Valikko

Yhä alastomampaa kilpailua

Maailman suurin autonvalmistaja General Motors ilmoitti torstaina 12 000 irtisanomisista Euroopassa. Vähennys on reilut 19 prosenttia yhtiön Euroopassa työskentelevästä henkilökunnasta. Leikkausten taustalla on jo vuodesta 1999 lähtien jatkunut tappioputki, jota ei ole saatu katkeamaan.

Tarve rakenteiden syvälliseen uudistamiseen on Euroopassa ilmeinen. GM:n Euroopan-yksiköiden toiminta kääntyi tappiolliseksi jo hyvässä suhdannevaiheessa, jossa Euroopalla oli vielä valuuttakurssietu. Tämän jälkeen tilanne on vain vaikeutunut. Autojen kysyntä Yhdysvalloissa ja Euroopassa heikkeni vuosituhannen alussa selvästi. Samaan aikaan euro vahvistui voimakkaasti dollariin nähden, joka lisäsi Euroopan vaikeuksia entisestään.

GM on viime vuosien aikana tehnyt jo useita sisäisiä tuotannon tehostamisohjelmia yhtä aikaan laatuohjelmien kanssa. Toimet ovat kuitenkin jääneet riittämättömiksi. Osittain yhtiön sisäisistä syistä ja osittain toimintaympäristön muutoksen vuoksi. Suhdannevaihteluiden ja valuuttaongelmien lisäksi GM:n asemaa ovat heikentäneet tuotannon laatuongelmat ja korealaisautojen tuoma kova hintakilpailu.

Muuttuneessa tilanteessa GM:n on ollut pakko ryhtyä entistä laajempaan toimintojen rationalisoimishankkeeseen. Tuotantokustannuksia tuotettua autoyksikköä kohden on pakko saada alemmaksi. Erikoista GM:n toiminnassa on ollut sen harjoittama avoimuus. Toimintojen tehostamistarve on hyvissä ajoin tehty kaikkialla niin tuotantolaitosten johdolle kuin työntekijöillekin selväksi. Eräiden yksiköiden kohdalla on harjoitettu selvää sisäistä kilpailuttamista, jossa eri maissa sijaitsevilta laitoksilta on pyydetty tarjouksia siitä, millä kustannuksilla ne jatkossa voivat tuotteita valmistaa. Yhdeksi kilpailupariksi on muodostunut Ruotsin Trollhättanin tehdas ja Opelin tehdas Rüsselsheimissa.

GM:n menettely on selkeä viesti eurooppalaisille hallituksille. Kansallisen palkkataso ja ostovoiman kautta myös verotuserot ovat yhä suoremmin kilpailutuksen kohteena. Kaikille osapuolille helpot, automatisoinnin kautta tapahtuvat tehokkuuden lisäykset ovat toki edelleen käytössä, mutta samaa automatisaatiota on saatavissa minne tahansa. Tärkeintä on se, onko työntekijöiden työtahti sellainen, että palkkaerot ovat tuottavuuden kannalta perusteltuja.

Tällä kerralla kilpailutus ei suoranaisesti koskenut Suomea, mutta GM:n menettelytapa on varmasti yleistymässä. Suomalainen suorittava työ on kansainvälisesti kallista ja helposti siirrettävissä maasta toiseen. Koulutetumman väen eli insinöörien työn hinta sen sijaan on Suomessa kansainvälisesti alhainen.

Tästä on helppo tehdä ennustus, että suorittavat työpaikat Suomesta ovat katoamassa. Sen sijaan tutkimus- ja tuotekehityksen työpaikkoja voi tulla jopa lisää, jos osaamisen laatu on kunnossa.

Tämä merkitsee, että perinteisillä SAK:laisilla aloilla ei palkankorotusvaraa ole paljonkaan. Korkeasti koulutettujen kohdalla tilanne voi olla toinen. Tällä puolella kuitenkin paha ylikoulutus näyttää heikentävän työntekijöiden asemaa. Kokonaisuutena eurooppalaiset työntekijät ovat yhä alastomammassa kilpailuasemassa keskenään, jossa vain todellinen tuottavuus ratkaisee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    5. 5

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    6. 6

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    7. 7

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    8. 8

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    9. 9

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    6. 6

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Sato myi lähes 300 vuokra-asuntoa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    10. 10

      Vastike vain 1 euron – tällaisessa taloyhtiössä se on mahdollista

    11. Näytä lisää