AmiSuurija kasvoton Taivas

Vaikka Hasan & partnersin perustaja on yhä Suomen tunnetuin mainospomo, maan tunnetuin toimisto on vähemmän tunnettujen tekijöiden Taivas

Suomen tunnetuin mainostoimisto on Taivas. Näin kertoo tutkimusyhtiö IRO-Researchin tuore tutkimus.

Markkina- ja mielipidetutkimuksiin erikoistunut yhtiö selvitti elo–syyskuussa kuudetta kertaa mainonnan päättäjien suhtautumista Suomen suurimpiin mainostoimistoihin ja niiden päättäjiin. Tutkimusta varten haastateltiin 200 suuren mainostajan tai mediatalon edustajaa.

Vastaajista joka toinen ilmoitti tuntevansa Taivaan. Taivastakin tutumpi on kuitenkin mainostoimisto Hasan & partnersin perustajaomistaja Ami Hasan: kuusi vastaajaa kymmenestä kertoi tuntevansa suomalaisen mainonnan grand middle aged manin tai hänen töitään.

Hasanlaisista kymmenen tunnetuimman mainostoimistopäättäjän joukkoon mahtuvat myös luova johtaja Timo Everi ja toimitusjohtaja Kai Seikku. Tähtisikermästä syntyy Suomen toiseksi tunnetuin mainostoimisto.

Hasania ympäröivät tunnetut mutta kasvottomat Taivas ja SEK & Grey. Tunnetuimpien päättäjien listalle eivät tänäkään vuonna yltäneet sen paremmin Taivas-konsernin Jussi Nurmio ja Arto Manninen kuin SEK & Greyn Pekka Kivimaa ja Kirsi Mettäläkään.

Se on sikäli kummallista, että pääkoppabisneksessä kasvottomuus ei yleensä kulje käsi kädessä tunnettuuden kanssa.

Pienistä toimistoista tunnetuin on Bob Helsinki. Vasta vähän yli kaksi vuotta sitten perustetun toimiston muisti spontaanisti useampi kuin joka neljäs vastaaja. Tunnettuuslistalla Bobin edellä on vain kolme toimistoa, myyntikatelistalla 20.

Bobin määrätietoinen työ tunnettuuden rakentamiseksi on siis tuottanut tulosta. Apua tulee vahvoista nimistä: toimiston väestä tunnettujen mainospäättäjien listalle ylsivät Cannesissa viime kesänä tuomaroinut Anu Igoni, toimitusjohtaja Marko Parkkinen ja vasta keväällä bobiutunut Mikko Siukosaari. Siukosaari nautti keskimääräistä vahvempaa tunnettuutta jo DDB Helsingissä.

Bobin taakse nöyrtyi muun muassa Suomen toiseksi suurin mainostoimisto PHS.

Tunnettujen nimien kärkeen PHS sai vain hallituksensa puheenjohtajan Unto Paltemaan ja copywriter Markku Rönkön.

Suuruus ei takaa tunnettuutta. Viime vuonna kolmanneksi eniten eli vähän yli 13 miljoonaa euroa myyntikatetta tehnyt Evia-ryhmä ei yllä kymmenen tunnetuimman listalle toisin kuin esimerkiksi alle kahden miljoonan euron Skandaali.

Myöskään Publicis, Lowe tai Imagineering eivät tulleet vastaajien mieleen, vaikka ne myyntikatteella mitattuna ovat Suomen kärkitoimistoja.

Tunnettuudella on mainostoimistomaailmassa enemmän merkitystä kuin monella muulla alalla. Kun yritys miettii markkinointinsa toteuttajaa, se pyytää tarjoukset yleensä vain muutamalta toimistolta. Ellei nimi tule mieleen, kisaan on vaikea päästä. Markkinointijohtajan ovikaan ei yleensä aukea, ellei toimisto ole jostain tuttu.

IROResearchin tutkimuksen perusteella syytä huoleen olisi Evian, Publiciksen, Lowen ja Imagineeringin lisäksi myös Euro RSCG:ssä. Vielä viime vuonna toimisto keikkui kymmenen tunnetuimman listalla, nyt sen tilalle on pompannut viidessä maassa toimiva suomalainen Contra.

Toisaalta Euro RSCG ylsi nousussa olevien toimistojen listalle, Contra ei.

Uusista toimistoista eniten tunnettuusmannaa nauttivat King ja Family. Joka viides vastaaja ilmoitti tuntevansa Daniel Tuorin tai tämän töitä. Entinen PHS:läinen siirtyi talvella osakkaaksi ensiaskeleitaan ottavaan Kingiin. Suomen toiseksi tunnetuin mainosnainen Päivi Topinoja-Aranko taas jätti keväällä DDB Finlandin ja perusti Familyn.

Uusista toimijoista vain King kipusi nousussa olevien kärkikymmenikköön. Siellä majailevat myös suuret ja kauniit eli Taivas, PHS ja Hasan & partners.

Nousussa-listaa johtaa ylivoimaisesti Bob, jonka arvioi olevan nosteessa joka kolmas vastaaja. Perässä tulevat viimevuotiseen tapaan Taivas ja Skandaali.

Kymmenenteen sijaan viettää jyrkkä rinne: vain kolme prosenttia vastaajista, siis kuusi ihmistä, väitti Publicis Helsingin olevan nousussa. Käytännössä sadat muut suomalaiset mainostoimistot lilluvat siis vastaajien mielestä nykytilanteessa tai taistelevat laskevaa kehityssuuntaa vastaan.

Tunnettuusprosentit ovat joka tapauksessa vuodessa kautta linjan vähän kutistuneet.

Se kertoo ainakin uusien toimijoiden tulosta.

Koska tunnettuuden määrä on vakio, uudet kakunjakajat pienentävät muiden siivua.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    3. 3

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    4. 4

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    5. 5

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    6. 6

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    7. 7

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    8. 8

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    9. 9

      Googlen autoprojekti kompastui erikoiseen ongelmaan

    10. 10

      ”Ei ole välttämättä varaa maksaa satojen eurojen lääkkeitä ensin itse” – Kela tarttui ongelmaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    7. 7

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    10. 10

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää