Leasing leviää vähitellenmyös yksityisautoiluun

Auton omistaminenei ole nuoremmallesukupolvelleenää itseisarvo

Suomalainen autoilija on perinteisesti maksanut ajopelinsä omasta selkänahastaan, mutta asenteet ovat muuttumassa tälläkin rintamalla.

Hiipuvat myyntiluvut, ryhmäpoikkeusasetuksen lisäämä kilpailu ja nuoremman autoilijapolven poikkeavat kulutustottumukset ovat nyt saaneet analyytikot uskomaan, että yritysautoilusta tuttu leasing-trendi saa tuulta alleen myös kuluttajamarkkinoilla. Yksityisleasing eli tiettyyn kuukausimaksuun perustuva auton käyttöoikeus on Amerikan mantereella arkipäivää ja yksi sikäläisten autoliikkeiden peruspalveluista.

Nuoremmalle polvelle ja työssään autoetuun tottuneille nelipyöräisen omistaminen ei ole enää itseisarvo, jos muutaman satasen kuukausimaksulla ilman ylimääräisiä käsirahoja pääsee kiinni uuteen autoon. Kun pakettiin kuuluvat vielä vakuutukset ja huollot, autoon uppoava rahasumma on myös helppo arvioida etukäteen.

Ja se mitä Euroopassa edellä, sitä Suomessa pienellä viipeellä perässä, uskoo Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala.

– Tässä ei nyt puhuta ihan lähivuosista, mutta muutos näkyy varmasti jo vuosikymmenen lopulla, ennustaa Rantala.

Muutamat autoliikkeet tarjoavat jonkin sorttista leasingia jo nyt, mutta sopimuskaudet ovat yleensä pitkähköjä. Lisäksi vakuutukset ja huollot saatetaan veloittaa erikseen. Asiakasta sitoo usein myös autolle laskettava jäännösarvo, joka käytännössä pakottaa palaamaan autoa vaihdettaessa samaan liikkeeseen.

Pisimmilleen vietynä leasingin visioidaan kattavan koko auton elinkaaren, joka eurooppalaisittain laskien on noin kahdeksan vuotta. Näin ensimmäiseltä kahden vuoden kierrokseltaan palaava auto kunnostetaan ja vuokrataan hieman edullisemmin seuraavalle käyttäjälle. Samalla menetelmällä jatketaan, kunnes auto on valmis romutettavaksi.

– Tällä tavoin leasing etenisi järkevästi myös käytettyihin autoihin, joihin pääsisi käsiksi hyvinkin pienillä kuukausimaksuilla, huomauttaa Rantala.

Samaan hengenvetoon hän tunnustaa, että läpilyönti edellyttää asennemuutosta paitsi kuluttajien myös autokauppiaiden puolella. Normaaliin osamaksukauppaan nähden käytännön erot olisivat kuitenkin lopulta pienet.

– Sopimus on tässäkin asiakkaan ja rahoitusyhtiön välinen. Ja luottotiedothan joudutaan tarkastamaan nykyisinkin, Rantala huomauttaa.

ScandiaRent Tampereen toimitusjohtaja Heikki Laurila kertoo yksityisleasingin osuuden olevan heillä jo noin kolmannes autokannasta ja siivu levenee tasaisesti.

Kuukausimaksujen hintahaitari liikkuu 300–500 eurossa, joilla päädytään joko keskikokoiseen farmariin tai selkeään kakkosautoon. Sopimuksia syntyy myös pikkupakuista.

– Näille asiakkaille auto ei ole enää takavuosien kaltainen status, joka on pakko omistaa, toteaa Laurila.

LeasePlanin toimitusjohtaja Johan Friman uskoo leasingin yleistyvän selvästi seuraavien viiden vuoden aikana, ja osa kasvusta tulee yksityispuolelta.

– Moni voi myös luopua työsuhdeautosta ja ottaa itselleen halvemman yksityisleasingin, hän huomauttaa.

Markkinarakoa olisi Frimanin mukaan jo nyt. Jos uuden auton hankinta usean vuoden osamaksupaketteineen tuntuu kalliilta ja ajokin arvonpudotus saa asiakkaan mietteliääksi, pitäisi tarjolla olla muitakin vaihtoehtoja kuin halvempi käytetty.

– Asiakkaiden käännytystyö pitäisi tehdä autoliikkeissä. Markkinointi vain on vielä lapsenkengissä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    5. 5

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    6. 6

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    7. 7

      Nyt voit ostaa Donald Trumpin omistaman Ferrarin

    8. 8

      220 000 jäsenen ammattiliitto JHL haluaa jäsenilleen palkankorotuksen

    9. 9

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    10. 10

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    10. 10

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    8. 8

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    11. Näytä lisää