Johtotähti laskeutuu kansanautoluokkaan

Uusi pikkumersu tuo bisnesbrändin myös keskivertokuluttajien ulottuville

Mercedes-Benzillä on paljon pelissä uudessa A-sarjalaisessaan. Yhtiön tavoitteena on tuplata edeltäjämallin saavuttama menekki ja haastaa tosissaan myydyimmän perheautoluokan eurokärjessä keikkuva Golf-Megane-Focus-307-kvartetti. Bisnesautojen puolella vastustajiksi lasketaan lähinnä Audi A3 ja uusi BMW-1.

Myyntiurakkaa riittää myös Suomessa, jossa vanhaa A-sarjalaista on myyty 300-400 kappaleen vuosivauhtia. Nyt rima on nostettu tuhannen kappaleen tietämiin, mikä tarkoittaa uutta asiakasmetsästystä jo aiemmin mainitusta kansanautoluokasta. Taipuukohan tähtimerkin myyjien selkä tämän ”tuulipukusegmentin” palvelemiseen?

Pikkumersun lähtöhinnoittelu on aggressiivinen, ja perusmallien hintaero kokoluokan kärkimerkkeihin on vedetty tietoisesti pieneksi. Myyntiverkosto uskoo kansan kiinnostuvan, kun vajaan tuhannen euron lisäpanoksella pääsee Golfin sijasta mersun rattiin, olkoonkin että vain kolmiovisen.

Tuote on joka tapauksessa kunnossa. A-mersuun on tullut perussaksalaista jämäkkyyttä ja täsmällisyyttä, mikä on toisaalta vienyt jotain auton persoonallisesta designistä etenkin sisätiloissa. Kojelaudan ja ohjaamon muotoiluissa on etusijalla käytännöllisyys ja tyylikkyys, eivät niinkään rohkeat linjat.

Muilta osin edeltäjämallia ei tule ikävä. Tervetulleita senttejä on tullut lisää etenkin leveyssuunnassa ja auto tuntuu ulkomitat huomioiden hämmästyttävän tilavalta. Tila-automainen tunnelma säilyy myös takana, jossa penkki on miellyttävän korkealla. Takakontti on edelleen hieman niukka, etenkin jos haluaa säilyttää vararenkaan. Ehkäpä takapenkit olisi voinut jättää liukukiskoille edeltäjämallin Lang-version tapaan...

Ajettavuudessa ei ole huomauttamista. Vanhaa A-sarjalaista vielä ESP-ajonhallinnan vakioimisen jälkeenkin vaivanneet ohjattavuusongelmat ovat historiaa ja meno on suorastaan junamaista. Myös mutkaisempaa taivalta päästelee ilokseen. Kilinöitä, kolinoita tai muoviosien natinoita ei kuulu, mikä kertoo hyvästä viimeistelystä. Rengasmelukin pysyy siedettävänä. Opiskelua vaativa monitoimiviiksi on mersumaiseen tapaan vasemmalla, valitettavasti.

Koeajoautossa ollut 1,7-litrainen ja 116-hevosvoimainen moottori on varsin pippurinen voimanlähde, joka riittää kivuttomaan liikkumiseen myös moottoritienopeuksissa. Kulutuslukemat on saatu uusissa moottoreissa putoamaan muutamalla desillä edeltäjään nähden.

Kaupunkiajossa kiusaa auton kokoon nähden suurehko kääntösäde ja ärsyttävän pieni taustapeili, joka kuskin penkin ollessa yläasennossa tuntuu kaiken lisäksi olevan keskellä tuulilasia. Ryhdikästä ajoasentoa hakeva saa riesakseen myös polven kuvetta painavan keskikonsolin.

Maahantuoja uskoo hintahaitarin alapäässä olevan 150-mallin nousevan meillä myydyimmäksi. Uuden A-sarjalaiselle uskotaan löytyvän kysyntää myös yritysautona.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    8. 8

      Kommentti: EK mullisti Suomen – ja antoi ”syötön Sdp:n lapaan”

    9. 9

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    10. 10

      Turvapaikanhakija töihin – näin se onnistuu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää