmassa enemmän merkitystä kuin monella muulla alalla. Kun yritys miettii markkinointinsa toteuttajaa, se pyytää tarjoukset yleensä vain muutamalta toimistolta. Ellei nimi tule mieleen, kisaan on vaikea päästä. Markkinointijohtajan ovikaan ei yleensä aukea, ellei toimisto ole jostain tuttu.

IROResearchin tutkimuksen perusteella syytä huoleen olisi Evian, Publiciksen, Lowen ja Imagineeringin lisäksi myös Euro RSCG:ssä. Vielä viime vuonna toimisto keikkui kymmenen tunnetuimman listalla, nyt sen tilalle on pompannut viidessä maassa toimiva suomalainen Contra.

Toisaalta Euro RSCG ylsi nousussa olevien toimistojen listalle, Contra ei.

Uusista toimistoista eniten tunnettuusmannaa nauttivat King ja Family. Joka viides vastaaja ilmoitti tuntevansa Daniel Tuorin tai tämän töitä. Entinen PHS:läinen siirtyi talvella osakkaaksi ensiaskeleitaan ottavaan Kingiin. Suomen toiseksi tunnetuin mainosnainen Päivi Topinoja-Aranko taas jätti keväällä DDB Finlandin ja perusti Familyn.

Uusista toimijoista vain King kipusi nousussa olevien kärkikymmenikköön. Siellä majailevat myös suuret ja kauniit eli Taivas, PHS ja Hasan & partners.

Nousussa-listaa johtaa ylivoimaisesti Bob, jonka arvioi olevan nosteessa joka kolmas vastaaja. Perässä tulevat viimevuotiseen tapaan Taivas ja Skandaali.

Kymmenenteen sijaan viettää jyrkkä rinne: vain kolme prosenttia vastaajista, siis kuusi ihmistä, väitti Publicis Helsingin olevan nousussa. Käytännössä sadat muut suomalaiset mainostoimistot lilluvat siis vastaajien mielestä nykytilanteessa tai taistelevat laskevaa kehityssuuntaa vastaan.

Tunnettuusprosentit ovat joka tapauksessa vuodessa kautta linjan vähän kutistuneet.

Se kertoo ainakin uusien toimijoiden tulosta.

Koska tunnettuuden määrä on vakio, uudet kakunjakajat pienentävät muiden siivua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    10. 10

      Lähteet: Shell allekirjoittamassa sopimuksen Iranin suurimmista öljykentistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää