Valikko

Elisa International monisti viestin ja onnistui

999-ulkomaanpuhelun tunnettuus kasvoi heinäkuun kampanjan tuloksena 70 prosenttiin

Markkinointi- ja henkilöstöjohtaja Helena Vallolla on pakasteessa puhelimen muotoisia jäädykkeitä yllätysvieraita varten. Ulkomaanpuhelutunnus 999:n kymmentä vuotta juhlistanut markkinointikampanja levitti kesällä Suomeen 30 000 muottia hiekkalaatikoille ja keittiöihin. Samalla Elisa International sai uusia asiakkaita yli odotusten.

Monikanavaisuus oli Vallon mukaan sateenvarjo, jonka alle Elisa Internationalin kesäkampanja asettui. Perinteisten tv-, radio- ja lehtimainonnan lisäksi haluttiin käyttää muita keinoja.

– Uskon kaikkiin markkinointiviestinnän välineisiin. Niissä on oma voimansa ja niitä pitää osata käyttää, sanoo Vallo.

– Tapahtumat tulisi rakentaa samasta brändiaineksista. Niiden pitää tuoksua ja näyttää samanlaisilta, jotta viestit tukevat toisiaan. Jos välillä tekee asioita ruisleipätaikinasta ja välillä pullataikinasta, tulokset eivät välttämättä tue toisiaan.

Vallon tiimi otti kampanjaan tiedotteet lehdistölle, toripromootiot viidessä kaupungissa, jääpala- ja hyydykemuotit, nettikilpailun ja suoramarkkinoinnin sekä tiedotuksen henkilökunnalle ja sidosryhmille.

Toritapahtumaa Elisa Internationalin markkinointitiimi kokeili ensimmäistä kertaa.

– Kärräsimme kuorma-autollisen hiekkaa torille ja taiteilijat veistivät maailman suurimman hiekkapuhelimen. Oulussa puhelin oli veistetty jäästä. Niiden ympärille rakensimme promootiot, Vallo kertoo.

Hiekkapuhelimen vieressä sai osallistua kilpailuun, jossa voittona oli jääpala- ja hiekkakakkumuotteja. Kaikille jaettiin myös 999-vesipulloja, ja pääpalkintona oli matka Alaskaan, Barcelonaan tai Norjaan.

– Matkavaihtoehdot lähtivät mainoksissa olleista ihmisistä. Asiat yritettiin linkittää toisiinsa, sanoo Vallo.

Soittomäärät kasvoivat Heinäkuun viikonloppujen kampanjan aikana verrattuna vuotta aikaisempaan, eikä kesälomakausi vähentänyt Elisa Internationalin ulkomaanpuheluiden määrää. Yhtiö sai myös tavallista enemmän asiakkaita kilpailijoiden liittymistä.

Toripromootion näki arviolta 50 000 ihmistä, joista joka viides osallistui kilpailuun. Internet-kisaan osallistui heinäkuussa 17 000 pelaajaa ja sivujen kävijämäärät kolminkertaistuivat 30 000:een

Ehkä parhaat tulokset Elisa International sai kuitenkin tunnettuuden kasvusta. 999:n kokonaistunnettuus kasvoi heinäkuussa 70 prosenttiin joulukuun 57 prosentista.

999-tunnuksen top of mind -luku kipusi 14 prosentista 28 prosenttiin ja pääkaupunkiseudulla 14 prosentista 33 prosenttiin. Top of mind -kyselyssä ihmistä pyydetään nimeämään brändi, joka hänelle ensimmäisenä tulee mieleen.

– En olisi uskaltanut odottaa, että tunnettuudet olisivat nousseet noin huikeasti. Tavoitteet ylittyivät ihan selkeästi.

Kampanja maksoi kahden ja puolen kuukauden ajalta noin 400 000 euroa. Mainos- ja promootiotoimiston suunnittelukulut lisäsivät summaa vielä muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla.

Entä mitä Vallo olisi tehnyt toisin?

– Olisin jakanut promootiot peräkkäisille päiville sen sijaan, että ne olivat nyt joka paikassa samaan aikaan. Minäkin olisin halunnut tavata asiakkaita eri paikkakunnilla. Ja ensimmäistä kertaa tehdyn toritapahtuman näkyvyyteen ja suunnitteluun olisi voitu laittaa vielä vähän lisää eforttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää