Valikko

Johtotähti laskeutuu kansanautoluokkaan

Uusi pikkumersu tuo bisnesbrändin myös keskivertokuluttajien ulottuville

Mercedes-Benzillä on paljon pelissä uudessa A-sarjalaisessaan. Yhtiön tavoitteena on tuplata edeltäjämallin saavuttama menekki ja haastaa tosissaan myydyimmän perheautoluokan eurokärjessä keikkuva Golf-Megane-Focus-307-kvartetti. Bisnesautojen puolella vastustajiksi lasketaan lähinnä Audi A3 ja uusi BMW-1.

Myyntiurakkaa riittää myös Suomessa, jossa vanhaa A-sarjalaista on myyty 300-400 kappaleen vuosivauhtia. Nyt rima on nostettu tuhannen kappaleen tietämiin, mikä tarkoittaa uutta asiakasmetsästystä jo aiemmin mainitusta kansanautoluokasta. Taipuukohan tähtimerkin myyjien selkä tämän ”tuulipukusegmentin” palvelemiseen?

Pikkumersun lähtöhinnoittelu on aggressiivinen, ja perusmallien hintaero kokoluokan kärkimerkkeihin on vedetty tietoisesti pieneksi. Myyntiverkosto uskoo kansan kiinnostuvan, kun vajaan tuhannen euron lisäpanoksella pääsee Golfin sijasta mersun rattiin, olkoonkin että vain kolmiovisen.

Tuote on joka tapauksessa kunnossa. A-mersuun on tullut perussaksalaista jämäkkyyttä ja täsmällisyyttä, mikä on toisaalta vienyt jotain auton persoonallisesta designistä etenkin sisätiloissa. Kojelaudan ja ohjaamon muotoiluissa on etusijalla käytännöllisyys ja tyylikkyys, eivät niinkään rohkeat linjat.

Muilta osin edeltäjämallia ei tule ikävä. Tervetulleita senttejä on tullut lisää etenkin leveyssuunnassa ja auto tuntuu ulkomitat huomioiden hämmästyttävän tilavalta. Tila-automainen tunnelma säilyy myös takana, jossa penkki on miellyttävän korkealla. Takakontti on edelleen hieman niukka, etenkin jos haluaa säilyttää vararenkaan. Ehkäpä takapenkit olisi voinut jättää liukukiskoille edeltäjämallin Lang-version tapaan...

Ajettavuudessa ei ole huomauttamista. Vanhaa A-sarjalaista vielä ESP-ajonhallinnan vakioimisen jälkeenkin vaivanneet ohjattavuusongelmat ovat historiaa ja meno on suorastaan junamaista. Myös mutkaisempaa taivalta päästelee ilokseen. Kilinöitä, kolinoita tai muoviosien natinoita ei kuulu, mikä kertoo hyvästä viimeistelystä. Rengasmelukin pysyy siedettävänä. Opiskelua vaativa monitoimiviiksi on mersumaiseen tapaan vasemmalla, valitettavasti.

Koeajoautossa ollut 1,7-litrainen ja 116-hevosvoimainen moottori on varsin pippurinen voimanlähde, joka riittää kivuttomaan liikkumiseen myös moottoritienopeuksissa. Kulutuslukemat on saatu uusissa moottoreissa putoamaan muutamalla desillä edeltäjään nähden.

Kaupunkiajossa kiusaa auton kokoon nähden suurehko kääntösäde ja ärsyttävän pieni taustapeili, joka kuskin penkin ollessa yläasennossa tuntuu kaiken lisäksi olevan keskellä tuulilasia. Ryhdikästä ajoasentoa hakeva saa riesakseen myös polven kuvetta painavan keskikonsolin.

Maahantuoja uskoo hintahaitarin alapäässä olevan 150-mallin nousevan meillä myydyimmäksi. Uuden A-sarjalaiselle uskotaan löytyvän kysyntää myös yritysautona.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    7. 7

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    8. 8

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    9. 9

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    10. 10

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää