Valikko

Halpalentoyhtiöt tulivatEurooppaan jäädäkseen

Halpalentoyhtiö V Birdin eilinen kaatuminen ja edesmenneen Flying Finnin lyhyt mutta värikäs historia ovat vieneen monen suomalaisen luottamuksen halpalentoyhtiöihin.

Kielteisestä julkisuudesta huolimatta edullisista hinnoistaan ja riisutuista palveluistaan tunnetuista yhtiöistä on tullut pysyvä ilmiö Euroopan ilmatilaan.

Halpalentoyhtiöitä Brysselissä lobbaava European Low Fares Airline Association ELFAA arvioi, että kuluvana vuonna jäsenyritykset lähes kaksinkertaistavat matkustajamääränsä edellisvuoteen verrattuna. Mikäli ennuste toteutuu, ELFAAn jäsenyhtiöt kuljettavat tänä vuonna jo runsaat 80 miljoonaa matkustajaa.

Tämä tietäisi 18 prosentin markkinaosuutta Euroopan sisäisillä lennoilla, kun edellisvuonna vastaava luku oli 15 prosenttia.

Halpalentoyhtiöiden markkinaosuus on todellisuudessa jo suurempi, sillä ELFAAssa eivät ole mukana kaikki alan yhtiöt. Euroopan markkinoita hallitsee kaksi suurta, brittiläinen EasyJet ja irlantilainen Ryanair.

Syyskuussa molemmat yhtiöt kuljettivat runsaat 2,3 miljoonaa matkustajaa. Koneiden täyttöasteet olivat molemmilla noin 87 prosenttia.

Lähes täysistä koneista huolimatta sekä EasyJetin että Ryanairin kannattavuus on tänä vuonna koetuksella, vaikka molemmat yhtiöt uskovatkin pääsevänsä edelleen voitolliseen tulokseen.

Tuloskuntoa syö entisestään kiihtynyt hintakilpailu, jota kilpailijoiden toimitusjohtajatkin luonnehtivat jo ”veriseksi”. Lentojen polkumyynnin odotetaan kiristyvän talvella.

Hintakilpailu säikäytti keväällä myös sijoittajat, eivätkä kummankaan yhtiön osakekurssit ole toistaiseksi toipuneet sukelluksesta.

Kursseja painaa entisestään nopeasti kohonnut polttoaineen hinta, mikä uhkaa koko ilmailualan toipumista.ˆ

Kannattavuutta halpalentoyhtiöt hakevat ohuesta kulurakenteesta, leasing-koneista ja ulkoa ostetuista palveluista. Yhtiöt kuitenkin myöntävät itsekin, että rajussa kilpailussa kaikki eivät pysy hengissä.

– Viimeksi kuluneen viiden vuoden aikana perustetuista yhtiöistä 90 prosenttia häviää seuraavien viiden vuoden sisällä, ennusti ruotsalaisen halpalentoyhtiö FlyMen toimitusjohtaja Anders Holst muutama päivä sitten järjestetyssä lehdistötapaamisessa.

ELFAAn laskujen mukaan Euroopassa on nyt noin 50 halpalentoyhtiöitä, vuonna 2000 niitä oli vain neljä.

Osaa halpalentoyhtiöistä odottaa Flying Finnin kohtalo, mutta alalta harvenee lentoyhtiöitä myös yrityskauppojen kautta. Tällä viikolla sinetöity fuusio suurliikemies Richard Bransonin omistaman Virgin Expressin ja belgialaisen SN Brusselsin välillä osoittaa, että yhdistymiset niin sanottujen perinteistenkään lentoyhtiöiden kanssa eivät ole poissuljettu vaihtoehto.

Brysseliin yhteisen tukikohtansa perustavat Virgin Express ja SN Brussels yrittävät pistää kampoihin Ryanairille, joka on tehnyt Brysselin eteläpuolella sijaitsevasta Charleroista vilkkaan sillanpääaseman.

Fuusioiden lisäksi halpalentoyhtiöt etsivät myös muita yhteistyömuotoja. Perinteisten lentoyhtiöiden perustamia tiiviitä alliansseja ei välttämättä nähdä, mutta löyhemmilläkin liittoumilla halpalentoyhtiöt voivat löytää synergiaetuja esimerkiksi lentovarausten jakelujärjestelmistä ja ostopalvelujen hankinnasta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    4. 4

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    10. 10

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää