Lifestyle korvaa perinteisen asiakaslehden Ruotsissa

Yritykset uskovat entistämonipuolisempienjournalististen tuotteidenparantavan uskottavuuttaan

Ruotsissa on viime kuukausina nähty asiakaslehtien tulva. Hennes & Mauritz, NK ja McDonald’s ovat lanseeranneet uudet lehdet, jotka on osoitettu joko asiakasklubien jäsenille tai kenelle tahansa, joka kävelee sisään kauppaan tai ravintolaan.

Lehdet eroavat perinteisistä asiakaslehdistä, joissa yritys ja sen tuotteet ovat etualalla. Nyt yritykset panostavat monipuolisiin lifestyle-lehtiin, joissa käsitellään kaikenlaisia yrityksen liiketoimintaa hipovia aiheita.

– Tarkoituksena on kommunikoida asiakkaidemme kanssa uudella tavalla. Haluamme näyttää käsityksemme muodista, vaatteista, matkoista, arkkitehtuurista, siitä kuka H&M-henkilö on, sanoo H&M:n markkinointijohtaja Jörgen Andersson.

Oma lehti on Anderssonin mukaan hyvä tapa kertoa asioista, jotka eivät pääse esiin mainoksissa tai päivälehtien artikkeleissa. Esimerkkinä hän mainitsee H&M:n eettiset pyrkimykset. Yritystä on syytetty muun muassa lapsityövoiman käytöstä.

– Haluamme kertoa mahdollisimman uskottavasti keitä olemme, ei vain mitä myymme.

Uskottavuus on noussut avainsanaksi asiakaslehtien tekemisessä. Tätä mieltä on Mats Edman, pitkän linjan taloustoimittaja, joka nousi vuosi sitten asiakaslehtiä tekevän Appelbergin toimitusjohtajaksi. Yhtiön asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Ericsson, Microsoft, M-real ja Tetra Pak.

– Journalistisen viestinnän kysyntä on vahvaa. Monet ovat sijoittaneet suuria summia mainoksiin, mutta huomanneet, että niiden teho on jäänyt laihaksi, Edman sanoo.

– Kysymys kuuluu:haluatko, että asiakas luottaa sinuun tavaran tai palvelun toimittajana? Kaikki hyvät suhteet perustuvat luottamukselle, mutta mainokset eivät luo luottamusta.

Edmanin mukaan lehtien on nostettava keskiöön asiakas yrityksen sijasta. Tuotepropaganda on unohdettava ja kysyttävä, mitä asiakas haluaa tietää.

– On monia tuotteita, joihin asiakkaan on voitava luottaa, esimerkiksi henkivakuutusyhtiöt kaikkien skandaalien jälkeen.

Journalistisen sisällön lisäksi monet asiakaslehdet sisältävät mainoksia. H&M Magazinekin on sekoitus vaatemainoksia ja artikkeleita ajankohtaisista ihmisistä tai ilmiöistä.

Omassa lehdessä mainostaminen on yrityksille edullisempaa kuin mainostilan ostaminen päivä- tai aikakauslehdistä. Anderssonin mukaan H&M aikoo jatkaa mainostamista myös muissa medioissa entiseen tapaan.

– Oma lehti täydentää perinteistä mainontaa. Jatkamme myös muotilehdissä mainostamista. Haluamme olla siellä, missä asiakkaat ovat. He lukevat myös sellaisia lehtiä kuin Elle ja Vogue.

Suuren levikkinsä takia moni asiakaslehti voi myydä ilmoitustilaa myös muille yrityksille. Tämä on ainakin McDonald’sin kustantaman Våra Barn-lehden suunnitelma: ilmaislehti haluaa tulevaisuudessa irrottautua hampurilaisketjusta ja elää mainoksilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    4. 4

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    5. 5

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    8. 8

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    9. 9

      Miljoonahankkeen neuvonantaja paljastaa 5 vinkkiä menestykseen

    10. 10

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    7. 7

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    8. 8

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    9. 9

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    10. 10

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää