Valikko

Liikennetieto muuntuu palveluiksi

Valta- ja pienemmätkin tiet digitalisoituvat hyvää vauhtia ja siirtyvät autoissa hyödynnettäväksi tiedoksi.

Digiroad on Suomen kansallinen tietojärjestelmä, joka sisältää digitaalisessa muodossa koko Suomen yhteispituudeltaan noin 500 000 kilometrin tie- ja katuverkoston sijainti- ja tärkeimmät ominaisuustiedot sekä välineet ja toimintatavat näiden tietojen hallintaan ja ylläpitoon.

Digiroadia suoraan koskevat lait ja asetukset ovat olleet voimassa jo tämän vuoden. Itse hanke on alkuperäisestä aikataulustaan noin vuoden myöhässä.

Digiroadin käyttöönotto on parhaillaan käynnissä ja se valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Järjestelmän isäntäorganisaatio on Tiehallinto, jossa on kokonaisvastuu järjestelmästä, tietojen ylläpidosta ja tietopalveluista. Käytännön työn tekevät ulkopuoliset toimittajat operaattorina, käyttöpalvelutoimittajana ja sovelluksen ylläpitäjänä.

Tietojen tärkeimmät ylläpitäjät ovat Tiehallinto (yleiset tiet), Maanmittauslaitos (geometria ja yksityistiet) ja kunnat (kadut).

Digiroad ei itse tuota nopeasti tai usein muuttuvaa dynaamista, ajantasaista tietoa. Esimerkiksi liikennemäärä-, nopeus- tai kelitietoja hyödyntävien Digiroadin perustietoja hyväksikäyttävien palvelujen on sellaiset tiedot hankittava muualta.

Digiroad-tiedosta ovat potentiaaliset varsinaisen palvelujen rakentajat ja tarjoajat olleet kiinnostuneita, mutta sopimuksia ei vielä ole Riitta Kaasalaisen mukaan tehty. Hän on Digiroadin käyttöönoton projektipäällikkö Tietohallinnossa.

Digiroad on yksi tulos jo vuosia jatkuneesta panostuksesta liikennetelematiikan kehittämiseen tähtäävistä kansallisista tutkimushankkeista, joita ovat TETRA (1998-2001), FITS (2001-2004) ja tuoreimpana tänä vuonna startannut AINO.

Telemark, Tarkkija Meriarkki

Liikenteen telematiikan kehittämistä varten on luotu kansallinen telematiikan arkkitehtuuri Telemark, tavarakuljetuksen arkkitehtuuri Tarkki sekä tuoreimpana merenkulun Meriarkki.

Liikenteen ja logistiikan telematiikan verkosto ITS Finland on tänä syksynä julkaissut ensimmäisen strategiansa vuosille 2004-2007.

Strategia kattaa kaikki liikennemuodot, mutta sen painopiste on tieliikenteessä, jossa haasteet ovat suurimmat: pelkästään ruuhkien arvioidaan Suomessa aiheuttavan vuodessa 1,4 miljardin euron ylimääräiset kustannukset. Kolareita Suomessa tapahtuu vuosittain noin 9 000 ja liikenneonnettomuuksissa kuolee noin 400 henkeä.

Haasteita riittää sikälikin, että tuoreimman Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen telematiikkastrategian mukaan tiehallinnon suunnitelmissa liikenteen telematiikan toimenpideohjelman toteuttamiseen on varattu vuosille 2004-2007 noin 40 miljoonaa euroa vähemmän kuin mitä ohjelman toteuttaminen linjausten mukaisella tavalla vaatisi.

AINO ajantasaistaaliikenneinformaatiota

Tuorein mittava alan hanke on liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämä ajantasaisen liikenneinformaation tutkimus- ja kehittämisohjelma AINO. Vuosille 2004-2007 ajoittuvan ohjelman päämäärä on kehittää liikenteen ajantasaisen tiedon keruuta, hallintaa ja hyödyntämistä.

AINO-ohjelman ensimmäiselle hakukierrokselle saapui 57 hanke-ehdotusta, joista hyväksyttiin 22. Lisäksi kolmesta hankkeesta käydään jatkoneuvotteluja. Ensimmäiset hankkeet ovat käynnistyneet lokakuun aikana. Rahoitusta uusille hankkeille myönnettiin 1,47 miljoonaa euroa.

Kokonaisuudessaan AINO-ohjelman rahoitus noussee vuosina 2004–2007 vähintään 20 miljoonaan euroon. Seuraava hankehaku avataan joulukuun alussa.www.digiroad.fi

www.its-finland.fi

www.aino.org

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    5. 5

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    8. 8

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    8. 8

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    9. 9

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää