Liikennetieto muuntuu palveluiksi

Valta- ja pienemmätkin tiet digitalisoituvat hyvää vauhtia ja siirtyvät autoissa hyödynnettäväksi tiedoksi.

Digiroad on Suomen kansallinen tietojärjestelmä, joka sisältää digitaalisessa muodossa koko Suomen yhteispituudeltaan noin 500 000 kilometrin tie- ja katuverkoston sijainti- ja tärkeimmät ominaisuustiedot sekä välineet ja toimintatavat näiden tietojen hallintaan ja ylläpitoon.

Digiroadia suoraan koskevat lait ja asetukset ovat olleet voimassa jo tämän vuoden. Itse hanke on alkuperäisestä aikataulustaan noin vuoden myöhässä.

Digiroadin käyttöönotto on parhaillaan käynnissä ja se valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Järjestelmän isäntäorganisaatio on Tiehallinto, jossa on kokonaisvastuu järjestelmästä, tietojen ylläpidosta ja tietopalveluista. Käytännön työn tekevät ulkopuoliset toimittajat operaattorina, käyttöpalvelutoimittajana ja sovelluksen ylläpitäjänä.

Tietojen tärkeimmät ylläpitäjät ovat Tiehallinto (yleiset tiet), Maanmittauslaitos (geometria ja yksityistiet) ja kunnat (kadut).

Digiroad ei itse tuota nopeasti tai usein muuttuvaa dynaamista, ajantasaista tietoa. Esimerkiksi liikennemäärä-, nopeus- tai kelitietoja hyödyntävien Digiroadin perustietoja hyväksikäyttävien palvelujen on sellaiset tiedot hankittava muualta.

Digiroad-tiedosta ovat potentiaaliset varsinaisen palvelujen rakentajat ja tarjoajat olleet kiinnostuneita, mutta sopimuksia ei vielä ole Riitta Kaasalaisen mukaan tehty. Hän on Digiroadin käyttöönoton projektipäällikkö Tietohallinnossa.

Digiroad on yksi tulos jo vuosia jatkuneesta panostuksesta liikennetelematiikan kehittämiseen tähtäävistä kansallisista tutkimushankkeista, joita ovat TETRA (1998-2001), FITS (2001-2004) ja tuoreimpana tänä vuonna startannut AINO.

Telemark, Tarkkija Meriarkki

Liikenteen telematiikan kehittämistä varten on luotu kansallinen telematiikan arkkitehtuuri Telemark, tavarakuljetuksen arkkitehtuuri Tarkki sekä tuoreimpana merenkulun Meriarkki.

Liikenteen ja logistiikan telematiikan verkosto ITS Finland on tänä syksynä julkaissut ensimmäisen strategiansa vuosille 2004-2007.

Strategia kattaa kaikki liikennemuodot, mutta sen painopiste on tieliikenteessä, jossa haasteet ovat suurimmat: pelkästään ruuhkien arvioidaan Suomessa aiheuttavan vuodessa 1,4 miljardin euron ylimääräiset kustannukset. Kolareita Suomessa tapahtuu vuosittain noin 9 000 ja liikenneonnettomuuksissa kuolee noin 400 henkeä.

Haasteita riittää sikälikin, että tuoreimman Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen telematiikkastrategian mukaan tiehallinnon suunnitelmissa liikenteen telematiikan toimenpideohjelman toteuttamiseen on varattu vuosille 2004-2007 noin 40 miljoonaa euroa vähemmän kuin mitä ohjelman toteuttaminen linjausten mukaisella tavalla vaatisi.

AINO ajantasaistaaliikenneinformaatiota

Tuorein mittava alan hanke on liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämä ajantasaisen liikenneinformaation tutkimus- ja kehittämisohjelma AINO. Vuosille 2004-2007 ajoittuvan ohjelman päämäärä on kehittää liikenteen ajantasaisen tiedon keruuta, hallintaa ja hyödyntämistä.

AINO-ohjelman ensimmäiselle hakukierrokselle saapui 57 hanke-ehdotusta, joista hyväksyttiin 22. Lisäksi kolmesta hankkeesta käydään jatkoneuvotteluja. Ensimmäiset hankkeet ovat käynnistyneet lokakuun aikana. Rahoitusta uusille hankkeille myönnettiin 1,47 miljoonaa euroa.

Kokonaisuudessaan AINO-ohjelman rahoitus noussee vuosina 2004–2007 vähintään 20 miljoonaan euroon. Seuraava hankehaku avataan joulukuun alussa.www.digiroad.fi

www.its-finland.fi

www.aino.org

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    3. 3

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    10. 10

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      Uutissuomalainen: Finlayson suuttui uusnatsistisen verkkokaupan myynnistä

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      Ikea pahoittelee mokaansa – israelilaiskatalogi esittelee kotia ilman naisia ja tyttöjä

    7. 7

      Näin korkojen nousu näkyisi asuntomarkkinoilla – iskisi ensin pieniin asuntoihin

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    5. 5

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää