Valikko

Rapautunut maine haastaaeläkevakuutusten markkinoijat

Vakuutusyhtiöt uskovat, että aika tekee tehtävänsä ja eläkevakuutuskauppa vauhdittuu taas itsestään

Eläkevakuutusten kauppiailla on tänä syksynä edessä yksi kovimmista markkinointihaasteistaan. Niiden on palautettava eläkevakuutusten menetetty maine ja asiakkaiden luottamus eläkesäästämiseen sen jälkeen kun viime kevään verouudistus heikensi säästäjien etuja.

Yhtiöiden on saatava yli puoli vuotta hyydyksissä ollut vakuutuskauppa kunnolla vauhtiin.

Lisäksi vakuutuskauppiaiden on markkinoitava verouudistus vanhoille asiakkaille. Yhtiöt ovat jo lähettäneet asiakkailleen useita kirjeitä, joissa ne korostavat, etteivät edut sittenkään heikkene olennaisesti.

Uusia asiakkaita kosiskelevat kampanjat ovat juuri alkaneet tai alkamassa.

Useimmat yhtiöt käyttävät maineenpalautuskampanjoihinsa suunnilleen sen verran rahaa kuin loppuvuoden kampanjoihin yleensä, ja jotkut panostavat nyt jopa vähemmän kuin tavallisesti.

Vain OP-Henkivakuutus kertoo käyttävänsä markkinointiin jonkin verran aiottua enemmän, mutta merkittävästi isompi ei senkään budjetti ole.

Nordean Henkivakuutusyhtiön kampanjaan veromuutos ei ole vaikuttanut mitenkään, ja Henki-Sampo päätti jättää uusasiakashankintaan tähtäävän kampanjan kokonaan väliin. Se tyytyy vain tiedottamaan muutoksesta vanhoille asiakkaille.

Ala nimittäin uskoo, että koska kesään asti jatkunut epäluottamus ja hämminki eivät johtuneet yhtiöistä vaan veromuutoksesta, selittelyistä ei ole markkinoinnissa apua. Yritykset uskovat, että kuluttajien epävarmuus häviää ajan mukana itsestään, koska eläkesäästämisen tarve ei ole poistunut.

– Teimme tietoisen päätöksen siitä, ettemme markkinoinnissa enää palaa muutokseen. Lähdemme ikään kuin puhtaalta pöydältä, sanoo OP-Henkivakuutuksen varatoimitusjohtaja Pauli Sarelius.

Sarelius uskoo, etteivät tulevat uudet vakuutuksenottajat enää muista veroedun muutoksesta syntynyt kalabaliikkia tai aiempia etuja. Heitä on siis turha siitä markkinoinnissa muistuttaa. Tärkeämpää on kertoa, mikä on tilanne nyt.

Myös Nordea Henkivakuutuksen asiakkuusjohtaja Anne Pollari uskoo, että yhtiöt voivat tehdä kovin vähän asiakkaiden luottamuksen palauttamiseksi markkinoinnin avulla. Lähinnä asiakkaille voi jakaa mahdollisimman paljon tietoa nykytilanteesta ja korostaa, ettei veroeduista voi antaa lupauksia.

– Emme voi alana palauttaa luottamusta päättäjiin. Se epävarmuus säilyy aina.

Piakkoin oman kampanjansa aloittavassa Pohjolassakaan ei lakimuutos ollut edes markkinoinnin taustapohdinnoissa.

– Toki luottamuksen palauttaminen on haaste, sillä säästäminen on luottamusbisnestä. Pyrimme korostamaan eläkesäästämisen turvallisuutta ja järkevyyttä, sanoo markkinointijohtaja Arto Kämppi.

Uudet kampanjat eivät juuri poikkea aiemmista. Lokakuussa kampanjansa aloittaneet Nordea ja Osuuspankki markkinoivat eläkevakuutuksia yhä ennen kaikkea eläketurvan täydentäjänä. Veroetua tai mahdollisuutta jäädä ennenaikaiselle eläkkeelle ei pankkien mukaan markkinoinnissa korosteta.

Nordean kohderyhmää ovat 25–50-vuotiaat asiakkaat. Muutkin yhtiöt suuntaavat markkinointia jatkuvasti entistä nuorempiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    5. 5

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    6. 6

      Venäjän-viennin pudotus tasaantumassa

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    9. 9

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    10. 10

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää