Valikko

Vanhusten ja vammaisten kyytivälityksestä Postille uusi bisnes

Espoon lisäksi kuljetuspalvelusopimuksista aiotaan kilpailla ympäri Suomea

Suomen Posti ei ole tekemässä paluuta postiautoaikaan, mutta muuten Posti on vankasti laajentamassa toimintaansa henkilökuljetusten puolelle koko Suomessa.

– Emme aio hoitaa varsinaisia henkilökuljetuksia, vaan me tarjoamme kyytien ohjauksen ja yhdistelyn, kuvaa Postin suunnitelmia kuljetuspalvelukeskusten liiketoiminnasta vastaava Pekka Laitio

– Taksit hoitavat varsinaisen kuljetuksen, Laitio sanoo.

Postin ensimmäinen vammaisten ja vanhusten kuljetuksia koskeva kuljetuspalvelusopimus syntyi Espoon kaupungin kanssa. Kyytivälitys käynnistyi toukokuussa ja laajeni käsittämään koko Espoon syyskuun alussa. Kyytejä välitetään noin 20 000:n kappaleen kuukausivauhdilla

– Liikevaihto nousee ensi vuonna Espoossa jo päälle viiden miljoonan euron, Laitio laskee.

Kasvun varaa piisaa, sillä yksin Espoo maksaa erilaista kuljetuksista kymmenen miljoonaa euroa vuodessa.

– Kuntien ja kaupunkien suurin logistinen kuluerä on henkilömatkat, Laitio sanoo.

Kaikkiaan yhteiskunta kustantaa erilaisia vammais-, vanhus- ja koululaiskyytejä yli 560 miljoonalla eurolla vuodessa. Summa on noussut jo vuosia ja uhkaa kasvaa edelleen suurten ikäluokkien ikääntyessä.

Posti ei aio tyytyä vain Espoon kuljetusten pyörittämiseen. Tavoitteena on voittaa matkojenyhdistelykeskusten operaattoritoiminnoista käytäviä tarjouskilpailuja ympäri Suomea. Laition mukaan jo ensi vuonna on edessä useita lääninhallitusten vetämiä tarjouskilpailuja.

– Puolisen kymmentä matkojenyhdistelykeskusta voisi olla tavoitteemme lähivuosina. Niistä syntyisi liikevaihtoa noin 20 miljoonaa euroa vuodessa muutaman vuoden sisällä, Laitio sanoo.

– Uskon, että kuljetuspalvelukeskuksista muodostuu Postille kohtalaisen merkittävää liiketoimintaa muutaman vuoden sisällä.

Matkojenyhdistelyn taustalla on valtion ja kuntien halu pienentää yhteiskunnan kustantamien kyytien kustannuksia. Kun yhdellä kyydillä saadaan kuskattua useampi asiakas, kustannus henkilöä kohden pienenee. Liikenneministeriön laskelmien mukaan kokonaissäästö on 22 miljoonaa euroa vuodessa eli 4 prosenttia.

Yhdistely on kuitenkin jo takunnut muun muassa Helsingissä, eikä puhelinruuhkitta ole selvitty Espoossakaan. Invataksiyrittäjät ovatkin esittäneet vammaisten jättämistä kokonaan maan kattavan matkojenyhdistelyn ulkopuolelle.

Laition mielestä vammaiset sopivat vallan hyvin matkojenyhdistelyyn, kunhan erityisvaatimukset otetaan riittävän hyvin huomioon. Vain vaikeimmin vammautuneille hän suosittelee omataksijärjestelmää.

Espoossa Posti on lähtenyt matkojenyhdistelyyn vielä hyvin maltillisesti.

– Yhdistelyprosentti oli syyskuussa kuusi.

Käytännössä lähes jokainen matkusti siis yksin. Tavoite on nostaa yhdistelyprosentti 15–20:een vuoden loppuun mennessä. Tällöin joka viidennessä kyydissä olisi useampi kuin yksi matkustaja. Yhdistely on saanut kritiikkiä, mutta myös kiitosta. Monesta on mukavaa, kun yhteiskuljetuksessa tapaa muita ihmisiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    3. 3

      Kuka eläkemuutoksen maksaisi? ”Kaikki tulevat sukupolvet häviäisivät”

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    6. 6

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    7. 7

      ”En voi uskoa sellaiseen elämään, jossa ihmiset ovat syrjäytettyjä” – nobelisti Holmström haluaa ihmiset töihin

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    10. 10

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    8. 8

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää