Paras johtaja on brändinsä näköinen

Nokian Jorma Ollila ja Marimekon Kirsti Paakkanen saavat kiitosta persoonastaan

Hyvä markkinointi-ihminen ei pelkästään johda brändiään, hän on yhtä brändinsä kanssa.

Ainakin markkinointiammattilaiset nostavat parhaan brändijohtajan listan kärkeen Nokian pääjohtajan Jorma Ollilan ja Marimekon omistajan ja toimitusjohtajan Kirsti Paakkasen ja perustelevat valintoja melkein samoin sanoin: brändi personoituu häneen.

– Vaikkei hän vastaa markkinoinnista, hän on ottanut sellaista roolia, ja se henkilöityy häneen, sanoo yksi vastaaja Ollilasta.

– Johtaa omalla olemuksellaan, toteaa toinen.

Ollila saa markkinointiammattilaisilta kiitosta johdonmukaisuudesta, visionäärisyydestä, selkeydestä ja kokonaisuuden hallinnasta. Moni kiitti sitä, ettei Nokian brändinrakennus pompi osavuositulosten tahtiin.

Nokian johdosta parhaiden brändijohtajien listalle kipuaa myös nykyisin multimediayksikköä johtava Anssi Vanjoki, joka kevääseen asti vastasi matkapuhelimista.

Moni vastaaja nimesi maan parhaaksi brändijohtajaksi Nokian johdon sitä sen tarkemmin erittelemättä. Jos oheiseen listaan olisi ihmisten lisäksi kelpuutettu ryhmät, Nokian johtokollektiivi keikkuisi kolmantena.

Marimekon johtajista ei puhu kukaan, koska talossa on pomoja tasan yksi. Kirsti Paakkanen on vastaajien perustelujen mukaan antanut persoonansa brändin käyttöön, tehnyt pitkäjänteistä työtä ja innostanut muitakin.

– Nyt kun Marimekko on taas osaavissa käsissä, näkee mitä yksi ihminen voi saada aikaan, huomauttaa yksi vastaaja.

Paakkanen on Marimekossa niin vahva, että se on jo iso riski. Yhtiö löytyy parhaiden bränditalojen listalla vasta sijalta 15. Mitä jos Paakkanen ei jaksakaan ikuisesti?

Brändinsä näköisiä ovat myös Hesburgerin Heikki Salmela, Jokeri-ruhtinas Hjallis Harkimo ja ehkä myös Koneen Antti Herlin.

Mainostoimisto Hasan & partnersin perustaja Ami Hasan on niin kova brändi, että amihasanista on tullut adjektiivi kuvaamaan kaikkia luovia mainosguruja.

Markkinointijohtajien sarjan johtoon ponkaisee Cloetta Fazerin brändijohtaja Thomas Pimenoff. Vielä useampi tyytyy valitsemaan parhaaksi ”Fazerin johdon” tai ”Fazerin markkinointijohtajan”: johtajalistalla Fazer-joukkue olisi neljäs.

Pimenoffille tämä sopii hyvin.

– Fazerin vahvuus on organisaatio. Markkinointi on meillä integroitu kiinteästi kaikkeen toimintaan, hän vakuuttaa.

– Talossa on paljon hyviä ihmisiä, joiden osaamista olemme voineet kehittää. Minun tehtäväni on siirtää omaa osaamistani eteenpäin. Ei tässä huonosti kävisi, vaikka lähtisin huomenna.

Markkinointiväkeä listalla edustavat myös muun muassa Valion Annika Hurme, Koneen Annamari Lammassaari, Hartwallista kohta Scottish & Newcastleen ylenevä Esa Rautalinko ja Finnairin markkinointiviestinnästä syyskuun puoliväliin asti vastannut Sakari Romu.

Samoihin aikoihin Catharina Stackelberg vaihtoi Coca-Colan maajohtajan tehtävät markkinointipanostusten tehoa mittaavan Marketing Clinicin toimitusjohtajan hommiin.

Vahva markkinointitausta on myös Finnairin Keijo Suilalla, Amerin Roger Talermolla ja Stockmannin Hannu Penttilällä.

Sammon Björn Wahlroos ja Fortumin Mikael Lilius ylsivät listalle varmaan enemmän lahjakkaiden alaistensa ja hyvien päätöstensä kuin varsinaisten markkinointikykyjensä ansiosta.

Listalta puuttuu Paulig. ”Pauligin johto” sai kyllä mainintoja: kiitosta herui pitkäjänteisyydestä, johdonmukaisuudesta, laadusta ja suomalaisuudesta, mutta edes toimitusjohtaja Pekka Pirisen nimi ei muistunut kenenkään mieleen.

Nimettömiä ovat myös McDonald’sin, Unileverin, L’Oreal Finlandin ja Procter & Gamblen brändijohtajat. Myös vuoden suurimpiin mediamainostajiin kuuluvan Volvo-Auton myynti- ja markkinointijohtaja Heikki Ahdekivi jäi maininnatta.

Taloussanomiakin kustantavasta SanomaWSOY:stä mukaan mahtuivat vain suuromistaja Aatos Erkko ja Ilta-Sanomien Pekka Harju.

Ja missä on Elisa? Jättikampanjoilla tämän vuoden suurimmaksi mediamainostajaksi kasvaneen yhtiön väestä vastaajien mieleen tuli vain markkinointijohtaja Hannu Laakso, joka siirtyi Elisaan keväällä MTV:stä. Elisan brändiuudistusta johtanut brändijohtaja Petteri Anttila ei listalle kelvannut.

Vuoden työ ei markkinointiammattilaisille riitä. Pitkäjänteisyys siis palkitaan henkilövalinnoissakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    5. 5

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    8. 8

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Viron Affecton johto ja työntekijät ostivat emoyhtiön ulos

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    10. 10

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää