Valikko

Lifestyle korvaa perinteisen asiakaslehden Ruotsissa

Yritykset uskovat entistämonipuolisempienjournalististen tuotteidenparantavan uskottavuuttaan

Ruotsissa on viime kuukausina nähty asiakaslehtien tulva. Hennes & Mauritz, NK ja McDonald’s ovat lanseeranneet uudet lehdet, jotka on osoitettu joko asiakasklubien jäsenille tai kenelle tahansa, joka kävelee sisään kauppaan tai ravintolaan.

Lehdet eroavat perinteisistä asiakaslehdistä, joissa yritys ja sen tuotteet ovat etualalla. Nyt yritykset panostavat monipuolisiin lifestyle-lehtiin, joissa käsitellään kaikenlaisia yrityksen liiketoimintaa hipovia aiheita.

– Tarkoituksena on kommunikoida asiakkaidemme kanssa uudella tavalla. Haluamme näyttää käsityksemme muodista, vaatteista, matkoista, arkkitehtuurista, siitä kuka H&M-henkilö on, sanoo H&M:n markkinointijohtaja Jörgen Andersson.

Oma lehti on Anderssonin mukaan hyvä tapa kertoa asioista, jotka eivät pääse esiin mainoksissa tai päivälehtien artikkeleissa. Esimerkkinä hän mainitsee H&M:n eettiset pyrkimykset. Yritystä on syytetty muun muassa lapsityövoiman käytöstä.

– Haluamme kertoa mahdollisimman uskottavasti keitä olemme, ei vain mitä myymme.

Uskottavuus on noussut avainsanaksi asiakaslehtien tekemisessä. Tätä mieltä on Mats Edman, pitkän linjan taloustoimittaja, joka nousi vuosi sitten asiakaslehtiä tekevän Appelbergin toimitusjohtajaksi. Yhtiön asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Ericsson, Microsoft, M-real ja Tetra Pak.

– Journalistisen viestinnän kysyntä on vahvaa. Monet ovat sijoittaneet suuria summia mainoksiin, mutta huomanneet, että niiden teho on jäänyt laihaksi, Edman sanoo.

– Kysymys kuuluu:haluatko, että asiakas luottaa sinuun tavaran tai palvelun toimittajana? Kaikki hyvät suhteet perustuvat luottamukselle, mutta mainokset eivät luo luottamusta.

Edmanin mukaan lehtien on nostettava keskiöön asiakas yrityksen sijasta. Tuotepropaganda on unohdettava ja kysyttävä, mitä asiakas haluaa tietää.

– On monia tuotteita, joihin asiakkaan on voitava luottaa, esimerkiksi henkivakuutusyhtiöt kaikkien skandaalien jälkeen.

Journalistisen sisällön lisäksi monet asiakaslehdet sisältävät mainoksia. H&M Magazinekin on sekoitus vaatemainoksia ja artikkeleita ajankohtaisista ihmisistä tai ilmiöistä.

Omassa lehdessä mainostaminen on yrityksille edullisempaa kuin mainostilan ostaminen päivä- tai aikakauslehdistä. Anderssonin mukaan H&M aikoo jatkaa mainostamista myös muissa medioissa entiseen tapaan.

– Oma lehti täydentää perinteistä mainontaa. Jatkamme myös muotilehdissä mainostamista. Haluamme olla siellä, missä asiakkaat ovat. He lukevat myös sellaisia lehtiä kuin Elle ja Vogue.

Suuren levikkinsä takia moni asiakaslehti voi myydä ilmoitustilaa myös muille yrityksille. Tämä on ainakin McDonald’sin kustantaman Våra Barn-lehden suunnitelma: ilmaislehti haluaa tulevaisuudessa irrottautua hampurilaisketjusta ja elää mainoksilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    4. 4

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    5. 5

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    6. 6

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      ”Kreikka voi palata lainamarkkinoille vuonna 2018”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää