Valikko

Keskustalla on ennätyslyhytvaalimainoskampanja

Kokoomussatsaaulkomainontaan,Sdp televisioonja keskustalehtimainontaan

Suurten puolueiden mediapainotukset kunnallisvaalien mainonnassa eroavat selkeästi toisistaan.

Kokoomus pistää paukkuja lehtimainonnan lisäksi tällä kertaa etenkin ulkomainontaan. Puolue aikoo näkyä ensi viikolla maan 20 suurimman kaupungin bussipysäkkien mainoksissa. Keskusta mainostaa puolestaan etenkin valtakunnallisessa printtimediassa.

Sosiaalidemokraattinen puolue on taas pistänyt valtaosan mainosbudjetistaan tv-mainokseen, jota esitetään molemmilla kaupallisilla kanavilla.

– Tv ja sähköiset mediat ovat sellaisia medioita, joilla tavoitetaan hyvin juuri meidän kannattajakuntaamme. Meillä on televisiokampanjassa yksi mainos, ja keskimääräinen katsoja näkee sen noin seitsemän kertaa, kertoo Sdp:n kampanjapäällikkö Vesa Mauriala.

– Tällä kertaa valtaosa budjetista kuluu lehtimainontaan. Radiomainontaa ja nettimainontaa on jonkun verran. Tv-mainontaa ei ole. Mainosbudjetin pienuuden vuoksi katsoimme, ettemme voi osallistua, sanoo keskustan tiedotuspäällikkö Markku Rajala.

Puolueiden lehtimainonnassa ovat suosiotaan kasvattaneet tällä kertaa erityisesti iltapäivälehdet.

Keskustallalyhyt kampanja

Eroja on myös kampanjoiden pituuksissa. Sdp:n televisiokampanja on kolmen viikon pituinen, kun taas keskusta aloitti valtakunnallisen mainoskampanjansa vasta tämän viikon keskiviikkona eli kesto jää vajaaseen kahteen viikkoon. Kokoomuksenkin mainoskampanja on melko lyhyt.

– Tämä voi jäädä keskustan kaikkien aikojen lyhimmäksi kampanjaksi, uumoilee tiedotuspäällikkö Rajala.

Rajalan mukaan oppositiopuolueet ovat yleensä tehneet vaaleissa pitemmän kampanjan ja hallituspuolueet ovat aloittaneet myöhemmin.

– Tällä kertaa oppositio on aloittanut vasta viime viikonloppuna. Olisi voinut olettaa, että haaste hallitukselle olisi tullut jo aikaisemmin. Ei ole välttämättä hallituspuolueiden intressissä aloittaa itse kovin voimakkaasti, Rajala perustelee.

Kokoomus lisäsimainoseuroja

Oppositiopuolue kokoomus on lisännyt merkittävästi mainospanoksiaan viime kuntavaaleista. Kampanjapäällikkö Anssi Kujalan mukaan nyt kampanjaan pistetään noin 260 000 euroa, kun vuonna 2000 summa oli 170 000 euroa.

– Teimme edelliset kunnallisvaalit todella pienellä budjetilla. Arvioimme, että jos olisimme käyttäneet saman summan kun aiemmissa vuoden 1996 vaaleissa, meidän kannatuksemme ei olisi laskenut lainkaan, perustelee Kujala.

Hallituspuolueet keskusta ja Sdp ovat pitäneet mainosbudjettinsa näissä kuntavaaleissa viime kuntavaalien tasolla. Sdp:n 400 000 euron kampanjabudjetista puolet menee piirijärjestöille ja toinen puoli valtakunnallisen mainoskampanjan tekemiseen. Keskusta uhraa valtakunnalliseen kattokampanjaansa 220 000 euroa, missä ei ole merkittävää eroa viime kuntavaaleihin.

Vihreät laittavat puolueen valtakunnalliseen mainontaan vain noin 40 000 euroa, mutta antavat piirijärjestöilleen tukea 100 000 euroa ja mainoskampanjatukeakin vielä saman verran. Vasemmistoliitto satsaa puolestaan kampanjaansa 120 000 euroa.

– Meillä ei ole suurisuuntaista kattokampanjaa, olemme halunneet panostaa paikalliseen kampanjointiin, sanoo vhreiden kampanjavastaava Tanja Remes.

Puolueiden valtakunnalliset kampanjat ovat kuntavaalien mainonnasta vain murto-osa. Paikallisjärjestöjen ja ehdokkaiden mainosrahoista muodostuu paljon suurempi kakku.

Esimerkiksi kokoomuksessa 20 suurimman kaupungin paikallisyhdistykset käyttävät yhteensä mainontaan 600 000 euroa. Samaten Sdp:ssä esimerkiksi Helsingin piirijärjestön budjetti on yhtä iso kuin koko puolueen kattokampanja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    6. 6

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    10. 10

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    8. 8

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää